Bästa flygplanstyper?

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Bästa flygplanstyper?

Inlägg av J von B » 17 april 2002, 15:04

Vilken modell utgorde nedanstående makters flygvapens bästa jaktplan?
Vilken modell utgorde nedanstående makters flygvapens bästa lätta bombplan?
Vilken modell utgorde nedanstående makters flygvapens bästa tunga bombplan?

Stortyskland
U.S.A.
Stor Britannien
Sovjetunionen

MVH
/Johan

Användarvisningsbild
Generalfeldmarschall
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 juli 2003, 16:08
Ort: SWE

Inlägg av Generalfeldmarschall » 20 augusti 2003, 10:35

Tyskland:
Bf 109
Ju 87 Stuka(Sturskampfleuzeug)
Heinekel He 111
USA:
P 51 Mustang
vet ej
B 17
Sovjet:
vet ej
IL 2
Pe 8
UK:
Spitfire
Mosquito
B 24 Liberartor/Lancaster
Senast redigerad av 2 Generalfeldmarschall, redigerad totalt 20 gång.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 20 augusti 2003, 11:05

>> Generalfeldmarschall: B24 Liberator är amerikanskt. Fast planet fanns i RAF också Liksom Mustang och många andra amerikanska typer. T.om ett och annat Luftwaffe plan ingick i RAFs arsenal.

Tyskland
Fw190
Stuka
JU88 <-Lite osäker om det kan klassas som tungt egentligen. Tyskland hade ju i princip inga tunga bombplan

USA
P-51D
P-47D Thunderbolt "jug"
B17-G

Stor Brittanien
Hurricane (drog det största lasset vid slaget om England)
Mosquito
Lancaster[/b]

Användarvisningsbild
Generalfeldmarschall
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 juli 2003, 16:08
Ort: SWE

Inlägg av Generalfeldmarschall » 20 augusti 2003, 11:29

för mig att Ju 88 är en lätt bombare i allafall så var Ju 87 mkt bra
kolla in Heinekel Zwilling den är STOR

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1741
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Larsson » 20 augusti 2003, 11:50

Återigen en sån där "bästa-fråga" som kräver
en massa förtydligande i frågeställningen
för att kunna besvaras bra.

Nåväl:

Tyskland:

-Jaktflygplan - Fw 190
-Lätt bombflygplan - Fw 190
-Tungt bombflygplan - Hade inga bra

USA:

-Jaktflygplan - P-51D
-Lätt bombflygplan - F4U Corsair
-Tungt bombflygplan - B-29 (kostade mer att utveckla än atombomben)

Storbrittanien:

-Jaktflygplan - Hawker Tempest
-Lätt bombflygplan - Mosquito
-Tungt bombflygplan - Lancaster

Sovjet:

-Jaktflygplan - Jak-3 med VK-107 motorn
-Lätt bombflygplan - Il-2 eller Pe-2
-Tungt bombflygplan - Hade inga bra

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 20 augusti 2003, 11:54

Hej!

Tyskland:

FW 190-G (tror det är G-versionen jag vill haussa...)
Stuka
He 111 (eller den där jetdrivna Dorniern på släde kanske, minns inte namnet 8) )

Storbr:
Hurricane
Mosquito
Jämnt mellan Lancaster och Wellington

USA:
P-51D
Martin Marauder (B-25 eller B-26, minns inte rätt beteckning)
B-29

Sovjetunionen:
Yak-9
Il-2
Tung rysk bombare? :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 20 augusti 2003, 13:09

Stortyskland
* Me 262
* Arado Ar 234 Blitz
* Fanns egentligen inget tungt bombplan förutom det usla Heinkel 177 Greif - som i sig var hopplöst. Om tyskarna hade vidareutvecklat prototypen för den strategiska bombaren Me 264 "Amerika" – hade denna kanske blivit deras bästa tunga bombplan ( http://www.geocities.com/pentagon/2833/ ... me264.html )

USA
* P-51D Mustang
* B-26 Marauder
* B-29 Superfortress

Storbritannien
* Supermarine Spitfire
* De Havilland Mosquito
* Avro Lancaster

Sovjetunionen
* Yak 3
* Tu-2S
* Pe-8

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 20 augusti 2003, 17:23

När man bestämmer det bästa flyget borde man säga vid vilket år.

Henriko
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 21 juni 2002, 17:27
Ort: Sverige

Inlägg av Henriko » 20 augusti 2003, 17:23

Ledde utvecklingen av B-29 senare fram till B-52:an som väl fortfarande används idag? Borde varit en bra investering isåfall.

