I helgen gjorde jag ett litet fynd på en loppis. Vid första ögonkastet en amerikansk fältflaska m1910 ifrån 1942.
Fodralet verkar i alla fall vara orginal men när jag studerade själva flaskan lite noggranare fan jag att den var märkt "Høyang" i botten, vilket var/är ett företag i Norge som nu för tiden tillverkar stekpannor, kastruller och dyligt.
Det känns onekligen lite mysko.
Sen i söndags har jag klurat, googlat och funderat på hur det kan komma sig och har två teorier.
Är det antingen:
a) En amerikansk fältflaska som har tillverkats i Norge?(och eventuellt brukats av norrmän)
b) Någon som har tagit en norsktillverkad campingflaska ifrån typ 50-talet och frammåt och stoppat ner den i ett gammalt fodral
c) Något annat?
När jag har sökt lite på nätet hittar jag inget som styrker teorin att flaskorna skulle ha tillverkats i Norge. Det+att flaskan och "kåsan" är rätt rena styrker teori b).
Å andra sidan, varför skulle ett Norskt företag ha tillverkat "campingutrustning" som på pricken liknar amerikansk krigsutrustning?
Sen har jag kört fast, och vet inte hur jag ska komma vidare eftersom det är svårt att hitta information om något så specifikt.
Finns det någon där ute som är expert på fältflaskor, Norsk alluminium produktion eller likande som har någon anning?
Eller någon amatör som bara tycker, alla spekulationer är välkommna
Hoppas det är en relevant tråd för det här forumet och att den har hamnat rätt