handeldvapen

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 3 februari 2003, 18:37

varjag skrev:Eftersom det forefaller troligt att Finland behovde sjalvt varenda Suomi-kpist dom tillverkade - kan det har ha varit en erovrad rysk PPD 1934? Som fourmnisterna forvaxlar med en Suomi? Dom ar forvillande lika.
Nej, jag tror inte det var en PPD. De har något grövre och kortare pip. På bilden ser man även att öppningen för tomylsorna (sorry, kan inte den korrekta termen) sitter precis ovanför trummagasinet. På PPD:n är den positionerad något högre upp. Drygt 15 000 Suomis exporterades faktiskt, varav ca 1500 gick till Tyskland. Det är således fullt möjligt att det verkligen är en Landser med importerad finsk sisu som kan beskådas i Infantry Aces. ;-)


~Henric Edwards

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 februari 2003, 11:30

Grattis Henric - du kan dina k-pistar, det marker jag! Sa - hur en Suomi fann vagen till Stalingrad forblir tydligen en gaata. Ngt ryskt 'bytesvapen' kan det knappast ha varit daa den ryska truppen led notorisk brist 9mm Para-ammunition...... :wink:

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 5 februari 2003, 15:39

varjag skrev:Grattis Henric - du kan dina k-pistar, det marker jag! Sa - hur en Suomi fann vagen till Stalingrad forblir tydligen en gaata. Ngt ryskt 'bytesvapen' kan det knappast ha varit daa den ryska truppen led notorisk brist 9mm Para-ammunition...... :wink:
*s* Nja, det är fullt möjligt att jag har tokfel. Kanske ser jag bara det jag vill se. ;-)

Är det ingen annan som har boken?



~Henric Edwards

Skriv svar