Militär frågelåda

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Militär frågelåda

Inlägg av Amund » 11 februari 2016, 12:56

Tänkte starta en tråd där militärt mindre kunniga personer som jag själv kan ställa frågor som forumets kompetenta medlemmar kan svara på. Det kan handla om saker som man tycker är orimliga eller som man inte riktigt förstår vitsen med som lekman. :)

Inleder med följande bild:
Kulspruta M.41.JPG
Här ser vi en amerikansk M.41 (eller om det var 48?) stridsvagn som får symbolisera min fråga. Om man tänker sig att vare sig man rycker fram mot en fiende eller har mer defensiva ställningar så begriper jag inte hur man ens har någon chans att överleva som kulspruteskytt i stridsvagnens torn, om skytten bara får brassa på med sin kulspruta så förstår jag att elden blir effektiv men om det bara finns en endaste fiendesoldat med sinnesnärvaro så inser denne vilken lätt måltavla skytten utgör där uppe i tornet, som en stillastående pappfigur på kort avstånd.

Jag begriper inte alls hur den där kulspruteskytten kan överleva den enklaste strid överhuvudtaget... Känns som att spela rysk roulette med 5 kulor och 1 tom.

Nu förstår jag att verkligheten förmodligen är på ett annat vis, annars skulle väl ingen ställa sig där uppe om det innebar döden inom några sekunder efter första stridskänningen?

Kanske någon hävdar att kulspruteelden har en nedhållande effekt på fiendetruppen vilket mycket väl kan vara fallet men det behövs ju bara att en endaste fiende skjuter ned den "sittande fågeln"... :wink:

Tacksam för svar! :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av MD650 » 11 februari 2016, 14:29

Det finns situationer som gör att det är lämpligare att stå upp i tornet för att betjäna en ksp.
T.ex. skjutning på längre håll eller t.ex. på flyg.
:)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av Markus Holst » 11 februari 2016, 16:08

MD650 skrev:Det finns situationer som gör att det är lämpligare att stå upp i tornet för att betjäna en ksp.
T.ex. skjutning på längre håll eller t.ex. på flyg.
:)
Så man väljer alltså sin fiende? Smart tänkt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av sonderling » 11 februari 2016, 16:58

https://en.wikipedia.org/wiki/M41_Walker_Bulldog
Jag tycker det ser ut som en M41. :) Var är bilden tagen?
Jag har förövrigt undrat samma sak.

Om jag ska tro de böcker jag hittills läst om krigen i Vietnam så räckte det med en 50 cal beväpnad M113 för att sätta skräck i FNL under början eller övergången till "det Amerikanska kriget". Då räckte det med nedhållande eld. Sedan började gerillan repa mod och då kom sköldarna fram som de har på ACAV varianten.

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av Lasse O » 11 februari 2016, 17:41

Det finns nog ingen MG-skytt med självbevarelsedrift som står i tornluckan i en duellsituation. Däremot kan det vara vanligt att man begär eldunderstöd mot en särskilt besvärlig punkt i terrängen och att då MG-skytten avlossar några salvor med sin 12,7 eller 14,5 mm MG.
Problemet åtminstone för M113 var att MG-skytten också var vagnchef och jag gissar att så var fallet med många av den tidens stridsfordon. Man hade alltså en del annat att göra än att skjuta.

Sedan tycker jag att trådens rubrik är lite felaktig. Det finns nog få av oss som behärskar ens 10% av vårt eget militära ämnesområde :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av MD650 » 11 februari 2016, 17:51

Markus Holst skrev:Så man väljer alltså sin fiende? Smart tänkt.
Det beror helt på aktuell situation.
Fienden är densamma men målen kan vara olika.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av MD650 » 11 februari 2016, 17:54

Lasse Odrup skrev:Det finns nog ingen MG-skytt med självbevarelsedrift som står i tornluckan i en duellsituation.
Har man möjlighet att välja så ja.
Det har varit situationer där svensk personal som betjänat en tornkulspruta inte kunnat nedkämpa motståndaren då han kommit in frö nära vagnen för att kunna dumpa ksp:n.
:)

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av Der Löwe » 11 februari 2016, 18:34

Det finns ju stridsvagnar med två ksp på:
M1_Abrams_turret_fire_above.jpg
Efter erfarenheter från Irak:
M1A2_With_TUSK-I.jpg
M1A2_TUSK_26th-Heavy-Mechanized-Infantry-Division.jpg
M1A2_TUSK_26th-Heavy-Mechanized-Infantry-Division.jpg (144.55 KiB) Visad 6793 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av Hans » 11 februari 2016, 21:14

Trådrubriken är som sagt felställd. Kunniga militärer ha gått från a till b ett antal gånger sedan bepansrade fordon kom. Alltså hjälper det inte om man är militärt kunnig.

Också sagt, vad är huvudsyftet med kulsprutan?

1) Luftmål
Om ett flygetyg mer eller mindre snabbt är målet så vill man nog snurra snabbt, ingen plåt

2) Markmål nära
Högst otrevligt att vara kulspruteskytt utan plåt

Problemet är som med konstruktion av stridsvagnar att det är en kompromiss.

Idag med krig i Långtbortistan och en flyghotbild där luftvärn inte behövs eller krig i vårt närområde då en kulspruta inte hjälper ett smack mot luftmål så förordar jag plåt.

