Alternativ till me 109
-
- Medlem
- Inlägg: 80
- Blev medlem: 17 maj 2002, 12:10
- Ort: Sverige
Alternativ till me 109
Hade inte Messerschmitts konkurrenter Arado,Dornier,Heinkel mfl
jaktplan som var lika bra om inte bättre än me 109 när luftwaffe
valde jaktplan på 30-talet?Nån som har fakta om dessa?
jaktplan som var lika bra om inte bättre än me 109 när luftwaffe
valde jaktplan på 30-talet?Nån som har fakta om dessa?
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Konkurrenterna var:
Heinkel He 112:
Var marginellt långsammare än Bf 109, men hade bättre fältprestanda, överlägsen sikt,
avsevärt bättre manöverförmåga och större räckvidd.
Arado Ar 80
Focke Wulf Fw 159
Senare (1938) var även Heinkel He 100 ett alternativ.
Det var mycket snabbare än Bf 109 (i storleksordningen 50km/h), hade klart större räckvidd,
bättre sikt, landningsställ med stor spårvidd, samtidigt som det var mindre än Bf 109.
Sammanfattningsvis så var nog He 112 det bästa alternativet av de fyra och He 100 var än bättre.
Heinkel He 112:
Var marginellt långsammare än Bf 109, men hade bättre fältprestanda, överlägsen sikt,
avsevärt bättre manöverförmåga och större räckvidd.
Arado Ar 80
Focke Wulf Fw 159
Senare (1938) var även Heinkel He 100 ett alternativ.
Det var mycket snabbare än Bf 109 (i storleksordningen 50km/h), hade klart större räckvidd,
bättre sikt, landningsställ med stor spårvidd, samtidigt som det var mindre än Bf 109.
Sammanfattningsvis så var nog He 112 det bästa alternativet av de fyra och He 100 var än bättre.
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Heinkel 100 och Heinkel 113 är samma flygplan.
He 100 var vad det egentligen hette och He 113 var vad det kallades i propagandan,
där man ville övertyga britterna att tyskarna hade ytterligare en jaktflygplanstyp i tjänst förutom Bf 109.
He 100 och He 112 är däremot helt skillda flygplan.
He 100 var trots numret en nyare konstrution än He 112, detta därför att Heinkel ville tillförsäkra sig just det numret (100) till sin förnämsta konstruktion.
Nedan en propagandabild på en "He 113":
He 100 var vad det egentligen hette och He 113 var vad det kallades i propagandan,
där man ville övertyga britterna att tyskarna hade ytterligare en jaktflygplanstyp i tjänst förutom Bf 109.
He 100 och He 112 är däremot helt skillda flygplan.
He 100 var trots numret en nyare konstrution än He 112, detta därför att Heinkel ville tillförsäkra sig just det numret (100) till sin förnämsta konstruktion.
Nedan en propagandabild på en "He 113":
- Bilagor
-
- he100_nacht.jpg (31.37 KiB) Visad 4050 gånger
Nej Inte vad jag vet... iallafall Inte i Tyskland. He112 såldes till Rumänerna som använde dem i Barbarossa. Några såldes också till Japan (flottan) som visst avskydde dem. Av He100/113 såldes några prototyper till Soviet (!!) och några även här till Japan.Magnus O skrev:Snabb fråga, Användes He-100 eller någon annan av ovan nämda modeller i aktiv tjänst på något förband???
/Rally
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Det svenska torpedflygplanet T2 var av modellen Heinkel He 115.
Heinkel He 100 V3 flög i mars 1939 med i snitt 746,6km/h i en 100km sluten bana.
6st D-0 såldes till Sovjet och 3st till Japan.
12st He 100 D-1c användes av Luftwaffe och kallades i propagandan för He 113.
De hade en maxhastighet av 670km/h, medans Bf 109 med motsvarande motor klarade av 560-570km/h.
Heinkel He 112:
Heinkel He 115, aka T2 (Torpedflygplan 2). Användes av Luftwaffe, Flygvapnet, Finland, Norge och RAF (norska):
Heinkel He 100 V3 flög i mars 1939 med i snitt 746,6km/h i en 100km sluten bana.
6st D-0 såldes till Sovjet och 3st till Japan.
12st He 100 D-1c användes av Luftwaffe och kallades i propagandan för He 113.
De hade en maxhastighet av 670km/h, medans Bf 109 med motsvarande motor klarade av 560-570km/h.
Heinkel He 112:
Heinkel He 115, aka T2 (Torpedflygplan 2). Användes av Luftwaffe, Flygvapnet, Finland, Norge och RAF (norska):
-
- Medlem
- Inlägg: 163
- Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
- Ort: Stockholm
Fast nämnda Ta-152, värstingversionen på FW 190, serietillverkades iofs. Den kom dock i produktion rätt sent och i tjänst ännu senare. (slutet av 44) Omkring 150 maskiner ska ha tillverkats men hur många som nådde aktiv tjänst har jag inte hittat nån uppgift om. Ta-152 var dock den överlägset bästa propellermaskinen som tyskarna satte i tjänst under kriget och den ska ha varit lika bra eller bättre än de sena versionerna av Mustang och Spitfire. Bland annat användes planen till att skydda baserna med Me 262.
Hej,
He 100 och He 113 är inte samma flygplan, men väldigt lika varandra.
He 113 var något bättre aerodynamisk byggd och hade kortare spännvid. Den största skillnaden var att He 113 var billigare att producera eftersom den hade färre delar. T.ex. hade He100 26 964 Nitar medans He113 hade 11543.
Man skulle kunna säga att He113 var serieversionen av He100
LEW
He 100 och He 113 är inte samma flygplan, men väldigt lika varandra.
He 113 var något bättre aerodynamisk byggd och hade kortare spännvid. Den största skillnaden var att He 113 var billigare att producera eftersom den hade färre delar. T.ex. hade He100 26 964 Nitar medans He113 hade 11543.
Man skulle kunna säga att He113 var serieversionen av He100
LEW
Var det inte saa att Heinkelrekordet sattes med en 'He 112' som i verkligheten var en He 100 vilket aldrig offentliggjordes. Sen rök det rekordet till 'Me 109R' som i verkligheten var en Me 209? Inget av rekordflygplanen hade mycken likhet med vad tyskarna sade att de hade flugit med - men, 'världen vill bedragas'. En massa skriverier havdar oxaa att Me 109R - rekordet sattes med ett fpl vars kylsystem egentligen inte kunde klara rekordet utan vidare, saa man varmkorde motorn paa marken och hallde snabbt paa kall kylvatska (avtappande den varma) for att ge fpl. maximal tid i luften med helt stangda kylklaffar. Lite smaafusk - men det funkade. Reglerna sa inget om saadana tricks och idag kallar vi det bara - stretching the envelope.loop skrev:Ok, fel även angående T2 an börjat glömma saker.
Jag är säker på att jag sett ett annat namn på He 100 v-3, för det var ju en skum messerschmitt som hade hastighetsrekordet och innan det så var det en Heinkel. Men de byggde en snabbare Me av propaganda skäl.