Frågor rörande eggvapen

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Frågor rörande eggvapen

Inlägg av Olof Larsson » 4 februari 2003, 23:23

Efter att ha tittat igenom B Hellgvists ypperliga hemsida, så har ett antal frågor poppat upp i mitt huvud:

-Hur (tids och spridningsmässigt) utvecklades koppar/brons i eggvapen?

-Hur (tids och spridningsmässigt) utvecklades järn/stål i eggvapen?

-Jag vill minnas att Alexander den Stores soldater delvis var utrustade med svärd liknande de kelto-iberiska huggsvärden.
Vilka skillnader fanns det i storlek och utformning?

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

r

Inlägg av Oskar R. » 4 februari 2003, 23:54

Stekta eller kokta. :lol: :wink:

Fahlvik
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 oktober 2002, 22:46
Ort: Falun
Kontakt:

Inlägg av Fahlvik » 17 februari 2003, 21:58

Jag kommer bara att uttala mig om Europa och Medelhavet då mina kunskaper om bortre orienten är allt för begränsade för att dela med sig av.

De tidiga brons svärden är från ca 1500 fvt. Dessa är sticksvärd rätt lika renässansens rapirer. Yxor och knivar förekommer tidigare. Dessa finns i både Medelhavet och upp mot England. Bronset kan gjutas och slipas lika vasst som stål men behåller inte eggen lika länge. Men bronset ansågs vara magiskt vilket järnet inte var, en anledning till att järnet tar överhand är att när högkulturerna går ner så blir det svårt at få tag på tennet som behövdes till att gjuta brons, så då tvingades man använda det svårarbetade och kvalitativt sämre järnet. Det är först långt mycket senare (ca:500-300 fvt) som man kan bearbeta järnet så det kan jämföras med bronset. Och från och med att man lär sig hur man berikar järnet med kol så att det blir stål som är överlägset bronsen.

En av anledningarna till att folk tror att brons är dåligt är för att det omnämns ofördelaktigt i bibeln, detta har då okritiskt använts som bevis av mindre nogräknade 1800-tals historiker.

Det finns fynd av järn vapen så långt tillbaka som 1000 fvt men dessa finns oftast hos barbar folk som inte har tillgång till ten. Järn kan nämligen framställas genom rostning av myrmalm, komplicerat och tidskrävande men har man inte ten så har man inte.

Åter till formen, det tidiga svärden var rapir liknade sticksvärd senare övergår det mer mot lövformade stick och huggsvärd.

Skriv svar