Militär frågelåda

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 12 augusti 2023, 16:50

Det övades på kontinenten i västeuropeiska länder från motorvägar under det kalla krigets glada dagar. På mobilen så inga länkar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Markus Holst » 12 augusti 2023, 17:02

Det var nog inte så populärt i Norge och Schweiz. Att hitta en kilometer raksträcka där kan inte vara lätt.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Bjernevik » 12 augusti 2023, 17:38

Reservvägbaser (som det svenska begreppet var) är alltså inte "en lång rak väg som man landar flygplan på". Det är en därför byggd rullbana som man i normala fall kör bilar på.

Sådana finns/fanns i flera länder, t ex Tyskland (både Öst och Väst), Nordkorea, Irak, Finland, Ukraina och Ryssland.

Dvs, där man önskade ha en reservvägbas såg man till att vägen var tillräcklig rak och lång...

Typutformning av väst- och östtyska reservvägbaser:
Västtysk reservvägbas.jpg
Östtysk vägbas.jpg
Finsk reservvägbas i direkt anslutning till Rovaniemi flygbas. Observera att den har ett färdigt stråk (det öppna området vid sidan av rullbanan), jämför med hur nära skogen går vägen i södra änden efter rullbanan. I norr syns en större platta och i söder en kringkörningsväg.
vägbas rovaniemi.jpg
Numera ukrainsk reservvägbas strax väster om Krupets. Den sovjetiska utformningen var som synes lite mer påkostad än den finska (eller svenska för den delen) med stora plattor med taxivägar en bit ifrån rullbanan. Detta torde ha varit en standardlösning inom hela WP, jämför med den östtyska utformningen ovan.
Ukrainsk vägbas Krupets.jpg
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 12 gånger.

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Grönis » 12 augusti 2023, 18:37

Intressant, tack!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 13 augusti 2023, 13:03


Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Bjernevik » 13 augusti 2023, 21:07

Här är en filmsnutt från en rysk övning på reservvägbas för några år sedan. Intressant nog verkar den vara nybyggd, för man kan ana att vägen är under byggnad i rullbanans förlängning.

[youtube]https://youtu.be/cJ4DIFMfvNU[/youtube]

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 14 augusti 2023, 08:48

Bjernevik skrev:
12 augusti 2023, 17:38
Reservvägbaser (som det svenska begreppet var) är alltså inte "en lång rak väg som man landar flygplan på". Det är en därför byggd rullbana som man i normala fall kör bilar på.
Bror min berättade just det, jag kommer inte ihåg detaljerna men de var en rejäl skillnad mot en 'vanlig' väg. Han hade fått det förklarat för sig av någon gubbe som var med om bygget i Linköpingstrakten. Skall fråga honom om detaljerna.

Undrar hur det är med Autobahn? Kan man landa överallt där det är rakt och fritt nog? Misstänker det. Sedan kan väl vilken rak och fri väg användas i alla fall en gång utan större fara.

MVH

Hans

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Bjernevik » 14 augusti 2023, 18:01

Hans skrev:
14 augusti 2023, 08:48
Sedan kan väl vilken rak och fri väg användas i alla fall en gång utan större fara.
Kanske. Stor skillnad mellan punktlasten när 15 ton flygplan sätter ner två hjul i 250 km/h och när bilar rullar. Så det beror troligen på vilken risktagning man är beredd att ta med sina bedömt färre flygplan än man skulle önska sig...

Som det står i FortV rapport om reservvägbaserna:
Man räknade med ökad haverifrekvens, vilket måste godtas under krigsförhållande.
Förmågan att absorbera haverier torde ha varit betydligt större på 60-talet än idag, helt enkelt eftersom numerärerna då var så pass stora jämförelsevis.

Vill man ägna sig åt lite militärhistoria kan jag rekommendera ett besök längs väg 254 söder Heby i Uppland. Där ligger nämligen en fd reservvägbas som faktiskt användes för att öva, så man kan se delar av vad som avsågs med ANBAS
kompletterande utbyggnad av varierande omfattning för användning i krig
.
Heby.jpg
Det kan jämföras med en reservvägbas som aldrig kom till användning, utan ser ut som de flesta gör.
Skärplinge.jpg

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Grönis » 14 augusti 2023, 23:42

Jag har ju vuxit upp i Enköping och minns när det övades på vägbas i närområdet. Har för mig att det var åt Hebyhållet men kan varit mot Västerås. Kan det stämma att det övades i Heby så sent som slutet 80 eller början 90-talet?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Bjernevik » 15 augusti 2023, 00:17

Grönis skrev:
14 augusti 2023, 23:42
Jag har ju vuxit upp i Enköping och minns när det övades på vägbas i närområdet. Har för mig att det var åt Hebyhållet men kan varit mot Västerås. Kan det stämma att det övades i Heby så sent som slutet 80 eller början 90-talet?
Troligen minns du övningen Orkan 1993 då det flögs från den friliggande kortbanan på E 18. Kortbana och reservvägbas var två olika saker, där kortbanorna (en del av systemet Bas 90) var fullt utbyggda med stråk mm redan i fredstid. Reservvägbaserna (en del av systemet Bas 60) var som sagt, med undantag för Heby, bara förberedda för full utbyggnad.
orkan3.jpg
Kortbanan på E 18 var en del av Västeråsbasen, men man kom aldrig så långt i basutbyggnaden att taxivägar mellan kortbanan och resten av flygbasen hann byggas. Därav "friliggande".

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Markus Holst » 16 augusti 2023, 07:16

När började trampminor att användas? Fanns de under 2vkr?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hans » 16 augusti 2023, 08:35


Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Bjernevik » 16 augusti 2023, 18:59

Så sent som under andra halvan av 90-talet hade vi trampminor m/41 i förråd. Så visst fanns de under vk2.

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Grönis » 16 augusti 2023, 22:14

Bjernevik skrev:
15 augusti 2023, 00:17
Grönis skrev:
14 augusti 2023, 23:42
Jag har ju vuxit upp i Enköping och minns när det övades på vägbas i närområdet. Har för mig att det var åt Hebyhållet men kan varit mot Västerås. Kan det stämma att det övades i Heby så sent som slutet 80 eller början 90-talet?
Troligen minns du övningen Orkan 1993 då det flögs från den friliggande kortbanan på E 18. Kortbana och reservvägbas var två olika saker, där kortbanorna (en del av systemet Bas 90) var fullt utbyggda med stråk mm redan i fredstid. Reservvägbaserna (en del av systemet Bas 60) var som sagt, med undantag för Heby, bara förberedda för full utbyggnad.
orkan3.jpg

Kortbanan på E 18 var en del av Västeråsbasen, men man kom aldrig så långt i basutbyggnaden att taxivägar mellan kortbanan och resten av flygbasen hann byggas. Därav "friliggande".
Tack, det stämmer! Var exakt låg "kortbanan"?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Lasse O » 17 augusti 2023, 00:08

Bjernevik skrev:
16 augusti 2023, 18:59
Så sent som under andra halvan av 90-talet hade vi trampminor m/41 i förråd. Så visst fanns de under vk2.
Fast trampmina är ju bara ett annat namn på truppmina. Själv utbildade jag beväringar på trampmina m/41 under 70-talet. Fördelen var att det mesta var i trä och var svårt att detektera.
När truppmina 11 kom försvann begreppet trampmina även om man ännu måste trampa.

Skriv svar