m/96 i Krigsarkivet

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av KoteGaeshi » 16 januari 2015, 23:18

Jag hörde av mig till Husqvarnas fabriksmuseum och frågade om de hade någon info om de två gevär, m/96 och m/38, som jag ärvt.
Om det är ett militärt vapen kan vi inte hjälpa dig, då vi inte har tillverkningsjournaler för Husqvarnas militärtillverkning. När Husqvarna sålde sin militära tillverkning till Försvarets Fabriksverk 1970 tog de hand om dessa tillverkningsjournaler då det var försvarshemligheter. De finns troligtvis på Krigsarkivet idag.
Är det någon skalmanit som vet om det ligger sanning i det påståendet? Kan man som privatperson vänta sig att få ut sådan dokumentation? Jag har mailat Krigsarkivet men inte fått svar än.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av JohnT » 17 januari 2015, 16:32

KoteGaeshi skrev:Jag hörde av mig till Husqvarnas fabriksmuseum och frågade om de hade någon info om de två gevär, m/96 och m/38, som jag ärvt.
Om det är ett militärt vapen kan vi inte hjälpa dig, då vi inte har tillverkningsjournaler för Husqvarnas militärtillverkning. När Husqvarna sålde sin militära tillverkning till Försvarets Fabriksverk 1970 tog de hand om dessa tillverkningsjournaler då det var försvarshemligheter. De finns troligtvis på Krigsarkivet idag.
Är det någon skalmanit som vet om det ligger sanning i det påståendet? Kan man som privatperson vänta sig att få ut sådan dokumentation? Jag har mailat Krigsarkivet men inte fått svar än.
Om det finns, och ni kan räkna ut var det har hammnat i arkivet får du ut det.
Problemet är att vissa saer har gallrats och att det inte är helt självklart om vem som är "arkivbärare",
gamla dokument har följt med i olika organisationsförändringar och man måste ibland tänka baklänges om var man ska leta.


OM du får ut informationen så finns det ett helt forum som skulle jubla, för att hitta den källan
då det alltid diskuteras produktion per år:
http://forums.gunboards.com/forumdispla ... arms-Forum


Lycka till.

Jag har läst GF's arkiv och man kan hitta mycket roligt, t ex att när man skulle rensa på vinden på grund av luftskyddsåtgärder (1938)
så listades hur mycket trä av olika sorter som fanns lagrade på vinden.
Osv.


Mvh
/John

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 januari 2015, 17:33

I stora drag:
Gevär m/96 är tillverkade vid Waffenfabrik Mauser Oberndorf a/N fram till 1901. Därefter Carl Gustafs Stads Gevärsfaktori fram till 1917. Några enstaka försöksvapen 1921 och 1923.
Gevär m/38 finns i två varianter. I: Gevär m/96 som förkortats 11 cm. II: Nytillverkade av Husqvarna Vapenfabriks AB 1943-44. Typ I har rakt slutstyckshandtag och typ II böjt. Aven siktena skiljer sig åt. Typ I har i regel SM-sikte, typ II trappklaffsikte.
Minns jag rätt gjordes typ II i ca 88.000 ex.

Jag tvivlar starkt på att KrA har nummerförteckningar. Sådana har troligtvis gallrats.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av kblomster » 17 januari 2015, 20:39

Få ut är inga problem, problemet är som sagt att hitta det man letar efter.

När det gäller grövre pjäser finns det oändliga listor i armétygförvaltningens arkiv som listar vilket förband varje enskild pjäs var tilldelad till, men det vete sjutton om det finns motsvarande listor för ehv.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 januari 2015, 21:58

Jag har många gånger grävt i KrA handlingar. Aldrig sett nummer på eldhandvapen. Men som kblomster säger är varje artilleripjäs väl dokumenterad. Med undantag för 7,5 cm kanoner 1900-1902, då det råder stor förvirring eftersom olika försöksmodeller hade identiska pjäsnummer.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av KoteGaeshi » 20 januari 2015, 17:09

Tack för svaren. Vi får se vad KrA säger själva. Produktionshistorik och sådant vet jag, men jag tänkte att det vore kul att se vilka förband vapnen hamnat på och sådant.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 januari 2015, 22:18

Vilka tillverkarnamn och tillverkningsår har dina gevär?

