Några gamla pistoler

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
varjag
Stödjande medlem 2020

Re: Sovjetunionen, Pistoler - och Nio Gram

Inlägg av varjag » 13 okt 2013 03:57

För de olyckliga framför pistolmynningarna, spelade det ingen roll om dom hädanfor med 3 – 4,6 (7,65) eller 5,6 gram (7,62TT) – slutet blev detsamma! :(

Här är det dags att närmare beskriva metodiken med vad vi på svenska kallar ’’nackskott’’.
Med samtidigt den sedvanliga TV-varningen – att svaghjärtade – nu bör lämna tråden för en annan – mera lättsmält!

OK – så här gick det till:
Offret , handgripligen med en Tjekist i vardera armen, tvingas på knä
Nackskott.jpg
– eller hans huvud böjs framåt och pistolmynningen sätts i nacken mellan öronen. Idealiskt – går kulan in där – och
kommer ut ovanför pannbenet....
slaktoffer Katyn notera utgångshålet i pannbenet.jpg
hjärnan genomborras, mindre kvantiteter vätska och hjärnsubstans sprutar ut framtill – döden är omedelbar!

Men – inte helt.....
Alla som sysslat med jakt – vet, att ofta därpå följer spasmer av olika kroppsdelar. Desperata muskelryckningar – kan vara i många sekunder....mycket obehagligt men verkligt. (Och visas aldrig på Hollywoodfilmerna!)
Obehagligt för skytten också, som ofta skjuter ett skott till, vilket inte var ovanligt bland de lik som grävdes upp i Katyn -
Nio gram - och ner i massgraven.jpg
(bild ur filmen Katyn)

Dessutom och speciellt vad gäller Homo Sapiens – tömmer den döende kroppen ofta tarm och blåsa i dödsögonblicket....
Liket faller normalt framåt – om inte hejdat av hantlangarna vid dess armar- och släpas bort för nästa i tur. En pikant detalj
från Katyn och andra massgravar i naturen, var att liken hade en näve sågspån i munnen - för att förhindra dom att skrika - när det blev uppenbart för dem vad som skulle ske.

Det är därför Vasilij Blokhin’s, ''med portföljer fulla av Waltherpistoler’’
Världsmästaren Vasilij Blokhin.jpg
- arbetsuniform beskrevs som ett fotsidt läderförkläde från haka till golv – med läderhuva och armbågslånga handskar.....Han ville nog inte ha några fläckar på sin uniform!
Liken släpades ut till lastbilar. För omedelbar kremering (Moskva) – eller tippning i massgravar...
på landsbygden.
Så, i dom slutna slakthallarna, luktade det minsann både skit, piss och krutrök under storaktionerna på 30-talet.
Det var mycket NKVD-bödlarna tvingades utstå när dom eliminerade Folkets Fiender.
Och – förtjänade minsann alla dom medaljer dom fick. (Innan de flesta – i sin tur – fick Nio Gram)
Det gällde ju att utplåna vittnena också :D .

forts. följer....
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 14 okt 2013 14:14

Mycket intressant, stort tack, även om tråden får en viss bitter eftersmak - men det hör väl till när man diskuterar sovjetiska pistoler.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Re: Några gamla pistoler

Inlägg av sonderling » 14 okt 2013 15:02

Mycket intressant. Det där med sågspånen nämndes nog i denna bok http://berniegunther.com/book/man_without_breath/
av Philip Kerr som handlar om Katyn. Jag trodde det var så kallad artistisk licens.

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Lasse O » 14 okt 2013 16:07

Hans skrev:Mycket intressant, stort tack, även om tråden får en viss bitter eftersmak - men det hör väl till när man diskuterar sovjetiska pistoler.
MVH
Hans
Instämmer med Hans. Pistolvirtuosen Vasilij Blochin själv undgick emellertid rättvisan och lär ha dött i ett anfall av delirium tremens på 50-talet. Åtminstone vill jag minnas att jag läste om hans öde i boken "The Murderers of Katyn" av en rysk journalist som jag tyvärr glömt namnet på.

