Några gamla pistoler

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

m/07 skytte

Inlägg av Hans » 20 aug 2013 13:48

Från början av augusti, bror min (dubbelhand) och jag tror varjagen känner igen lurkaren (enhand).

MVH

Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud †
Saknad medlem

Re: Några gamla pistoler

Inlägg av Stellan Bojerud † » 20 aug 2013 21:28

Hörselkåpor. Bah! På min tid kunde de veka stoppa in tomhylsor i öronen. Barnen säger att jag skriker. Jag hör ju knappast något. En hörselkåpa 1959 (fanns väl inte då) hade kanske gjort farfar/morfar mindre högröstad.

Här en "pistolero" (t v) med m/07 Fabrique Nationale d´Armes de Guèrre Herstal, Brownings Patent.
pistolero.jpg

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 21 aug 2013 03:00

Hörselkåpor. Bah! På min tid kunde de veka stoppa in tomhylsor i öronen
Min första tanke oxå - :)

Artilleriet - ger dignitet, till vad som annars bara är ett vanligt slagsmål....

Fredrik den Store

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 21 aug 2013 03:16

Tack f. bilderna Hans - av en hederlig gammal Nollsjua - i skumt sällskap :)

Med heder åt dom som använder pistolsnodden! Gissning - denna kom ur de lager som såldes av på 80-talet.
En full complet - vapen, hölster, 2 magasin, pistolsnodd och läskstång !?

Importerade flera dussin av dom till Oz - såldes som ''hot cakes'' - då kompletta sets av så gamla vapen är ytterst sällsynta
på samlarmarknaderna.
Många var så fina, inkl. hölstren - att ''som i nyskick'' eller ''probably never issued'' - kom med i ekvationen.

En mycket bra affär f.ö. - kunde säljas för ungef, 8-10 ggr det ''landade priset'' i Australien :lol:

Keep shooting!

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 21 aug 2013 08:10

Även jag tackar för en mycket intressant tråd, men jag måste fråga: hur många vapen har du ägt, varjag? Eller åtminstone ägt och använt? :)

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 21 aug 2013 12:00

Sarvi skrev:Även jag tackar för en mycket intressant tråd, men jag måste fråga: hur många vapen har du ägt, varjag? Eller åtminstone ägt och använt? :)
Tack & väl bekomme Sarvi. Till frågan - minns inte. Aktiv pistol/k-pistskytt & pistolsamlare i Sverige. Drog till mindre restriktiva
nejder 1968 med nåt dussin pistoler, ett par revolvrar, en Ak 4, en US Carbine och ett par k-pistar bl.a. - i bagaget.
Aktiv pistolskytt i Australien i 22 år. Vapenhandlarlicens här i sexton år, vilket ger ''innehavsrätt'' till många rara ting... :wink:
Samlade - och handlade. Svårt dra gränsen där. Men alla intressanta pistoler som jag ägt - gick jag långa vägar för att också
kunna skjuta med. Mejslade fram patroner ur konstiga källor, betalade dyrt för att ändra hylsor/hemladda patroner i kombinationer av laddverktyg från olika kalibrar - dit jag ville.
Att skjuta med dessa rariteter!

Det är denna hobby och vad jag lärt under åren med pistoler - som jag delar med mig till alla som aldrig får chansen att hantera
hantera såna här vapen - men ändå tycker det är intressant lära om dem.

Och - stay tuned, för i nästa kapitel kommer en av varjagens verkliga Älskarinnor - som han reste långa vägar för att få
avnjuta.....på skjutbanan! :P

Varjag

varjag
Stödjande medlem 2020

Re: Österrikisk Baron reser till Sydamerika

Inlägg av varjag » 22 aug 2013 11:32

Samma år som Spanien antog Bergmanns automatpistol (1905) - men utan att egentligen erhålla många vapen från Bergmanns
fallerande produktionskapacitet - tog ett annat spansktalande lands armé steget in i pistolåldern - Argentina.

