Saab Bofors Dynamics CBJ-MS

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Saab Bofors Dynamics CBJ-MS

Inlägg av sonderling » 19 december 2014, 10:54

Jaha detta är ju nått som gått mig helt förbi men som jag blev varse om när jag spelade senaste "Battlefield" och "Call of Duty" (Blev snabbt en av mina favoriter).

Att Sverige inte tagit fram en ny kulsprutepistol som ersättare för Carl Gustav har jag länge undrat över men det hade man alltså.

Hur används den? Som PDW för stridsvagns besättningar och motsvarande eller är det bara nått som SF styrkor använder? Eller bara export?

http://en.wikipedia.org/wiki/CBJ-MS

Sonderling

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Saab Bofors Dynamics CBJ-MS

Inlägg av Bjernevik » 19 december 2014, 11:45

"Sverige" har inte tagit fram någon ny kpist. FMV tittade ett tag på PDW, främst FN P90. Men med tanke på ekonomi mm så blev resultatet att ak 5 blev standardbeväpning där ak 5D var tänkt att tilldelas de personalkategorier som förr hade kpist m/45. Även den nya eldhandvapenutredningen förefaller förorda en ak som ny beväpning när ak 5-systemet ska ersättas.

CBJ-MS har mig veterligt inte funnit någon användare överhuvudtaget. Konstruktören tog mest fram den för att ha något att skjuta sin nya ammunition ifrån, det var ammunitionen som var huvudnumret egentligen. Men inte heller den har funnit någon marknad, till skillnad från FN och H&K motsvarigheter som har rönt viss framgång. Men alla tre kalibrar lider av att ingen är NATO-standard.
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Saab Bofors Dynamics CBJ-MS

Inlägg av sonderling » 19 december 2014, 12:48

Ah, så det är ett privat projekt? Ja alltså som man gjort på eget bevåg?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Saab Bofors Dynamics CBJ-MS

Inlägg av Hans » 19 december 2014, 16:07

Kolla http://www.gotavapen.se/gota/cbj/cbj_ms.htm

Mitt f*rbaskade jobb blockar vapensidor - jag hoppas länken är riktig - Göta Vapenhistoriska Sällskap har de en ganska utförlig artikel.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Saab Bofors Dynamics CBJ-MS

Inlägg av Vargas » 19 december 2014, 16:31

Jag har sett lite skriverier att Brügger&Thomet varit intresserade att tillhandahålla kit för att kunna skjuta 6,5x25mm cbj i företagets MP9.

http://www.thefirearmblog.com/blog/2010 ... x25mm-cbj/

Men hittills så har jag inte sett något sådant nämnas på företagets hemsida.

Enligt wikipedia fanns/finns det idéer om att låta Mp9 även skjuta .45 acp. Men har varken läst, sett eller hört något om att man säljer eller testat k-pisten för det hela.

Vet inte hur bra det går för Brügger&Thomet rent ekonomiskt sett. Deras utbud verkar hålla en ganska hög kvalitet men inte vara så innovativa för att väcka uppmärksamhet.

Skriv svar