varjag
Stödjande medlem 2020

Re: Sovjetunionen, pistoler - och Nio Gram

Inlägg av varjag » 15 okt 2013 11:07

Hans skrev: tråden får en viss bitter eftersmak - men det hör väl till när man diskuterar sovjetiska pistoler.
Lasse Odrup skrev: Instämmer med Hans

Och ja Hans & Lasse, den sovjetiska pistolhistorien går i moll men intar också en särställning – alla krig och konflikter till trots – har aldrig flera människoliv släckts med Pistolskott- än i Arbetarnas och Böndernas Paradis!
När jag skriver om pistoler – och kommer till deras roll i Sovjetunionen, behöver jag och behöver vem som helst ta ett Sanningspiller. Och beskriva vartill och hur pistolerna användes – och omfattningen av den roll dom spelade i de gräsligheter som idag sammanfattningsvis bara kallas ’’Stalinism’’.
Jag gömmer mig inte bakom såna verbala fikonlöv – utan föredrar presentera vad jag lärt av studier i ämnet där allt smink – tvättats bort.

mvh, Varjag

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 15 okt 2013 11:46

sonderling skrev:Mycket intressant. Det där med sågspånen nämndes nog i denna bok http://berniegunther.com/book/man_without_breath/
av Philip Kerr som handlar om Katyn. Jag trodde det var så kallad artistisk licens.

Sonderling
Näe Sonderling, bolsjisarna var uppfinningsrika nog att trotsa de mesta ''litterära licenser...''
Jag läste f.f.g. om sågspånen i boken ''Death in the Forest'' omkring 1973.
Men kunskapen om dem grävdes upp 1943. Bara det att grävarna och rapportörerna - förlorade kriget.
Och tystades effektivt i Nürnberg 1946!

UNDER LAGREN - av polska lik, hittades äldre ryska......Katyn var bara en, av NKVD's etablerade massgravar. De äldre lagren
av ryska lik - var bakbundna. Med samma typ av rep - lagda med samma knop - som polackernas....

Varjag

varjag
Stödjande medlem 2020

Re: Sovjetunionen, pistoler och - Nio Gram

Inlägg av varjag » 17 okt 2013 11:18

Stort nummer har ju gjorts av fynden i Katyn och – att tysk GECO ammunition
Gustav Genschow DD 7,65mm.jpg
- använts för de flesta morden där. (Inte helt riktigt – många skjöts med 7,62mm’s Nagantrevolvrar också)
Samt att detta visar NKVD’s framsyn – i att sedan kunna skylla alltsammans på tyskarna.

Jag anser att lösningen är mycket enkel.....i Sovjet tillverkades inga 7,65 mm’s pistoler –
inte heller någon ammunition för dom. Waltherpistolerna – med ammunitionen var importerade från Tyskland på 30-talet.

Som vanligt råder kontrovers om antalet offer under Yezhovschinan. Antalet mordoffer steg
hela tiden efter 1934. För att 1937-38, kulminera i helt bisdarra antal.....
Någorlunda trovärdiga siffror hävdar att av 1,55 miljoner arresterade – fick 682 000 sina Nio Gram.Det innebär
cirka 1000 mördade – per dag!

Men – Kamrat Yezhov var vuxen utmaningen!......kapaciteten i alla fängelserna och friluftsmorden – räckte inte till......
20 000 – vilar vid NKVD’s skjutbana vid Butovo, norr om Moskva –
Butovo skjutbana - massgravar.jpg
http://khanya.wordpress.com/2012/08/08/ ... years-ago/ -
eller ''gemensamhetsgraven No.1'' vid Donskoyklostret.....vari Marskalkarna Tukhaevsky's och Kulik's lik oceremoniellt dumpades.
Och efter dom - självaste Överinkvisitorn's - Yezhov :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Donskoy_Monastery

Yezhov – lät modifiera en av NKVD’s fastigheter i en gränd bakom Lubyanka –
Varsonfyevsky Gränd No.2 (eller 11?) – till vad som än idag, av initierade kallas ’’Mordgaraget’’!
Det försågs med ett sluttande betonggolv – till en bred avloppsränna som en lagårds..
Bakom vilken en kulfångvägg av grova timmerstockar byggdes. Lokalen var givetvis försedd med vattenslangar för renspolning och fläktar för nödvändig ventilering efter ’’aktionerna’’.
Det perfekta slakthuset för Stalins mordorgier!

Hur många som mördades i ’’Mordgaraget’’ – får vi aldrig veta.
Men – byggnaden står kvar än idag. Och kallas numera ’’ камера’’ (= slutet rum)
Och gissa vad man man sysslar med i ’’kamera’’?
Jo – polonium och andra rara saker som vi konfronteras med än idag!

Men, helt naturligt – Vladimir Putin – var ju också en Tjekist

Vasilij Blokhin vann sin rättmätiga plats i Guiness Book of Records 2010, som världens mesta massmördare.
Han Dekorerades av Stalin, med Röda Stjärnans, Röda Fanans och Lenin-orden.
En Duktig Partiarbetare av ’’det rätta virket’’!
Men – det finns tvivel.... en annan, nitisk med onämnd Tjekist vid en massaker i Tbilisi 1937, överskred ’’normen’’ - genom att avliva hela 500 – innan han också – måste vila!
http://en.wikipedia.org/wiki/Vasili_Blokhin

Han var givetvis inte den ende, det måste ha funnits hundratals lika kalla killar från Leningrad till Vladivostok men få av dem är kända vid namn.

Och därmed, kära läsare har jag intet mera att säga om Gamla Pistoler - i Sovjetunionen.

Varjag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 17 okt 2013 12:50

Tack för de senaste posterna varjag. Makabert, men nödvändigt att dra fram i ljuset. Även detta hör till historien.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 17 okt 2013 18:26

Kina brukar också den metoden att ta folk av daga, nu för tiden med lite större doningar, men vad föredrogs förut? Borde väl vara en pistol av någon modell?

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 17 okt 2013 22:14

CvD skrev:Kina brukar också den metoden att ta folk av daga, nu för tiden med lite större doningar, men vad föredrogs förut? Borde väl vara en pistol av någon modell?
Jag är inte så väl insatt i metoderna i Kina. Efter kommunisternas ''maktövertagande'' 1949 applicerades den sovjetiska modellen med nackskott. Men omfattningen av kinesiska utrensningar och avlivande av kriminella från tiden 1949 till Mao's död 1976 är
omstridd.
Pistolbeståndet i Kina var mycket brokigt. Fram till 1949 dominerade Mauser C/96 och amerikanska Colt (både automater och revolvrar). Efter 1945 tillkom tusentals japanska Nambu men blev kortvariga - tills japansk ammunition tog slut. Sedan fick dom sovjetiska TT33 och började tillverka Tokarevmodellen som ''Modell 54'' - antagligen omkring 1955.
Fram till 1976 - dominerade TT som även var vanlig i Vietnam.
I modernare tid, skjuts folk med AK och det sägs att familjemedlemmar - får en faktura på patronen - :roll:

Om sant eller inte - vet jag inte.

mvh, Varjag

varjag
Stödjande medlem 2020

Re: varjagen i Moskva

Inlägg av varjag » 18 okt 2013 05:33

av lampros tor okt 17, 2013 12:50 pm

Tack för de senaste posterna varjag. Makabert, men nödvändigt att dra fram i ljuset. Även detta hör till historien.
.

Väl bekomme lampros. När varjagen med fruga besökte Mockba så var ju Lubyanka ett måste på sightseeingschemat......
alla har sett framsidan....jpg
Men jag - ville se baksidan. Och den omskrivna Dödens Port - genom vilken de Svarta Majorna körde in offren....
gatan bakom m. vita pricken.jpg
Vår guide, en trevlig och kunnig man i 35-ärsåldern - uttryckte förvåning och sa: varför då - ja, har aldrig sett den...!
Jag förklarade - vi traskade underjordstunnel för att hitta dit - och - det var en mycket folktom gata.
Bara med en uniformerad polis i vardera änden.....
Och ja - Dödens Port fanns kvar. 6 meter hög och lika bred - med två svarta heltäckande järndörrar......
Om jag fattat rätt, ledde den in till en av de två bakgårdar som komplexet innefattar. Frugan - som stod för fotograferingen
- tog fram kameran och började ställa in den.....Polisens visselpipa tjöt BUMS!
Niet niet - nix foto nix foto!!!
Så jag fick ingen bild av medaljens revers :roll: Ej heller, har jag kunnat hitta en enda bild på Internätet av baksidan med porten. (Vilket nog har sina rutiga skäl och randiga orsaker)
Överhuvud taget är bilder från insidan sällsynta. Här ett par -
svarta maja med last.jpg
skjutövningar 1928 i Lubyanka.jpg
Varjag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 18 okt 2013 06:37

varjag skrev:
CvD skrev:I modernare tid, skjuts folk med AK och det sägs att familjemedlemmar - får en faktura på patronen - :roll:

Om sant eller inte - vet jag inte.
Sannolikt skulle jag säga. Bruket med att sända familjen en faktura på patronen, som en sista förnedring av offret, förekom i Bolsjevikryssland. Det togs även efter i Nazityskland. Jag har dock inga länkar och jag tänker inte forska om detta nu.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Hans » 23 okt 2013 10:20

varjag skrev:Kanske får den några rader i Gamla Pistoler-tråden
Ehhhrmmm? :wink:

MVH

Hans

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 23 okt 2013 10:40

Ehhhrmmm?
DET - gick med blixtens fart..... :lol:

Orsa Kompani o.s.v. - vi får se, Varjag

varjag
Stödjande medlem 2020

Re: Automatrevolvern Webley-Fosbery

Inlägg av varjag » 01 nov 2013 04:45

CvD skrev: PS Hade hoppats att jag skulle lyckas locka Varjag att fortsätta sin pistoltråd med hjälp av den här. Man kanske har lyckats.
Jadu CvD, Jag har aldrig varit någon revolverentusiast fast jag ägt och brukat dussintas.
Men för en rar tingest som Webley-Fosbery, som ju faktiskt var en automatisk revolver-
och naturligtvis intresserade Skalmän som du - gör jag ett undantag. :D
Webley-Fosbery .455.jpg
Som jag skrev i annan tråd så har jag ägt och skjutit med en av dessa sällsynta och dyrbara
samlarvapen. Dom kommer sällan upp på marknaden numera och då till rätt fantastiska
priser. Jag fick min billigt – genom ett byte. Mot en Mauser ’’Schnellfeuer’’ för vilken jag betalat mindre än en femtedel av var revolvern var värd. Mausern var ’’licensfri’’ och killen med revolvern var i tillstånd ’’kunde inte leva utan en Schnellfeuer’’......Altså bästa tänkbara kundmterial! :thumbsup:

Min Webley-Fosbery var i utmärkt skick, hade den vanligaste piplängden 7½ tum (190mm)
Den erbjöds även med 101mm och 152mm piplängder, 152 är den sällsyntaste.
med sextums pipa.jpg
Kalibern den vanliga brittiska .455 Webley Revolver, som egentligen är en hel klass av
Patroner – Mk I, II, III, IV, V och VI – men som alla passar i provkartan på engelska revolvrar
från omkring 1870. (en del riktiga phulingar som synes!)
455-familjen.jpg
Ett mindre antal tillverkades i den engelska kalibern .380 Long C.F.
och då trumman var stor och rymlig fick den plats för åtta patroner i.s.f. de vanliga sex i
den grövre varianten.
8-skotts trumma i .380 C.F..jpg
Patentet togs ut av överstelöjtnanten och Victoria Cross-bäraren vid Brittiska Armén -
George Vincent Fosbery.jpg
redan 1895 och hans prototyp var faktiskt en ombyggd Colt Single-Action Army 1873.
Denna revolver har sjunkit i glömskans djup, Fosbery försökte intressera Colt’s att köpa hans patent och tillverka revolvern. Men amerikanerna var inte intresserade.
Han reste tillbaka till England och försökte lyckan hos P. Webley & Son. Tidens melodi just då var automatpistoler så Webley tyckte att Fosbery’s patent föreföll vara en bra lösning till att konkurrera med pistoler – och köpte Fosbery’s patent.

forts följer.....Varjag