Baron Ritter von Mannlicher som vi mött vid hans ’’blow-forward’’pistol av 1894 tidigare i tråden
och som blev berömd för en rad framgångsrika gevär runt förförra sekelskiftet tacklade igen pistolkonstruktioner redan 1896.
Hans första modell med fast regling uppenbarade sig samma år och sades ha varit en konkurrent till Mausers C/96. Ehuru ’’lay-outen’’ var ungefär densamma, tvivlar jag på det – tror att det var likheter utan direkt kontakt mellan kontrahenterna. De är lite osäkert om hur hans pistol utvecklades – den uppges ha funnits i flera mycket lika varianter melan 1896 och 1903. Denna sägs vara ett exemplar av Mannlicher M.1896 –
Mannlicher M1896 i 7,65x25 Mannlicher.jpg
I likhet med Mauser, valde Mannlicher Borchardt’s 7,65x 25mm’s patron för sin pistol – men denna- nu med beteckningen 7,65 Mannlicher Pistole – var t.o.m. klenare än Borchardt’s nummer ifråga om laddning och mynningshastighet. (360 m/sek mot Borchardt’s 385 o ch Mausers 440m/sek)
Orsaken, var helt enkelt att Mannlichers reglingssystem, jag hela vapnet – var mycket klenare konstruerat och byggt än alla de andra (Borchardt/Mauser/Bergmann). Det var också lättare och smidigare i handhavandet. Hanen var inbyggd och laddningsrörelsen gjordes med knoppen ovanpå slutstycket. Den väldiga spaken på höger sida – användes för att sänka hanen efter laddning som en sorts säkring om inte eldöppnande skulle ske. Den återgick till det övre läget efteråt – en ny spaktryckning – och hanen spändes igen. (det gällde komma ihåg om hanen var spänd eller inte – om det var bråttom!)

Magasinet var löst och laddades med en clip om sex patroner ovanifrån, alternativt med isättning av laddat magasin underifrån......Vapnet erbjöds även i en karbinvariant med 30 centimeters pipa och fast – eller löstagbar kolv -
Karbinvariant 1903.jpg
- det sägs att det fanns en speciell karbinpatron - med hårdare laddning och svartfärgad hylsa...för att markera skillnaden -
Den senare ’’avsedd för jakt’’ – v a d vilt skjuter man med ett litet sjuochenhalvmillimeters helmantlat ’’piller’’ i Guds fria Natur??? :roll:
1901 Karbinvariant.jpg
Pistolen förevisades och provades av militären i flera länder, bl.a. Sverige 1904 men ingen visade
sig intresserad. Det totala antalet tillverkade Mannlicher M. 1903, inklusive karbintyperna – torde vara färre än 2000.

Några av prototyperna av 1896-modellen tillverkades troligen av Neuhausen i Schweiz. Därefter skedde all tillverkning vid Waffenfabrik Steyr i Österrike och med den pondus som blotta namnet Steyr hade (och) har – både pistolen och karbinen kommit kallas Steyr-Mannlicher 1896/1903.
Steyr-Mannlicher M.1903.jpg
Pistolen var för klen, t.o.m. för den patron den konstruerats för; fick problem efter några hundra skott – och det genomskådades snart av de möjliga kunderna – därför, är dessa misslyckade men överlevande Mannlicherpistoler dyrgripar på samlarmarknaden idag.

Men som vi snart skall se, hade Baron Mannlicher en annan modell i bakfickan - 1896/1903 - var inte den enda designen från
hans ritbord. Och med den - skulle han charma inte bara argentinarna - utan även varjag!
....som drabbades av Kärlek vid Första Ögonkastet - :D

forts. följer....

Varjag

varjag
Stödjande medlem 2020

Re: Mannlicher i Argentina

Inlägg av varjag » 24 aug 2013 12:49

- och, varjags -
Mon amour - Mannlicher M.1901.jpg
Ungefär parallellt med de ovan beskrivna modellerna, skall vi titta på den pistol som Mannlicher
utvecklade vid samma tid. Och – som skulle bli en liten – men dock både militär- och exportframgång
för denne österrikiske baron. Vapnet fick modellåret 1901 efter att några varianter med bl.a. grepp-
säkring provats innan.
Kalibern var unik, 7,63x21mm Mannlicher – en liten rak patron, fyra mm längre än den välkända 7,65mm Browning – men trots sin extra längd, inte ett dugg kraftigare än Browning-patronen. Vapnet var en typisk ’’blow-back’’, med Mannlicher tyckte ändå att han måste de det en lite extra knorr i form av ett ’’hesitation lock’’ , en kam som skulle retardera slutstyckets rekyl, för
att vara på den säkra sidan. Detta var en fullständigt onödig komplikation – i praktiken fungerade
pistolen som alla bakblåsare....[längre fram kommer läsaren att möta konstruktioner – som ehuru dom var kamrade för rena ’’muspip’’ till patroner – konstruktörerna envisades med komplicerade reglingsprinciper, t.o.m. lång piprekyl i några fall. Alltsammans bortkastad möda och komplicering och,utan att den behövdes....]

