Ny US army kamo uniform

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Ny US army kamo uniform

Inlägg av sonderling » 2 juni 2015, 21:56

http://www.upi.com/Top_News/US/2015/06/ ... 433256005/

Amerikanska armen ska visst byta sin uniform. Ja det ser ju lite tokigt ut med acupat i ....säg Estland.
Men det är väldigt likt det tidigare mulitcam men det var inget officiellt kamoflage tror jag. (Ett perfekt kamo i ädellövskog :) )

Det känns som om de amerikanska stridskrafterna bytt uniforms kamo titt som tätt, de senaste åren, eller? (för en gubbe som jag är de senaste åren, de senaste 20 åren. :) )

Sonderling

Ps Har för mig att jag skrev en tråd om den då nya acupat kamot när den var ny men jag hittade inget? :?
Hade ju tänkt återanvända den...

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Ny US army kamo uniform

Inlägg av gunship » 3 juni 2015, 00:12

Men de måste väl ha olika kamouflage för säg Afghanistan eller Estland på vintern?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Ny US army kamo uniform

Inlägg av erep » 3 juni 2015, 02:57

Nä, här går vi med en för stor organisation.

FIN har 3 olika versioner på 05 (sommar, höst o vinter) men så finns (+öken + {urban}) , men USA har just hittat på att en version funkar o funderar på om det kan göras till flera

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny US army kamo uniform

Inlägg av sonderling » 3 juni 2015, 12:31

gunship skrev:Men de måste väl ha olika kamouflage för säg Afghanistan eller Estland på vintern?
Nä jag tror inte det. USMC har ju två olika digital, ett för öken och ett för woodland.

Men vanliga US army verkar ju bara ha det där ljusa acupat och när jag såg dem på rapport när de var i Estland så hade de det kamot men även fordonen var öken färgade. Soldaterna syntes hur bra som helst i granskogen.

Sedan har jag sett US army soldater som ser ut som de haft multicam på sig men jag vet inte hur officiellt det är?

Jag har läst om special styrkor som varit missnöjda med det acupat-kamot och i stället använt gamla woodland eller mulitcam men även gamla tiger stripe från Vietnam krigets dagar.

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Ny US army kamo uniform

Inlägg av KoteGaeshi » 3 juni 2015, 13:36

Jag har läst på Skalman att det är poänglöst i skogsterräng att ha camo-mönster, det går lika bra med den helgröna m/59. :)
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny US army kamo uniform

Inlägg av sonderling » 4 juni 2015, 12:38

KoteGaeshi skrev:Jag har läst på Skalman att det är poänglöst i skogsterräng att ha camo-mönster, det går lika bra med den helgröna m/59. :)
Ja efter att ha larvat runt kamoklädd i skog och mark de senaste åren så har jag nog kommit fram till samma slutsats. :D Undantaget (äldel)lövskog möjligtvis. Där är multicam bättre eller möjligtvis bara Khaki.

Sonderling

Tillägg: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6181912
Nyhets artikel om AT-4 som USA vill skicka till Irak men hursomhelst vad jag noterar är soldaten med traditionellt woodland kamo överdrag på hjälmen och acupat på resten av uniformen.....

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Ny US army kamo uniform

Inlägg av mrsund » 4 juni 2015, 14:42

sonderling skrev:
KoteGaeshi skrev:Jag har läst på Skalman att det är poänglöst i skogsterräng att ha camo-mönster, det går lika bra med den helgröna m/59. :)
Ja efter att ha larvat runt kamoklädd i skog och mark de senaste åren så har jag nog kommit fram till samma slutsats. :D Undantaget (äldel)lövskog möjligtvis. Där är multicam bättre eller möjligtvis bara Khaki.

Sonderling

Tillägg: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6181912
Nyhets artikel om AT-4 som USA vill skicka till Irak men hursomhelst vad jag noterar är soldaten med traditionellt woodland kamo överdrag på hjälmen och acupat på resten av uniformen.....

Det kommer att vara tillåtet att blanda de olika uniformerna de närmsta åren.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny US army kamo uniform

Inlägg av sonderling » 4 juni 2015, 19:26

Ja det är förstås dyrt att bara byta rakt av antar jag.

Sonderling

Skriv svar