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av KoteGaeshi » 21 januari 2015, 12:16

Husqvarna båda två. m/96:an tillverkad 1943 och m/38:an tillverkad 1942.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av KoteGaeshi » 21 januari 2015, 20:13

Svar från KrA och snabbsökning i NAD: det finns register över Carl Gustafs tillverkning av eldhandvapen, annars verkar det som att man får chansa och kolla i handlingar från tygavdelningar eller liknande utifrån förbanden.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av KoteGaeshi » 22 januari 2015, 13:03

[quote="JohnT"]
OM du får ut informationen så finns det ett helt forum som skulle jubla, för att hitta den källan
då det alltid diskuteras produktion per år:
http://forums.gunboards.com/forumdispla ... arms-Forum


Det är alltid lika roligt att bli inpekad på fora där amerikaner prisar "the Swedish Mauser" som ett toppenvapen för jakt och målskytte medan den samlade förståsigpåar-kåren bland svenska jägare anser den vara betydligt farligare för skytten än för älgen... :milwink:
Själv tycker jag att det är ett mycket trevligt skyttevapen men skulle kanske inte ladda det med klass 1-kompatibla jaktpatroner i första taget...
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 januari 2015, 21:39

KoteGaeshi skrev:Husqvarna båda två. m/96:an tillverkad 1943 och m/38:an tillverkad 1942.
Ett gevär m/96 tillverkat av HVA 1943 tyder på ett civilt vapen. Många skyttar gav sina gevär m/96 till Hemvärnet 1940 och återanskaffade sedermera gevär för tävlingsbruk.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av KoteGaeshi » 23 januari 2015, 12:25

Stellan Bojerud skrev:
KoteGaeshi skrev:Husqvarna båda två. m/96:an tillverkad 1943 och m/38:an tillverkad 1942.
Ett gevär m/96 tillverkat av HVA 1943 tyder på ett civilt vapen. Många skyttar gav sina gevär m/96 till Hemvärnet 1940 och återanskaffade sedermera gevär för tävlingsbruk.
Rimligt. Systemet ligger i en helt civil stock, men jag har alltid trott att det varit ett militärt vapen från början, så att säga. Det är därtill kronmärkt och numrerat på betydligt färre ställen än m/38:an. Tack för den infon!
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av kblomster » 29 januari 2015, 16:39

Spaningsuppslag: såg en tillverkningsjournal för ehv skymta förbi i arkivet efter armétygförvaltningen, vapenbyrån, så de finns eller har funnits i alla fall. Det stod "Arméns kontrollofficer vid gevärsfaktoriet" eller nåt sådant som avsändare, men jag har inte lyckats hitta var handlingar därifrån skulle kunna förvaras. Arméns kontrollofficer i Bofors har jag hittat en 40-talsvolym från, men den förvarades på något osannolikt ställe som jag inte kommer ihåg på rak arm. (uppdatering: osannolikt ställe var ordet)

Ett möjligt ställe att börja leta skulle kunna vara här: http://sok.riksarkivet.se/digitala-arki ... S08_Balder

uppdatering: bingo! Prova där.

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av TomTop » 29 januari 2015, 17:04

KoteGaeshi skrev:
JohnT skrev: OM du får ut informationen så finns det ett helt forum som skulle jubla, för att hitta den källan
då det alltid diskuteras produktion per år:
http://forums.gunboards.com/forumdispla ... arms-Forum


Det är alltid lika roligt att bli inpekad på fora där amerikaner prisar "the Swedish Mauser" som ett toppenvapen för jakt och målskytte medan den samlade förståsigpåar-kåren bland svenska jägare anser den vara betydligt farligare för skytten än för älgen... :milwink:
Själv tycker jag att det är ett mycket trevligt skyttevapen men skulle kanske inte ladda det med klass 1-kompatibla jaktpatroner i första taget...
När jag för många år sedan besökte Normas projektiltillverkning så var vi även inne i rummet där de testade ammunition genom att skjuta, jag frågade honom (vår Ciceron) vilket vapen han föredrog, han sa gevär m96.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: m/96 i Krigsarkivet

Inlägg av KoteGaeshi » 29 januari 2015, 23:01

kblomster skrev:Spaningsuppslag: såg en tillverkningsjournal för ehv skymta förbi i arkivet efter armétygförvaltningen, vapenbyrån, så de finns eller har funnits i alla fall. Det stod "Arméns kontrollofficer vid gevärsfaktoriet" eller nåt sådant som avsändare, men jag har inte lyckats hitta var handlingar därifrån skulle kunna förvaras. Arméns kontrollofficer i Bofors har jag hittat en 40-talsvolym från, men den förvarades på något osannolikt ställe som jag inte kommer ihåg på rak arm. (uppdatering: osannolikt ställe var ordet)

Ett möjligt ställe att börja leta skulle kunna vara här: http://sok.riksarkivet.se/digitala-arki ... S08_Balder

uppdatering: bingo! Prova där.
Tack! :milsmile:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar