Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av varjag » 19 november 2015, 22:58

Klick beror ju inte helt på vapnet heller. Eldavbrott, visst, om det skulle fastna en hylsa i utkastet eller så, är väl svårt att få med en revolver. Till och med min m/96 har klickat, men då fick jag en värdecheck på ny ammo av Norma
Enligt min uppfattning beror de flesta ''klickar'' med moderna välgjorda pistoler - på ammunitionen. Inte vapnet.

Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av MD650 » 19 november 2015, 23:06

varjag skrev:Enligt min uppfattning beror de flesta ''klickar'' med moderna välgjorda pistoler - på ammunitionen. Inte vapnet.

Varjag
Instämmer!
:)

MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av MedMigMotMig » 20 november 2015, 09:17

Jag kan tänka mig att pistolens magasin är mycket bättre skyddat än AK5:ans eftersom det sätts in i pistolgreppet som dessutom hålls i handen. Dessutom kan ju magasin designas så att en patron inte kan ligga snett. För att förhindra att det kommer in skräp i lösa magasin så kan man tänka sig en slags lucka som öppnas bara när man för in det i pistolen eller med tummen när man fyller magasinet. AK5:ans magasinproblem var nog helt onödiga, i övrigt var det inget som krånglade. Har de förresten bytt magasintyp till AK5:an med åren?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av millgard » 20 november 2015, 09:29

Magasinet till ak5 mfl (M16 etc) är byggt med ETT enda mål för ögonen: Det skall vara billigt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av MD650 » 20 november 2015, 09:29

Magasinen var ett stort problem i början, eller egentligen var det magasinsspärren och dess fjäder som var för dålig.
Min erfarenhet att magasinen är inte längre något problem.
Till Ak 5C har det tagits fram plastmagasin som jag personligen inte är någon fan av.
Fördelen med plastmagasinen kontra plåtmagasinen är att de är genomskinliga och de är konstruerade så att sistaskottsspärren fungerar vilket det inte gör med plåtmagasinen.
Det har i närtid gjorts försök med andra magasin för att ev. ersätta plastmagasinen.
:)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av sonderling » 20 november 2015, 12:55

millgard skrev:Magasinet till ak5 mfl (M16 etc) är byggt med ETT enda mål för ögonen: Det skall vara billigt.
Vilket fått mig att undra, är det tänkt som engångs föremål egentligen?

I lumpen tog man ju hand magasinen men sånt har man väl inte tid med i stridens hetta?

Sonderling

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Knmc » 20 november 2015, 13:08

millgard skrev:Magasinet till ak5 mfl (M16 etc) är byggt med ETT enda mål för ögonen: Det skall vara billigt.
Blanda inte i hop Ak5-magasinen med de till M16. Det är avsevärd skillnad i plåttjocklek mm och som jämförelse fungerar en M16 avsevärt mycket bättre med magasinen till Ak5.

Ett bra sätt att få eldavbrott på Ak5 mm är att tittat för mycket på film och göra "jägarmagasin" gärna med en ända åt var håll, då kommer man ofelbart stuka den fria ändan. Ett sätt att motverka eldavbrott är att ha rätt handgrepp vid laddning/magasinsbyte och verkligen känna att magasinet fastnar...

De nya plastmagasinen har bra funktion men känns klumpigare...

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av KoteGaeshi » 20 november 2015, 17:33

Ett annat bra sätt att få eldavbrott med Ak 5 är att vid daglig tillsyn tänka "äsch, slutstyckets spår i lådan behöver man inte vara så noga med."

sonderling skrev:
millgard skrev:Magasinet till ak5 mfl (M16 etc) är byggt med ETT enda mål för ögonen: Det skall vara billigt.
Vilket fått mig att undra, är det tänkt som engångs föremål egentligen?

I lumpen tog man ju hand magasinen men sånt har man väl inte tid med i stridens hetta?

Sonderling
Man hör ofta uppfattningen ventileras av personer som "verkar inom Försvarsmakten" att det i mobförråden ska ligga fyllda magasin och vänta på det Stora Fosterländska Kriget, men jag tänker att det bara är att kolla på hur krigförande automatkarbinbeväpnade stater har skött det hittills, från kanske Vietnam och framåt. Knappast engångsmag, eller? :)
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Lasse O » 20 november 2015, 17:52

Själv har jag trots många år i FM inte sett skymten av dessa färdigladdade magasin. En vapentekniker påstod att man gjort försök med sådana men att magasinsfjädern blev förslappad efter några år i förråd och vid skjutning inte släppte ifrån de sista patronerna.

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Knmc » 20 november 2015, 18:03

Lasse Odrup skrev:Själv har jag trots många år i FM inte sett skymten av dessa färdigladdade magasin. En vapentekniker påstod att man gjort försök med sådana men att magasinsfjädern blev förslappad efter några år i förråd och vid skjutning inte släppte ifrån de sista patronerna.
Låter rimligt, det är nog en vandringssägen annars har många missat att att tala om det för mig bl.a. på utbildning till basbehörighet vapen. ;)

Däremot har jag varit med om att under mission inte ha mer än 25-27 patroner i varje magasin till Ak:n för att undvika att matta fjädern...

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Bjernevik » 20 november 2015, 22:59

Lasse Odrup skrev:Själv har jag trots många år i FM inte sett skymten av dessa färdigladdade magasin. En vapentekniker påstod att man gjort försök med sådana men att magasinsfjädern blev förslappad efter några år i förråd och vid skjutning inte släppte ifrån de sista patronerna.
Bara genom att titta i diverse årgångar av AmKat samt CD-FREJ så kan man konstatera att det är en myt. Färdigpåfyllda magasin hade varit en egen amtyp, precis som färdiglänkad 5,56 och 7,62 är. Någon sådan amtyp finns inte och alltså finns inte dessa mytiska magasin heller.

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Knmc » 24 november 2015, 14:44

Hans skrev:
Knmc skrev:Jag kanske bara haft tur men samtidigt har jag aldrig hört kollegor heller som vill byta bort pistolen... jag skall fråga våra "storskjutare" hur mycket problem dom haft vid tillfälle...
Gärna, skall bli intressant att höra.

MVH

Hans (som också väljer att möta bolsjeviker/zombies/zulukrigare eller aliens med uppbackning av en Glock)
Hade mycket intressanta resonemang med två kollegor tillika vapentekniker av den gamla stammen i går. Slutsatsen blev samma som jag tog upp innan, att det finns ingen egentlig skillnad i antalet eldavbrott mellan en modern pistol och revolver. Främsta orsaken är skit bakom handgreppet m a o handhavande fel. Tekniska fel är försvinnande lite och då sådant som drabbar både pistoler och revolvrar, ex fjäderbrott. Vanligaste orsaken utom människan är ammunitionsfel...

Ser man till detta har pistolen så många fördelar att revolvern är militärt obsolet utom möjligtvis strid i ytterst begränsade utrymmen typ garderob ;)

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Urban » 24 november 2015, 16:18

Har varit med om att få ut 7,62mm i tygband eller vad det nu kallas för till ksp36. Vi fick sitta och ta patronerna från dessa för att ladda till våra ksp58.
Så det verkar ha funnit till ksp 36 färdigladdade "band" i förråden.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av MD650 » 24 november 2015, 16:30

Urban skrev:Har varit med om att få ut 7,62mm i tygband eller vad det nu kallas för till ksp36. Vi fick sitta och ta patronerna från dessa för att ladda till våra ksp58.
Så det verkar ha funnit till ksp 36 färdigladdade "band" i förråden.
Finns till ksp m/39. Spårljusnormalband (slnband) och nband (normalband).
Samma ammunition var även avsedd för ksp m/36 och m/42.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Varför föredrar militären pistol istället för revolver?

Inlägg av Hans » 24 november 2015, 17:18

Knmc skrev:
Hans skrev:
Knmc skrev:Jag kanske bara haft tur men samtidigt har jag aldrig hört kollegor heller som vill byta bort pistolen... jag skall fråga våra "storskjutare" hur mycket problem dom haft vid tillfälle...
Gärna, skall bli intressant att höra.

MVH

Hans (som också väljer att möta bolsjeviker/zombies/zulukrigare eller aliens med uppbackning av en Glock)
Hade mycket intressanta resonemang med två kollegor tillika vapentekniker av den gamla stammen i går. Slutsatsen blev samma som jag tog upp innan, att det finns ingen egentlig skillnad i antalet eldavbrott mellan en modern pistol och revolver. Främsta orsaken är skit bakom handgreppet m a o handhavande fel. Tekniska fel är försvinnande lite och då sådant som drabbar både pistoler och revolvrar, ex fjäderbrott. Vanligaste orsaken utom människan är ammunitionsfel...

Ser man till detta har pistolen så många fördelar att revolvern är militärt obsolet utom möjligtvis strid i ytterst begränsade utrymmen typ garderob ;)
Tack för svar. Fast garderoben håller jag inte med om. Jag hade en gammal kollega som hävdade att enda gången man skulle använda automateld med en Ak 4'a var när man var instängd med 17 bolsjeviker i just en garderob.

MVH

Hans

Skriv svar