Sjunkbomber

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Sjunkbomber

Inlägg av predator » 19 november 2015, 22:45

Som dom säger på Fb. om Admin inte godkänner frågan så får dom ta bort den.


Men Fråga är Sjunkbomber.

När man släpper ett föremål i vatten så sjunker den men en viss hastighet. Kan man påverka detta men att sätta en motor så det går snabbare ner och om ja vad heter den?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sjunkbomber

Inlägg av Bjernevik » 20 november 2015, 23:01

predator skrev:När man släpper ett föremål i vatten så sjunker den men en viss hastighet. Kan man påverka detta men att sätta en motor så det går snabbare ner och om ja vad heter den?
Ja. Det du beskriver är i princip en antiubåtsraket, aurak. Fanns i Sverige på Hallandjagarna och Visbyfregatterna.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Sjunkbomber

Inlägg av KoteGaeshi » 21 november 2015, 17:16

Bjernevik skrev:
predator skrev:När man släpper ett föremål i vatten så sjunker den men en viss hastighet. Kan man påverka detta men att sätta en motor så det går snabbare ner och om ja vad heter den?
Ja. Det du beskriver är i princip en antiubåtsraket, aurak. Fanns i Sverige på Hallandjagarna och Visbyfregatterna.
Vad är skillnaden på en aurak och en torped? Att aurak kan driva sig själv genom luften också?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Sjunkbomber

Inlägg av gunship » 21 november 2015, 17:33

Går en Aurak per raketmotor ner i vattnet? Det visste jag inte, jag trodde de var en sjunkbomb som sköts iväg med en raket, men därefter slocknar raketen typ halvvägs genom banan och faller av sig själv? Blir gärna rättad.


I vilket fall finns det ju sas. sjunkbomber med motor på - dessa kallas antiubåtstorped. Man passade på att bygga in lite styrning också, då sjunkbomber detonerade nära en ubåt - vissa ubåtar under 2Vk överlevde flera hundra.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sjunkbomber

Inlägg av Bjernevik » 22 november 2015, 14:59

KoteGaeshi skrev:Vad är skillnaden på en aurak och en torped? Att aurak kan driva sig själv genom luften också?
En torped är en torped ;-) Dvs den är byggd för att själv ta sig fram genom vattnet. Finns antiubåtsrobotar som har torpeder som stridsdel, då flyger roboten mot målet där torpeden frigörs och med fallskärm faller ner i vattnet där den sedan fungerar som vilken ubåtsjakttorped som helst. Fördelen är att tiden till målområdet förkortas avsevärt och att målubåten inte får någon förvarning förrän torpeden dyker ner i vattnet.

En aurak är i princip en sjunkbomb med en raketmotor. Sjunkbomben ser dock inte ut som de klassiska "oljefaten" utan är mer strömlinjeformad.
gunship skrev:Går en Aurak per raketmotor ner i vattnet? Det visste jag inte, jag trodde de var en sjunkbomb som sköts iväg med en raket, men därefter slocknar raketen typ halvvägs genom banan och faller av sig själv? Blir gärna rättad.
Jag ska låta det vara osagt om raketmotorn driver även under vattnet. De flesta robotar/raketer har en motor som bara driver i början, sedan glidflyger roboten/raketen mot målet, så jag skulle tro att detsamma gäller för en aurak. Den träffar dock vattnet med betydligt högre fart än en sjunkbomb som fälls från fartyg och eftersom den i allmänhet är betydligt mer strömlinjeformad så torde den sjunka till avsett djup betydligt fortare.
gunship skrev:I vilket fall finns det ju sas. sjunkbomber med motor på - dessa kallas antiubåtstorped. Man passade på att bygga in lite styrning också, då sjunkbomber detonerade nära en ubåt - vissa ubåtar under 2Vk överlevde flera hundra.
Jag skulle säga att en torped är en helt annan sak än en sjunkbomb - såvida man inte ska säga att allting med en explosiv stridsdel är en sorts sjunkbomb. Utvecklingsmässigt så är det två helt olika spår, där antiubåtstorpederna utvecklats från torpeden och aurak från sjunkbomben.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Sjunkbomber

Inlägg av gunship » 22 november 2015, 15:10

Bjernevik skrev:
gunship skrev:Går en Aurak per raketmotor ner i vattnet? Det visste jag inte, jag trodde de var en sjunkbomb som sköts iväg med en raket, men därefter slocknar raketen typ halvvägs genom banan och faller av sig själv? Blir gärna rättad.
Jag ska låta det vara osagt om raketmotorn driver även under vattnet. De flesta robotar/raketer har en motor som bara driver i början, sedan glidflyger roboten/raketen mot målet, så jag skulle tro att detsamma gäller för en aurak. Den träffar dock vattnet med betydligt högre fart än en sjunkbomb som fälls från fartyg och eftersom den i allmänhet är betydligt mer strömlinjeformad så torde den sjunka till avsett djup betydligt fortare.
Ja, givetvis. På wiki näms även att en amerikansk sjunkbombsmodell från slutet av 2a vkr var strömlinjeformd. Britterna lade till gjutjärnsvikter, för att uppnå samma resultat.

För övrigt är väl en raket icke styrd. Sålänge motorn går, så kommer raketen fortsätta stiga? Annars hade det väl hetat Antiubåtsmissil?

