Om granatkastare

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Om granatkastare

Inlägg av Hans » 5 mars 2013, 17:58

Såg du mitt sista inlägg (innan detta)?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Om granatkastare

Inlägg av MD650 » 5 mars 2013, 18:26

En frontträff med en sgr låter illa men slår inte ut vagnen. Däremot i taket gör det mer ont.
Åtminstone enl. mitt förmenande.

:)

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Om granatkastare

Inlägg av Göstring » 5 mars 2013, 19:56

USA genomförde försök. Det fanns skillnader i amerikansk och sovjetisk uppfattning om artilleriets verkan mot pansar.
Who says dumb artillery rounds cant kill armor? skrev: Test Results. The first test was conducted in 1988. Researchers confirmed that the US 155-mm HE round was a reasonable surrogate for the Soviet 152-mm HE round. An M109 155-mm howitzer battery using Soviet fire direction and gun procedures fired the test. The targets were manikins placed in fighting positions, US trucks, Ml 13 and M557 armored vehicles, and M-48 tanks. Several different computer models were used to predict results. The test was fired three times using 56 HE rounds with point-detonating (PD) and variable-time (VT) fuzes.

The resulting effects on the trucks and personnel were close to model predictions. However, the effects on the armored vehicles and tanks were significantly higher than model predictions.

The model predicted 30 percent damage to armored vehicles and tanks; however, 67 percent damage was achieved. Fragmentation from the HE rounds penetrated the armored vehicles, destroying critical components and injuring the manikin crews. (See an example of such damage in Figure 1.) In addition, the HE fragmentation damaged tracks, road wheels, and tank main gun sights and set one vehicle on fire.

Interestingly enough, none of the damage to the armored vehicles or tanks was the result of direct hits-all the damage was caused by near hits.

This test confirmed that US Army models did not accurately portray artillery effectiveness. Direct hits were not required to damage tanks and other armored targets.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Re: Om granatkastare

Inlägg av Rickard » 16 augusti 2013, 21:25

strix.jpg
strix.jpg (82.81 KiB) Visad 1429 gånger
Strix togs väl fram för att överhuvudtaget TRÄFFA pansarfordon.
När jag gick igenom lite gamla bilder från värnplikten hittade jag denna på mig med just en Strix-granat ("hårdmål" eller pansarsprängvinggranat 94). De var ganska långa jämfört med vanlig grk-granat.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Om granatkastare

Inlägg av Borebo » 14 december 2015, 19:01

Såg först nu den här tråden. Svårt är det säkert att träffa en pansarvagn med indirekt eld, men inget är omöjligt. Under vinterkriget sköt den finska armén ner ett fientligt flygplan med en 81 mm granat.

Skriv svar