Alternativ till me 109

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Nils Larsson
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 17 maj 2002, 12:10
Ort: Sverige

Alternativ till me 109

Inlägg av Nils Larsson » 31 januari 2003, 10:54

Hade inte Messerschmitts konkurrenter Arado,Dornier,Heinkel mfl
jaktplan som var lika bra om inte bättre än me 109 när luftwaffe
valde jaktplan på 30-talet?Nån som har fakta om dessa?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 31 januari 2003, 11:08

Konkurrenterna var:

Heinkel He 112:

Var marginellt långsammare än Bf 109, men hade bättre fältprestanda, överlägsen sikt,
avsevärt bättre manöverförmåga och större räckvidd.

Bild

Arado Ar 80

Bild

Focke Wulf Fw 159

Bild


Senare (1938) var även Heinkel He 100 ett alternativ.
Det var mycket snabbare än Bf 109 (i storleksordningen 50km/h), hade klart större räckvidd,
bättre sikt, landningsställ med stor spårvidd, samtidigt som det var mindre än Bf 109.

Bild


Sammanfattningsvis så var nog He 112 det bästa alternativet av de fyra och He 100 var än bättre.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 31 januari 2003, 11:49

Är inte Heinkel 100, 112, 113 ungefär samma plan i grunden?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 31 januari 2003, 12:59

Heinkel 100 och Heinkel 113 är samma flygplan.
He 100 var vad det egentligen hette och He 113 var vad det kallades i propagandan,
där man ville övertyga britterna att tyskarna hade ytterligare en jaktflygplanstyp i tjänst förutom Bf 109.

He 100 och He 112 är däremot helt skillda flygplan.
He 100 var trots numret en nyare konstrution än He 112, detta därför att Heinkel ville tillförsäkra sig just det numret (100) till sin förnämsta konstruktion.

Nedan en propagandabild på en "He 113":
Bilagor
he100_nacht.jpg
he100_nacht.jpg (31.37 KiB) Visad 4050 gånger

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 31 januari 2003, 13:12

Fan, givetvis 112 är ju gamla T2. Vad hette hastighetsrekords Heinkeln då? Har för mig att det i princip var en strippad 113 med större motor.

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 31 januari 2003, 14:51

Snabb fråga, Användes He-100 eller någon annan av ovan nämda modeller i aktiv tjänst på något förband???

Användarvisningsbild
Rally
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: 9 november 2002, 00:48
Ort: Bajenland

Inlägg av Rally » 31 januari 2003, 15:05

Magnus O skrev:Snabb fråga, Användes He-100 eller någon annan av ovan nämda modeller i aktiv tjänst på något förband???
Nej Inte vad jag vet... iallafall Inte i Tyskland. He112 såldes till Rumänerna som använde dem i Barbarossa. Några såldes också till Japan (flottan) som visst avskydde dem. Av He100/113 såldes några prototyper till Soviet (!!) och några även här till Japan.

/Rally

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 31 januari 2003, 15:15

Tack för snabbt svar. Efter lite letande på nätet komjag fram till att 23 He-100 inklusive prototyper byggdes. En del såldes b.l.a till Japan som Rally skrev men 12 st blev kvar i Tyskland som "närskydd" till en Heinkel fabrik i Rostock om jag fattade allt rätt.

Finns kanske nån som vet mer?

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 31 januari 2003, 18:09

Sen hade de Focke-Wulf Ta 152 som tydligen var en ganska snabb maskin (755km/h) och en Junkers Jumo V-12a på 1880hk, beväpnad med en 30mm och 2 20mm kanoner.
Bild
Den blev tydligen inte serieproducerad, varför vet jag inte, kanske för dyr eller komplicerad. Någon annan?
Magnus

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 31 januari 2003, 19:31

Det svenska torpedflygplanet T2 var av modellen Heinkel He 115.
Heinkel He 100 V3 flög i mars 1939 med i snitt 746,6km/h i en 100km sluten bana.
6st D-0 såldes till Sovjet och 3st till Japan.
12st He 100 D-1c användes av Luftwaffe och kallades i propagandan för He 113.
De hade en maxhastighet av 670km/h, medans Bf 109 med motsvarande motor klarade av 560-570km/h.

Heinkel He 112:

Bild

Heinkel He 115, aka T2 (Torpedflygplan 2). Användes av Luftwaffe, Flygvapnet, Finland, Norge och RAF (norska):

Bild

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Alfa Romeo » 31 januari 2003, 21:45

Fast nämnda Ta-152, värstingversionen på FW 190, serietillverkades iofs. Den kom dock i produktion rätt sent och i tjänst ännu senare. (slutet av 44) Omkring 150 maskiner ska ha tillverkats men hur många som nådde aktiv tjänst har jag inte hittat nån uppgift om. Ta-152 var dock den överlägset bästa propellermaskinen som tyskarna satte i tjänst under kriget och den ska ha varit lika bra eller bättre än de sena versionerna av Mustang och Spitfire. Bland annat användes planen till att skydda baserna med Me 262.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 1 februari 2003, 01:15

Ok, fel även angående T2 an börjat glömma saker.
Jag är säker på att jag sett ett annat namn på He 100 v-3, för det var ju en skum messerschmitt som hade hastighetsrekordet och innan det så var det en Heinkel. Men de byggde en snabbare Me av propaganda skäl.

LEW
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 augusti 2002, 12:55
Ort: Berlin

Inlägg av LEW » 1 februari 2003, 09:44

Hej,

He 100 och He 113 är inte samma flygplan, men väldigt lika varandra.

He 113 var något bättre aerodynamisk byggd och hade kortare spännvid. Den största skillnaden var att He 113 var billigare att producera eftersom den hade färre delar. T.ex. hade He100 26 964 Nitar medans He113 hade 11543.

Man skulle kunna säga att He113 var serieversionen av He100

LEW

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 februari 2003, 11:26

loop skrev:Ok, fel även angående T2 an börjat glömma saker.
Jag är säker på att jag sett ett annat namn på He 100 v-3, för det var ju en skum messerschmitt som hade hastighetsrekordet och innan det så var det en Heinkel. Men de byggde en snabbare Me av propaganda skäl.
Var det inte saa att Heinkelrekordet sattes med en 'He 112' som i verkligheten var en He 100 vilket aldrig offentliggjordes. Sen rök det rekordet till 'Me 109R' som i verkligheten var en Me 209? Inget av rekordflygplanen hade mycken likhet med vad tyskarna sade att de hade flugit med - men, 'världen vill bedragas'. En massa skriverier havdar oxaa att Me 109R - rekordet sattes med ett fpl vars kylsystem egentligen inte kunde klara rekordet utan vidare, saa man varmkorde motorn paa marken och hallde snabbt paa kall kylvatska (avtappande den varma) for att ge fpl. maximal tid i luften med helt stangda kylklaffar. Lite smaafusk - men det funkade. Reglerna sa inget om saadana tricks och idag kallar vi det bara - stretching the envelope.

gurden
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: 14 juni 2002, 19:42
Ort: Växjö

Inlägg av gurden » 1 februari 2003, 17:01

Varför valdes då Me109an?

Skriv svar