För övrigt så har väl ryssarna utvecklat undervattensraket/rakettorped? Shikval eller nåt sånt?
Bjernevik skrev:
gunship skrev:I vilket fall finns det ju sas. sjunkbomber med motor på - dessa kallas antiubåtstorped. Man passade på att bygga in lite styrning också, då sjunkbomber detonerade nära en ubåt - vissa ubåtar under 2Vk överlevde flera hundra.
Jag skulle säga att en torped är en helt annan sak än en sjunkbomb - såvida man inte ska säga att allting med en explosiv stridsdel är en sorts sjunkbomb. Utvecklingsmässigt så är det två helt olika spår, där antiubåtstorpederna utvecklats från torpeden och aurak från sjunkbomben.
Visst är det annorlunda, men om jag skulle sätta en elektrisk motor på en sjunkbomb, så skulle jag nog också behöva stabilisera den så att den går rakt. Därifrån är steget inte långt till att lägga till någon form av styrning och sökning. Jämför om man skulle sätta en motor på en frifallsbomb - så skulle den ju börja likna en raket eller missil. (visserligen var väl någon brittisk specialbomb utrustad med raket för sista biten av fallet - för att slå igenom tyska ubåtsbaserna - och så vart cirkeln sluten :thumbsup: )

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Sjunkbomber

Inlägg av predator » 22 november 2015, 23:10

Kanske var otydlig men finns det sjunkbomber som har drivning när du sjunker så dom kommer ner på djup snabbare?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Sjunkbomber

Inlägg av gunship » 23 november 2015, 00:12

predator skrev:Kanske var otydlig men finns det sjunkbomber som har drivning när du sjunker så dom kommer ner på djup snabbare?
Jo, men det kan åstadkommas med strömlinjeformning och/eller extra vikt. Vitsen med en sjunkbomb är att den är billig och simpel. Bilden från wiki är en strömlinjeformad sjunkbomb, som sjönk snabbare och rakare än oljefatsmodeller. Observera också, enligt wiki, att sjunkbomber, pga. att de sjunker långsamt och sällan träffar sitt mål numera ersatts av ubåtsjaktstorpeder.
Bilagor
Depth_charge_bd.jpg
Depth_charge_bd.jpg (20.27 KiB) Visad 3504 gånger

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sjunkbomber

Inlägg av Psilander » 29 november 2015, 19:34

Antiubåtsraketen och AU-granaten är en vidareutveckling av sjunkbomben för kunna bekämpa ubåt snabbare, enklare och på egen kontakt. Principen är den samma med alla: antingen lägger man en salva runt ubåten och försöker få vapnen detonera samtidigit för skapa tryckeffekt ungefär som när man trycker ihop en Colaburk. Andra alternativet är direkt träff och hål i ubåten.

Tex Sjunkbomb, Squid (augr M/51), aurak m/50 är exempel på det förstnämnda. Hedegehog och ELMA Augr M/84 är exempel på andra alternativet

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sjunkbomber

Inlägg av Hans » 29 november 2015, 20:19

Psilander skrev:...antingen lägger man en salva runt ubåten och försöker få vapnen detonera samtidigit för skapa tryckeffekt ungefär som när man trycker ihop en Colaburk. Andra alternativet är direkt träff och hål i ubåten.
Andra alternativet förstår jag men inte det första, kan du förklara?

MVH

Hans

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Sjunkbomber

Inlägg av KoteGaeshi » 29 november 2015, 21:38

Hans skrev:
Psilander skrev:...antingen lägger man en salva runt ubåten och försöker få vapnen detonera samtidigit för skapa tryckeffekt ungefär som när man trycker ihop en Colaburk. Andra alternativet är direkt träff och hål i ubåten.
Andra alternativet förstår jag men inte det första, kan du förklara?

MVH

Hans
Trycket av detonationer nära båten knölar ihop/bucklar skrovet. Tror jag.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sjunkbomber

Inlägg av Hans » 29 november 2015, 21:43

Tack KoteGaeshi,

Med jag har svårt att förstå hur det skulle funka med flera små samordnade detonationer på dåtiden.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Sjunkbomber

Inlägg av predator » 29 november 2015, 21:58

Har AU-granaten drivning under vattnet eller är det bara för att få iväg den? Jag undrar om det finns sjukbomber som när dom är i vattnet så har dom drivning neråt för att så snabbt det gå kommer till bestämt djup?

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Sjunkbomber

Inlägg av gunship » 29 november 2015, 23:34

Hans skrev:Tack KoteGaeshi,

Med jag har svårt att förstå hur det skulle funka med flera små samordnade detonationer på dåtiden.

MVH

Hans
Det räcker fint med en enda sjunkbomb som kommer tillräckligt nära. Annars kan flera nära missar ge småskador som efterhand sänker ubåten - vad jag förstår var det så de flästa ubåtar under 2vkr sänktes. Dvs. att ventiler och annat går sönder och läckaget sänker ubåten innan man hunnit få in en träff som knyclar ihop tryckskrovet.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Sjunkbomber

Inlägg av Urban » 30 november 2015, 01:37

Finns en pdf på http://www.cnrs-scrn.org/northern_marin ... _45-58.pdf där man tar upp en del intressant info om just olika sjunkbomber utifrån brittiska erfarenheter.

Jämför man med antiubåtsraketen Squid som hade en sjunkhastighet på 43.5 ft/s (13.3 m/s) så inser man fördelen med den jämfört med vanliga sjunkbomber samt att den placerades runt ubåten i en tre-skottssalva.

Skriv svar