Existerande europeiska slagskepp och kryssare

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Existerande europeiska slagskepp och kryssare

Inlägg av a77 » 16 december 2015, 19:01

CvD skrev:Vad menar du med att påverka ett vrak? Utöver saltvatten så kan även järnet angripas av bakterier som "äter" metallen.
Kanske uttryckte mig lite luddigt, såklart saltvatten och bakterier påverkar järn, men nedbrytningen har inte påverkat vraket i sådan omfattning att det blir odugligt som museiföremål. Sedan att vraket behövs stötas och bultar behövs bytas, etc för att förhindra att vraket faller ihop är en annan sak.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Existerande europeiska slagskepp och kryssare

Inlägg av CvD » 16 december 2015, 21:22

Glöm inte att för att inte skrovet ska falla samman så måste vi ner en bit på djupet för att inte påverkas av strömmar och vågor. Ju djupare, desto större teknisk utmaning att bärga ett skrov.
Dessutom om jag inte helt minns fel, så bedöms till exempel, Titanic vara alldeles för svagt för att kunna bärgas, detta på grund av rost, galvanisk korrosion, bakterier etc, och hon har legat nere sedan 1912. Visserligen försvagades hennes skrov redan i och med förlisningen, bland annat när hon slog i havsbotten, men å andra sidan, det finns ju betydande risker att det borde ett gammalt sänkt slagskepp också har råkat ut för.

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Existerande europeiska slagskepp och kryssare

Inlägg av a77 » 18 december 2015, 21:45

Bjernevik skrev:
a77 skrev:Nej det finns inga varak kvar av Hochseeflotte I Scapa Flow. Alla vrak (vad jag vet om) där är skrotade.
Enligt http://www.scapaflowwrecks.com/wrecks/ så finns Kronprinz, Markgraf och König kvar där, även om vissa skrotnings-/bärgningsarbeten har utförts.
Då tror jag att vi har våra mest troliga kandidater, inga döda ombord, ingen ammunition ombord. Men som jag tidigare påpekat det ligger fortfarande fel i tiden.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Existerande europeiska slagskepp och kryssare

Inlägg av Battler » 20 december 2015, 20:44

På natten den 9 april 1945 angrep RAF med över 300 flygplan hamnen i Kiel. Admiral Scheer träffades av fem Tallboy bomber och kapsejsade. Hon var delvis upphuggen för skrot efter krigsslutet, men en del av skrovet var kvar på plats och begravdes med spillror från attacken, vad jag förstått vilar resterna av Admiral Scheer under en bilparkering i Kiel.

http://www.deutschland-class.dk/admiral ... wreck.html


Bild
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Existerande europeiska slagskepp och kryssare

Inlägg av Per Andersson » 7 januari 2016, 20:09

Till listan av existerande europeiska plåtschabrak hör även pansarkryssaren Georgios Averof.

https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_cru ... ios_Averof

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Existerande europeiska slagskepp och kryssare

Inlägg av Battler » 17 januari 2016, 10:01

Tunga kryssaren Prinz Eugen överlämnas till den brittiska Royal Navy innan hon överförs till den amerikanska flottan som en krigspris. Efter grundlig undersökning, fick hon det tvivelaktiga nöjet att delta som målfartyg vid Operation Crossroads kärnvapenprov på Bikini Atoll. Efter att ha överlevt två kärnvapenprov, bogseras Prinz Eugen till Kwajalein, där hon till sist kantrade och sjönk i december 1946. Vraket är fortfarande delvis synlig ovanför vattnet ungefär två miles nordväst om Bucholz Army Airfield, i utkanten av Enubuj. En av hennes propellrar bärgades, och är på utställning vid Laboe Naval Memorial i Tyskland.


Bild



Bild



Bild
__________________________________
MVH

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Existerande europeiska slagskepp och kryssare

Inlägg av a77 » 17 januari 2016, 19:40

Lite offtropic... nytt intressant ämne som inte ligger rätt i tiden, bärgning av rymd artefakter, läste om att man tror att Apollos 10 månlandare fortfarande är i omloppsbana. (Månlandaren landade aldrig på månen utan bara testflög över månen)

a77
Medlem
Inlägg: 392
Blev medlem: 18 augusti 2011, 23:47

Re: Existerande europeiska slagskepp och kryssare

Inlägg av a77 » 17 januari 2016, 19:42

Per Andersson skrev:Till listan av existerande europeiska plåtschabrak hör även pansarkryssaren Georgios Averof.
Det visste jag inte om, snyggt fynd,stor pansarkyrssare.

Skriv svar