Myten om Me 262 som Schnellbomber?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Myten om Me 262 som Schnellbomber?

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2016, 19:51

Om Me 262 har undertecknad läst och skrivit att ett av det revolutionerande jetplanets problem utgjordes av Hitler. Han vägrade länge att låta använda planet som jaktplan utan skulle prompt ha det till bombplan, en Schnellbomber som mycket snabbt levererar mycket små bomber.

Men så läser jag detta:
Christer Bergström skrev:"Dolkstötslegenden" kring Messerschmitt 262, som går ut på att produktionen av detta flygplan skall ha blivit avgörande försenat på grund av Hitlers begäran att det skulle ha kapacitet att bära bomber, får emellertid avvisas som ren myt.
- Ardennerna (Vaktel 2013), sid 41

Inte ens en halvmyt... Någon som vet mer?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28514
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Myten om Me 262 som Schnellbomber?

Inlägg av Hans » 14 januari 2016, 21:41

Spontant så vart nog inte någon produktion försenad - oberoende om huruvida chefen har synpunkter på användningen av flygetyget eller inte.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Myten om Me 262 som Schnellbomber?

Inlägg av sveahk » 14 januari 2016, 23:51

Hexmaster skrev: Men så läser jag detta:
Christer Bergström skrev:"Dolkstötslegenden" kring Messerschmitt 262, som går ut på att produktionen av detta flygplan skall ha blivit avgörande försenat på grund av Hitlers begäran att det skulle ha kapacitet att bära bomber, får emellertid avvisas som ren myt.
- Ardennerna (Vaktel 2013), sid 41

Inte ens en halvmyt... Någon som vet mer?
"Dolkstötslegenden" är nog att ta i, men Hitler gjorde säkert med sitt starrsynta sätt att se Me 262 som bombare, inte utvecklings- och produktionshastigheten snabbare. Därtill kommer naturligtvis andra faktorer: Ett helt nytt vapensystem ska på papperet konstrueras, byggas och testas, fähiga piloter, som det finns allt mindre av, ska utbildas . I ett ständigt krympande Tyskland, 1944, blir fabriker och produktionsställen ständigt bombarderade, kommunikationsvägar sprängs...Nej, det var säkert inte lätt att komma upp i önskade produktionssiffror.

Såtillvida är Hitlers "Schnellbomber"-begäran och följderna därav säkert inte värd en hel myt, men den gjorde en hel radda människor, inte bara produktionsledare och Luftwaffe-ledning osäkra - så en halv myt är säkert inte helt fel...

F.ö. skriver Bergström på samma ställe (sid.41), att"...av Messerschmitt Me 262 tillverkades endast 19 i september, 52 i oktober och 101 i november 1944." Taget från Vajda/Dancey, German Aircraft Industry Production, utgiven 1998.

Det är inte helt korrekt: Trots Hitlers befäl leverades i oktober 1944 mycket riktigt 52 Me 262 jaktmaskiner, varav alla, minus en, direkt gick till Kommando Nowotny. Men därtill, för samma månad, gick ytterligare 65 Me 262 som bombare ut till förbanden - 52 till KG 51, fem till KG 54, fem blev ombyggda till tvåsitsare, två till Fliegerüberführungseskader och en till General der Aufklärungsflieger. Två blev ombyggda till skolflygplan, en kom till General der Jagdflieger och en till KG 76

Så räknar vi samtliga producerade Me 262 från första början och fram till slutet av oktober 1944 får vi siffran 265 - därav 30 som förstörts vid Messerschmittfabriken, återstår 235.

Siffrorna för övrigt tagna från J. Richard Smith & Eddie J. Creeks utmärkta Me 262, Erprobung und Einsatz vars tyska upplaga kom ut 2001...

Hans K
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Myten om Me 262 som Schnellbomber?

Inlägg av gunship » 15 januari 2016, 03:12

Mjo, men borde H:s eventuella inflytande synas i vad för sorts förband som fick planen?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11093
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Myten om Me 262 som Schnellbomber?

Inlägg av sveahk » 15 januari 2016, 12:12

gunship skrev:Mjo, men borde H:s eventuella inflytande synas i vad för sorts förband som fick planen?
Vi har produktionssidan, vi har utbildningssidan och vi har jakt/kamp-sidan. Antalet producerade maskiner under 1944 hade inte stort ändrats om bara jaktmaskiner hade spottats ut av fabrikerna - samma motorer (Jumo 004 med blott tio timmars flygtid innan den hamnade i verkstaden...!), och, utan att gå in alltför djupt i detaljer, i stort sett samma strukturer. Produktionen var mycket låg, grunderna har jag beskrivit ovan.

Utbildningen, praktisk och teoretisk, var bristfällig. 1-2 inflygningar på maskinerna, das war's - Nowotny själv hade 8-10 minuter flygning på 262:an innan han släpptes ut i kriget. 200 bomb-piloter skulle flyga jetplanet, visserligen bra utbildade dåligt-väder-flygare, men de kom direkt från sina långsamma Ju 88:or och He 177:or, och skulle inom kort-kortaste tid behärska en "raket"! "Wahnsinn" sa' Galland!

Med den dåliga utbildningen och med en maskin utan större test-tid på marken och i luften, blev resultatet det väntade: ett visst antal spektakulära kampscener och nedskjutningar, gewiss - men också ett stort antal förluster pg.a. maskin- och pilotfel.

Hitler hade säkert ett visst inflytande med sina abstrusa idéer, men Tyskland hade redan tidigt målat in sig i ett hörn, och där hjälpte de fåtal "Wundermaschinen" som kom till insats inte långt - varken som jakt- eller bombplan.

Anser Hans K

Skriv svar