Modell 1901 laddades i ett fast magasin i kolven med tio patroner från en clip -
laddning uppifrån.jpg
-men i motsats de flesta andra med samma förfarande, laddade inte slutstycket vapnet när clipen drogs ur, utan med ett litet snäpp på hanen bakåt. En fördel, var att laddningen kunde göras med säkringen applicerad – motsats till t.ex. Mauserpistolen C/96.
Bägge modellerna, 1901 och 1903 uppvisar Steyr’s mycket höga kvalité. Både i utförande, bearbetning och ytbehandling.

1904 eller 1905, vet inte vilket, tog baronen båten till Sydamerika för att slå på trumman för sina
vapen. Och i Argentina fick han napp. Den argentinska armén gillade hans lätta händiga 1901:a – och beställde prompt omkring 6000 pistoler under beteckningen Pistola 7,65mm Mannlicher Modelo 1905. (Notera 7,65 Mannlicher.....i Amerika – struntade man helt enkelt i den europeiska ''7,63'' namnet).
Det totala antalet tillverkade av modellen torde inte överstiga 10 000, så lejonparten av produktionen gick till Argentina. En kortpipig variant lancerades på den civila marknaden i, mest
Österrike & Tyskland. Den köptes även privat av många officerare i Österrike-Ungerns armé som alternativ till den 8mm’s Gasser-revolver som annars var standardvapnet.

De argentinska pistolerna leverades alla före 1914 och, i stil med Steyr’s generösa politik
fick dom alla graverat Argentinas Vapen på ramens högra sida.......
ArgentineCrest.jpg
Något, som tyvärr klumpigt frästes bort av argentinarna när pistolerna, ett halvsekel senare
kom ut på ’’överskottsmarknaden’’ . Med vapnen leverades välgjorda österrikiska hölster med ’’hard-shell-lock’’ och plats för två
laddramar med 10 patroner vardera – och läskstång....
argentinska hölster.jpg

Som jag skrev ovan, var kalibern unik till pistolen – och vice versa. Vilket gjorde den svåråtkomlig i Europa redan på 20-talet. Medan den naturligtvis tillverkades i fjärran Argentina till omkring 1949.

I TV-filmen Reilly; Ace of Spies – figurerar faktiskt bägge dessa Mannlicherpistoler…(1903 och 1901.
I en scen från 20-talets Kina, uttrycker hans älskarinna en innerlig kärlek till en Mannlicher
1901....vill ha en!
’’Ja den är vacker och jag kan förstå det, men – du får aldrig tag på ammunition till den...’’☻

Jag, tillstår gärna en liknande ’’kärlek vid första ögonkastet’’ – till Mannlicher M.1901/5...Vill ha en !

men - hur skjuta med den????

forts. följer, Varjag

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 24 aug 2013 14:14

Varjag, Tack för en av de bästa trådarna här på Skalman!

För oss med ett intresse för eldhandvapen, från tiden mellan hantverk och löpande band är det njutbar läsning.

F.ö. är Reilly; Ace of Spies en av de bästa TV serier som gjorts IMHO, finns mycket i den som berikar, även om en hel del av Reillys eskapader kanske inte håller för historikerns granskning
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 25 aug 2013 04:47

Tack för dom orden FNP - dom värmer. Speciellt som denna tråd behandlar ett typiskt ''nischämne'' - om saker som inte normalt
omfattas av en större allmänhet. Varav de flesta, numera knappast ens hållit en riktig pistol/revolver i handen. Let alone -
skjutit med de gamla klenoder jag skriver om.

Och ja ''Ace of Spies'' var en utomordentligt bra serie - inte minst för att den här och där vinjetterade kunskaper av det slag jag
skriver om i tråden :D
Allt gick ju bra för Reilly - ända tills Kamrat Koba - kom med i bilden. Då visste man att hans öde var beseglat..... :cry:

Varjag

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 25 aug 2013 05:20

Pistoler, är som kvinnor, man attraheras (Mauser), repelleras (Llama), beundrar(Luger), avskyr(Glock), skrattar åt (Glisenti), litar alltid på (Colt .45 Automatic) – men förlorar sitt Hjärta – till denna slanka gracila och feminina österrikiska.
Det blev ’’Sound of Music’’ :lol:
Jag köpte en f.d. argentinsk i superbt skick från USA. Hon hade, trots sin aktningsvärda ålder det mesta av lystern från fjärran Steyr kvar. Utom Argentinas Vapen – bortfräst ☻ Men, i likhet med Reilly’s älskarinna – var få tag på ammunition? Och en laddram??
bortfräst logo och plundringsknapp.JPG
(den matta ovalen ovanför plundringsknappen, rektangulär - används för att plundra vapnet. Med mekanismen öppen - flyger
alla patroner i magasinet ur = man behöver inte göra 10 mantelrörelser f. att ladda ur. Likn. metod används på Steyr M.1907
och 19111/12 som också hade fast magasin i kolven)

I Buenos Aires hålles årligen Sydamerikas största Vapenmässa. Kallad ’’Armas – årtal’’
Dit for jag och till läsarens intresse, har jag aldrig sett en större utanför USA. Där fanns ALLT. (Och mycket ’’förbjudet’’ i Europa kunde inhandlas via uppvisande av pass/legitimation för den polismakt som deltog i festligheterna och liberalt utskrev köptillstånd) :D

Där, hittade jag två laddramar, som kostade nästan mera än de två (x 50 = 100) askar patroner jag köpte.
50-ask tillv. 1947.jpg
(En djäkla handlare – hade en snygg 1905:a i sin monter – men när jag visade köpintresse – backade han under krumbukter......Shit, men - det är ganska vanligt med ’’skådebröd’’ på vapenmässor. Grejor som egentligen inte är till salu – bara attrahera köpare för annat skräp) Har själv lagt ut lockbeten på mässor jag deltagit i.....

Så Nu - kunde det bli Sound of Music!

Mannlichern var lätt, händig, lättriktad – och mycket träffsäker på 30-40 meter. En härlig bred avtryckare
osäkrad - klar.jpg
-
snäppigt avtryck och underbar att skjuta med. Kolven passar perfekt i handen – långt innan ordet ’’ergonomisk’’ var påtänkt och – kort sagt, jag har aldrig skjutit med någon annan 7,65mm’s ’’bakblåsare’’ av dess klass.

(Om någon skulle undra - jag laddade själv om patronerna i flera omgångar)

Pistola Mannlicher Modelo 1905 förblev aktiv i Argentina i c:a 25 år, 1927 infördes den
dyrbara amerikanska Colt .45 Automatic som i sin tur ersattes av en argentisk .45:a – Ballester-Molina (Hafdasa) 1938.

De överlevande argentinska pistolerna avyttrades som ’’surplus’’ 1950-55. De flesta gick till USA där ammunition kortvarigt fanns att köpa – sen torkade det ut. Något tusental(?) gick till Uruguay där en snillrik vapensmed Senor Celmi, borrade ur/sedan ’’sleevade’’ kammaren – för att acceptera 7,65mm Browmingpatroner- vilket tycks ha fungerat ganska bra. Sägnen säger att många av dessa 7,65 Browning-Mannlichers hamnade i händerna på – och användes av – några revolutionärer i Paraguay....

Gissningsvis efter principen ’’Pedro – om Du inte är snäll får du inte gå ut och se på Revolutionen på söndag....’’
säkringen t.h. om hanen.jpg
Lebt wohl mein Schatz!

forts. följer.....

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 25 aug 2013 12:59

varjag skrev:Underbar läsning
Stort tack för att du förgyller mina dagar med din underbara poesi.

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 25 aug 2013 22:39

Hans skrev:
varjag skrev:Underbar läsning
Stort tack för att du förgyller mina dagar med din underbara poesi.

MVH

Hans
Det - bjuder jag gärna på Hans :wink:

Varjag

varjag
Stödjande medlem 2020

Re: Tillbaka till Donaumonarkin och - Karel Krnka

Inlägg av varjag » 26 aug 2013 11:28

Ja med Bergmann och Mannlicher har vi avverkat den militära pistolacceptansen för anno 1905.
1906 hände ingenting - utom ett otroligt provskjutande med olika patentpistoler i olika länder
men 1907 var det dags. I Österrike och i Sverige.

Psilander skrev; Känns som det borde vara något man kikat på som kavallerivapen.....
Varjag skrev;..... Längre fram i tråden kommer jag att beskriv e n pistol, som just konstruerades speciellt för den typen av strid.....

