Inleder med följande bild:
Här ser vi en amerikansk M.41 (eller om det var 48?) stridsvagn som får symbolisera min fråga. Om man tänker sig att vare sig man rycker fram mot en fiende eller har mer defensiva ställningar så begriper jag inte hur man ens har någon chans att överleva som kulspruteskytt i stridsvagnens torn, om skytten bara får brassa på med sin kulspruta så förstår jag att elden blir effektiv men om det bara finns en endaste fiendesoldat med sinnesnärvaro så inser denne vilken lätt måltavla skytten utgör där uppe i tornet, som en stillastående pappfigur på kort avstånd.
Jag begriper inte alls hur den där kulspruteskytten kan överleva den enklaste strid överhuvudtaget... Känns som att spela rysk roulette med 5 kulor och 1 tom.
Nu förstår jag att verkligheten förmodligen är på ett annat vis, annars skulle väl ingen ställa sig där uppe om det innebar döden inom några sekunder efter första stridskänningen?
Kanske någon hävdar att kulspruteelden har en nedhållande effekt på fiendetruppen vilket mycket väl kan vara fallet men det behövs ju bara att en endaste fiende skjuter ned den "sittande fågeln"...

Tacksam för svar!