Mina 2 Euro cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av Battler » 11 februari 2016, 22:30

__________________________________
MVH

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av Amund » 12 februari 2016, 04:17

Tack för alla svar! Ok jag ber därför någon moderator att ändra trådrubriken till enbart "Militär frågelåda" kanske?
sonderling skrev:https://en.wikipedia.org/wiki/M41_Walker_Bulldog
Jag tycker det ser ut som en M41. :) Var är bilden tagen?
I Saigon och det är en M.48 som står framför.

Angående frågan är det nästan lite komiskt hur man i de första stridsvagnarna stänger inne besättningen så skyddat som möjligt från de faror som lurar där ute, samt att man manövrerar vapnen inifrån, kulsprutor bland annat. I dessa modernare versioner flyttar man däremot ut allt igen, så i nästa generation sitter kanske besättningen uppe på vagnen eller på en häst eller fyrhjuling och fjärrstyr stridsvagnen?

Det är lite som med vanliga boningshus, förr var man glad åt att få vara inomhus men nu flyttar man ju ut all verksamhet igen, nu ska det vara öppna verandor och murade kök ute i trädgården med diskbänk. På en av bilderna ovan ser det ju nästan ut som om stridsvagnen är försedd med en inglasad veranda! :D

Nä, skulle min post vara att sitta där uppe som en kyrktupp och det bleve allvar skulle jag nog sluta pensionsspara känns det som. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Hexmaster » 12 februari 2016, 07:59

Amund skrev:Tack för alla svar! Ok jag ber därför någon moderator att ändra trådrubriken till enbart "Militär frågelåda" kanske?
Gjort. :-)

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av Krook » 12 februari 2016, 23:02

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:Det finns nog ingen MG-skytt med självbevarelsedrift som står i tornluckan i en duellsituation.
Har man möjlighet att välja så ja.
Det har varit situationer där svensk personal som betjänat en tornkulspruta inte kunnat nedkämpa motståndaren då han kommit in frö nära vagnen för att kunna dumpa ksp:n.
:)
Ja, det hände en bekant till mig i Afghanistan. Kärvt.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Frågelåda för militärt okunniga

Inlägg av Lasse O » 13 februari 2016, 17:04

Krook skrev:
MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:Det finns nog ingen MG-skytt med självbevarelsedrift som står i tornluckan i en duellsituation.
Har man möjlighet att välja så ja.
Det har varit situationer där svensk personal som betjänat en tornkulspruta inte kunnat nedkämpa motståndaren då han kommit in frö nära vagnen för att kunna dumpa ksp:n.
:)
Ja, det hände en bekant till mig i Afghanistan. Kärvt.
Faktum är att det finns ett svenskt exempel på den sortens mod.

Kongo. September 1961: En ambulans med en sårad svensk FN-soldat eskorterades av en KP-bil till ett sjukhus men väl framme möttes den lilla styrkan av fem av motståndarens pansarbilar (M8?) varav en avlossade ett skott mot KP-bilen.
Projektilen studsade mot KP-bilens snedställda plåt och ven med ett tjut upp framför MG-skyttens (Henry Lindberg från Borås) ansikte.
Själv, berättar han, blev han så rädd att han kastade sig ner i skydd på golvet i förarhytten och låg där medan pansarbilen fortsatte att skjuta.
- Men så tänkte jag på honom i ambulansen och då hävde jag mig upp igen och satte tummarna på avtryckarna.
Resultatet av den modiga handlingen blev att pansarbilen slogs ut p g a att ksp 36 8 mm ammunition (8 mm pprj m/32?) lyckades slå hål mellan torn och chassi på M8:an och patienten kunde sedan föras i säkerhet.

Lindberg tilldelades senare tilldelades Vasamedaljen i guld.
Källa: Katanga av Jonas Waern

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Militär frågelåda

Inlägg av Krook » 14 februari 2016, 00:12

Det finns många svenska exempel. Här från min senaste insats (som jag refererade till ovan):
I galten framför dem kämpade tornskytten Chris med kulsprutan för att hålla fienden borta. Han såg hur några talibaner kom springande mot honom i en liten gränd mellan husen, öppnade eld och sökte nya mål. Det var svårt för honom att skjuta med kulsprutan, avstånden var för korta så han bytte till sin AK5:a och fortsatte att skjuta till vänster om bilen.
Plötsligt hördes en hög smäll. Talibanerna hade börjat kasta handgranater mot fordonen, vilket de aldrig gjort förr. På sluttningen fanns en mur och han såg hur händer stack upp därifrån och kastade handgranater mot honom. De studsade mot fordonet, exploderade överallt. Flera rullade in under bilen och detonerade.
...
Daniel insåg plötsligt att han inte hört Chris kulspruta på länge.
När han vände sig om såg han hur Chris stod i tornet och sköt med sin AK5:a mot husen på sluttningen. Det var bara fem meter mellan honom och fienden.
Daniel funderade på att ta upp sin egen AK5 för att punktbekämpa men insåg att han inte hade tid, istället svängde han runt sin kulspruta.
”Jag såg en skytt vid muren och en i fönstret i huset. Jag började räkna ut kulsprutans spridning, vände upp och sköt 60 bulor, kanske 80. Siktade rakt in i fönstret, korta skurar på tre så det skulle bli så lite spridning som möjligt. När jag hade skjutit blev det lugnare hos honom."
En av många strider 2010.

Hämtat från Johanne Hildebrandts bok Krigare. http://forlag.angsjodal.se/I_Hildebrand ... e_344s.pdf

Skriv svar