Österrike-Ungern hade betydande kavalleriförband och betraktade dess behov av en automatpistol som mera trängande än för infanteriet.
Strid till- och från häst, har ju ett mycket skumpande och rörligt underlag och helt korrekt – bedömdes existerande pistolkonstruktioner som för farliga för det jobbet. Faran att i stridens hetta – skjuta den egna eller andras hästar eller, som det beskrevs i svenska Pistolklubbar långt senare – ’’träffa trevliga kamrater....’’ 8O

För att lösa det problemet introducerar jag den tidigare nämnde Karel Krnka -
Karel Krnka 1858-1926.png
en brilliant vapentekniker och pistolkonstruktör som redan länge arbetat med en rad pistoler
krnka.gif
som denna från 1895, men dock aldrig vunnit mycken framgång. 1901 hade Krnka designat en pistol som faktiskt bar hans namn -
frommer1901.jpg
-
men bara en kort tid, innan den blev ''Frommer M.1901'' :roll:

Rudolf Frommer var en ungersk ingenjör som arbetade vid Fegyvergyar i Budapest men likheterna med Krnka's M.1895 och
den senare Frommer M. 1906 - var alltför slående för att lura ngn tro att det inte var Karel Krnka's idéer som formats i metall.
M. 1901/6 användes 1906-7 att beväpna ''det ungerska Gendarmeriet'' men det torde bara rört sig om något tusental vapen.
M. 1906 liksom de två föregående använde en, numera nästan okänd patron - 8mm Roth (8x21mm) - som knappast skakade
världen. Mynningshastigheten var blygsamma 270m/sekund. Vapnen tillverkades alla i Budapest.

Men Karel Krnka's största framgång, blev den österrikiska kavalleripistolen Roth-Krnka M.7 där i alla fall hans namn fick
komma med, fast efter bindestrecket och hans arbetsgivares, ammunitionskungen Georg Roth – som jag presenterat tidigare i tråden.
När pistolen blev accepterad för det österrikiska kavalleriet, hade sorgligen Krnka’s namn droppat ur och hans pistol gick till historien som Roth-Steyr M. 1907 (eller Repetierpistome M.7)
8mm Roth-Steyr M. 1907.jpg
Denna är ett mycket komplicerat vapen, med en unik avfyrningsmekanism – en direkt eftergift till kavalleriets speciella behov och vad jag vet, en som aldrig duplicerats.
Pistolen fungerar enligt den vanliga principen – kort piprekyl. Med var troligen den första – som applicerade en ’’roterande pipa’’ för frigörning av reglingen. I likhet med f.g. beskrivna Mannlicher – laddas den med en ’’clip’’ om tio patroner ovanfrån i ett fast magasin i kolven.
Kalibern var 8x19mm Roth-Steyr, samma patron som Roth’s tagit fram för Krnka’s tidigare skapelser - bara nedkortad ett par millimetrar - och med bättrre prestanda..... m/v var 320 m/sekund.

forts. följer....

Varjag

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 26 aug 2013 22:47

Själv är jag inte mycket till pistolskytt, och har bara skjutit Tokarev och Makarov i ett grustag i West Virginia.
Men även en sådan pistolanalfabet som jag måste säga att den där Mannlichern var snygg. Mycket snygg.

Med risk att dra in en väldigt intressant tråd på ett oproduktivt sidospår...
varjag skrev: Psilander skrev:
Intressant tråd!

En stilla fundering, finns det någon pistol som är byggd för att använda klassiska gevärspatroner som tex .303 - 7,62mm eller 5,56mm? Dvs samma som armérnas gevär och kulsprutor?
Kort sagt - nej. Gastrycket i hylsan, mynningshastighet och rekyl i de klassiska gevärspatronerna - är alldeles för höga för
att hanteras i ett enhandsvapen.

Här hade jag tänkt länka till en sida från den fullständigt fiktiva vapentillverkaren Birdman Weapon Systems, där det finns en bild på en likaledes fiktiv automatpistol i .50 BMG. Den websidan var dock nere för ombyggnad. Ett försök att googla fram en bild på denna fiktiva pjäs landade mig i stället på denna sida.

http://www.thefirearmblog.com/blog/2009 ... mg-pistol/

I avdelningen 'jävla dumheter' (alternativt 'självspäkning & självstympning') så presenterar en liten tysk vapenfirma en single-action ´pistol' i kalibern .50 BMG. Tydligen delfinansierat av EU, dessutom...

Bild