Japanernas vapen och utrustning

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 3 februari 2003, 12:36

Hangatyr - den har japanska Hotchkiss-kulsprutan rök inte saa mycket som man skulle kunna tro p.g.a. oljesmorjningen - men du har djavligt ratt vad galler skiten - som olja attraherar som laskpapper.talienarna forsokte samma trick med sin FIAT-Revelli, med lika daaligt resultat. Och som medforde ofta och flitiga rengoringar. Dessutom var eldhastigheten av det lagre slaget - vilket har gett den det eviga epitatet ' Woodpecker' (Hackspetten) i allierat vokabular. Ian Hogg - skriver, att en veteran horde en 'spetta' saa sent som 1979 fraan gransen till Hongkong.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Malaria?

Inlägg av Stefan » 3 februari 2003, 14:46

Patrik skriver att japanerna hade problem med malarian,vilket iofs de allierade hade också.

Njae, säger jag. Jag läste för nåt år sedan en självbiografi av en brittisk kirurg intresserad även av medicinens utveckling. Där nämner han bl.a. just malariamedel, förutom kininet utvecklade man just då alternativa, ännu effektivare medel aaa-croix nånting. som alltså japanerna inte hade tillgång till.
Det är iofs sant att malarian var besvärligt och tog sin tull av de västärlendska soldaterna, men japanerna hade det än värre. De hade inte ens någon effektiv försörjning med kininet, tydligen pga likande logistik problem som nämndes av flera talare här.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Dålig vapenutveckling under kriget

Inlägg av Stefan » 3 februari 2003, 14:56

Jag tycker att japanerna hade ett frapperande dåligt vapenutveckling under själva kriget, relativt sett.

Alla de andra länderna, när de väl hamnade i krigstillstånd, mobiliserade sina resurser till max och kunde spotta ut nya tekniska produkter i rasande tempo.
Så icke japanerna. Det är som om deras ekonomi förlamade just under kriget; de klarade inte av krigsekonomin. Men däremot hade de rätt bra vapenutveckling under halvkrigsåren på 30-talen, där de iofs hade militärregeringar och ett krig i Kina.
I början på tråden skriver man om deras sunkiga stridsvagnar, och deras jaktflygplan Nakajima Hajabasa. Men så vitt jag vet de flesta länder i världen hade inte bättre vapen 1939-40. Toppländer hade en del bättre toppvapen; tyska, ryska, brittiska (tjeckiska)- inte genomgående i hela hären men delar; de nya generationen av modellerna var just på väg in.
Inte ens de amerikanska vapnen var så väsentligt mycket bättre; men de blev mycket bättre under kriget - men japanernas bara lite bättre.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Malaria?

Inlägg av Patrik » 3 februari 2003, 15:21

Stefan skrev:Det är iofs sant att malarian var besvärligt och tog sin tull av de västärlendska soldaterna, men japanerna hade det än värre. De hade inte ens någon effektiv försörjning med kininet, tydligen pga likande logistik problem som nämndes av flera talare här.
Vilket är vad jag också i mitt inlägg skriver...läs lite nogrannare.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Patrik! om malaria

Inlägg av Stefan » 3 februari 2003, 17:00

Patrik. Jag avsåg ju inte att förneka det du skrev, tvärtom, jag bekräftade och understrek det du sa genom att komplettera bilden med några mindre kända detaljer.

Du vet, för att travestera den kända militäranekdoten: om någon skjuter på samma måltavla som du gör, det är inte säkert att de vill konkurrera (eller bommar). De avger kanske helt enkelt understödjande eld!.

Skriv svar