Henrik

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 20 augusti 2003, 17:48

Tyskland:

Jakt: Fw190
Lättbomb/attack: Ju 88
Tungbomb: He 111

USA:

Jakt: P-51
Lättbomb/attack: P-47
Tungbomb: B-29

Storbritannien:

Jakt:Supermarine Spitfire
Lättbomb/attack:Mosquito
tungbomb:Lanchester

USSR:

Jakt: Yak 3
Lättbomb/attack: Il-2
tungbomb: P 8

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 20 augusti 2003, 18:28

Tyskland:

Jakt: Fw 190 D. Jag väjer bort Bf 109 för att den helt klart var utklassad som efter 1943. Me 262 faller på bristande tillförlitlighet. Fen var helt enkelt inte riktigt färdig.

Lätt/Medeltung bombare: Ju 88.

Tung bombare: Hade inga bra.


USA:

Jakt: P51, något framför Corsair och Hellcat. Jag väljer Mustngen för att den var talrikare än de andra två.

Lätt/Medeltung bombare: A26 Invader. Var i tjänst fram till Vietnamkriget. B25 Mitchell och B 26 Marauder pensionerades däremot tämligen snabbt.

Tung bombare: B29. B17 och B24 var dock viktigare för krigets utgång.

UK:

Jakt. Hawker Tempest. Supermarine Spitfire och Hawker Hurricane var dock viktigare för krigets utgång, och Gloster Meteor var mer framgångsrik efter kriget.

Lätt/Medeltung bombare: deHavilland Mosquito. Krigets bästa medeltunga bombare.

Tung bombare: Avro Lancaster.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 20 augusti 2003, 18:28

Henriko skrev:Ledde utvecklingen av B-29 senare fram till B-52:an som väl fortfarande används idag? Borde varit en bra investering isåfall.

Henrik
B-29 lede till B-36 ett gigantiskt 6 motorigt propellerplan med skjutande proppelrar och raka vingar. Man satte sedan på 4 jetmotorer för att öka prestandan, tror inget annat plan har haft 10 motorer. Möjligtvis någon flygbåt.

Man planerade en helt jetdriven B-36 om B-52 skulle ha någon alvarlig brist. Men det visade sig att B-52 var totalt överlägsen tack vare sin moderna pilvingar/kropsform.

B-52 var utveklat ifrån B-47 (stratofortres) från klass 47 och hadde 6 jetmotorer och pilvinge. B-47 gav även grunden hur ett modernt trafikflygplan skulle se ut, pilvinge med motorerna i gondoler under vingarna gemfört med britternas komet-trafikflygplan med raka vingar och motorerna inbäddade i vingarna.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 20 augusti 2003, 18:44

Min lilla lista

Tyskland
* Jaktflygplan - Fw 190
* Lätt bombflygplan - Ju 88 (om det nu räknas som lätt bombare)
* Tungt bombflygplan -

USA
* Jaktflygplan - P-51D
* Lätt bombflygplan - F4U Corsair
* Tungt bombflygplan - B-29

Storbrittanien
* Jaktflygplan - Spitfire
* Lätt bombflygplan - Mosquito
* Tungt bombflygplan - Lancaster

Sovjet
*Jaktflygplan - Yak-3
*Lätt bombflygplan - Il-2
*Tungt bombflygplan -

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 21 augusti 2003, 00:49

Hej!

Ja77 skrev:
B-29 lede till B-36 ett gigantiskt 6 motorigt propellerplan med skjutande proppelrar och raka vingar. Man satte sedan på 4 jetmotorer för att öka prestandan, tror inget annat plan har haft 10 motorer.
Jag ska inte knalla ut på för hal is här, men inte är väl det korrekt? B-29 är en Boeing medan B-36 (denna fantastiska maskin!) är en Consolidated (senare Convair). Visserligen är planen inte helt olika till utseendet, men ändå. Vad menar du med "ledde" (ja, två L :P ) egentligen? Bara att B-36 efterträdde B-29 eller nåt annat?

B-36 med tio motorer och bärandes ett jaktplan...vilken underbart mäktig syn. Och så kunde man ta en promenad i vingarna!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Inlägg: 452
Blev medlem: 28 mars 2003, 09:03
Ort: Göteborg (MHS)
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 21 augusti 2003, 02:30

Det här verkade roligt, här är min lista:
Tyskland
- Me 109 (tillverkades i fler ex än Fw 190, dessutom flög nästan alla Luftwaffes stora äss Messerschmitten)
- Fw 190
- Junker 88 (ja, jag räknar den som tung om man jämför med vad tyskarna kallade för tungt. Dessutom var den jäkligt bra på en massa annat...)

USA
- P-51D (möjligtvis Corsairen, om den fått lite längre tid)
- Douglas SBD Dountless (även här kan Corsairen stå)
- B-29

GB
- Supermarine Spitfire
- DH Mosquito
- Avro Lancaster

sovjet
- Jak 3
- Il2 Sturmovik
- Ilyushin DB-3 (om man nu räknar den som tung...)

Skriv svar