Om granatkastare

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Om granatkastare

Inlägg av perfetto » 2 mars 2013, 18:21

erep skrev:I Finland högaktas grk. Varje skyttekompani har en grkplutn med 2 lätta grk (81 mm), vilket utökas till tre pjäser i den nya organisationen. En skyttebataljon har dessutom ett granatkastarkompani, som har tunga 120 mm pjäser. Antalet hittar tunga kastare hittar jag inte nu. I den nya finska organisation som kommer att skolas fr.o.m. nu, kommer varje stridsavdelning (en eller två bataljoner) att ha organiskt artilleri med 18 st. 122 mm rör.

Indirekt eld anses fortfarande viktigt i Finland.
- Heja Finland : )

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Om granatkastare

Inlägg av Hans » 4 mars 2013, 12:22

Spränggranater mot stridsvagn.

Jag tycker att tråden är missvisande.

12 cm grk.
Om det nu skulle räcka med takträff med en spränggranat varför krångla till det med en RSV stridsdel till Strix?

15,5 cm haubits
Om det nu skulle räcka med en direktriktad granatträff varför har man krånglat till det och konstruerat RSV granater?
Takträff med haubits låter jag vara öppet tills jag har tillgång till dator.

Fritt från minnet så har en grkgranat kanske halvdussinet kilo sprängämne och haubitsgranaten ett par kilo till.

MVH

Hans

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Om granatkastare

Inlägg av Erik Ljungberg » 4 mars 2013, 12:36

Hans skrev:Spränggranater mot stridsvagn.

Jag tycker att tråden är missvisande.

12 cm grk.
Om det nu skulle räcka med takträff med en spränggranat varför krångla till det med en RSV stridsdel till Strix?

15,5 cm haubits
Om det nu skulle räcka med en direktriktad granatträff varför har man krånglat till det och konstruerat RSV granater?
Takträff med haubits låter jag vara öppet tills jag har tillgång till dator.

Fritt från minnet så har en grkgranat kanske halvdussinet kilo sprängämne och haubitsgranaten ett par kilo till.

MVH

Hans
Nu gissar jag:

Kanske för att få ännu bättre verkan i målet än med en ren stålklump och även få bra verkan om träffar ute på en kant.

Sen kan det vara så att för att få målsökaren att funka måste granaten bromsas till låg hastighet. En så pass låg hastighet att den verkansdel som är kvar inte räcker till om inte någon form av RSV tillförs.

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Om granatkastare

Inlägg av perfetto » 4 mars 2013, 13:16

Hans skrev:Spränggranater mot stridsvagn.

Jag tycker att tråden är missvisande.

12 cm grk.
Om det nu skulle räcka med takträff med en spränggranat varför krångla till det med en RSV stridsdel till Strix?

15,5 cm haubits
Om det nu skulle räcka med en direktriktad granatträff varför har man krånglat till det och konstruerat RSV granater?
Takträff med haubits låter jag vara öppet tills jag har tillgång till dator.

Fritt från minnet så har en grkgranat kanske halvdussinet kilo sprängämne och haubitsgranaten ett par kilo till.

MVH

Hans
- Främst därför att det är snudd på omöjligt få en avsedd direktträff mot ett fordon av den storleken med indirekt eld från en GRK-pjäs. Om den står stilla, vill säga. Rörligt mål helt omöjligt.

(kan tillägga att direktelden med HB77 mot stillastående fordon var i sida, inte takträff alltså, som det rimligen skulle ha varit vid indirekt eld.)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Om granatkastare

Inlägg av Hans » 4 mars 2013, 13:47

1) En Strix har mig veterligen ingen broms. Däremot finns det RSV substridsdelar med fallskärm med det är en annan fråga.

2) Jag pratar om en styrd granat, Strix, träffsannolikheten är en annan diskussion.

Nu skriver jag från mobil och har svårt att googla men det går att få fram uppgifter med lite tålamod och på engelska.

Tillsvidare håller jag på min tes att en modern stridsvagn överlever en direkträff i fronten från en 15,5 och en takträff av en 12 (spränggranater).

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Om granatkastare

Inlägg av millgard » 4 mars 2013, 15:04

Grejen med Strix var ju att den är målsökande. Eftersom sökare+styrsystem tar plats i en befintlig granatdesign blir det mindre plats över till sprängmedel. Om en granat dedikeras till just pansarbekämpning är RSV-konstruktion en självklarhet. Det betyder inte att en vanlig granat som träffar ovanifrån inte har verkan, det betyder bara att en vanlig granat träffar marken i de allra flesta fall.

Jfr slagskeppsstrid där även ej briserande granater penetrerar pansar i dimension överstigande stridsvagnars hela höjd.

Strix är alltså ett sätt att med indirekt eld TRÄFFA pansarmål, givetvis ser man då också till att få maximal verkan men det är ju sas nästa steg.

Strix utvecklades för övrigt först som självsökande klustersjunkbomb mot ubåtsmål vill jag bestämt minnas.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Om granatkastare

Inlägg av millgard » 4 mars 2013, 15:06

Hans skrev:1) En Strix har mig veterligen ingen broms. Däremot finns det RSV substridsdelar med fallskärm med det är en annan fråga.

2) Jag pratar om en styrd granat, Strix, träffsannolikheten är en annan diskussion.

Nu skriver jag från mobil och har svårt att googla men det går att få fram uppgifter med lite tålamod och på engelska.

Tillsvidare håller jag på min tes att en modern stridsvagn överlever en direkträff i fronten från en 15,5 och en takträff av en 12 (spränggranater).

MVH

Hans
Bara energimängden av 18 kilo i 400 m/s borde göra dig tveksam. En betongklump i samma viktklass är nog så otrevlig att få i taket på en stridsvagn.

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Om granatkastare

Inlägg av Erik Ljungberg » 4 mars 2013, 16:07

Har för mig att en modern stridsvagn har en takplåt på mellan 2 till 5 cm. Mindre över motorummet.

Något säger mig att en solid 12 cm metallklump i 400 m/s slår igenom. Med stridsdel och zonrör eller ögonblickbrisad blir det en annan fråga.

Tankspridd
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 18 juli 2010, 10:25

Re: Om granatkastare

Inlägg av Tankspridd » 4 mars 2013, 16:58

Borde bli över 900000 joule bara i anslagsenergi ?

Att det gör mer än att buckla plåten är vi nog rätt överens om 8O

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Om granatkastare

Inlägg av Hans » 4 mars 2013, 17:13

Tankspridd skrev:Borde bli över 900000 joule bara i anslagsenergi ?

Att det gör mer än att buckla plåten är vi nog rätt överens om 8O
Nej ;-)

Siffrorna orkar jag inte räkna på med 39 grader men med en dåres envishet hävdar jag att en 15,5 cm spränggranat (eller barlastad) INTE slår ur en modern stridsvagn i fronten (om vi avgränsar oss dit för ögonblicket), mellan en halv och en meter pansar med en sådär 60-65 ton bakom sig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Om granatkastare

Inlägg av millgard » 4 mars 2013, 17:49

Nu gällde det ju huruvida en 12cm spränggranat som träffar en stridsvagn i taket ovanifrån också slår ut den.

Svaret är sannolikt ja.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Om granatkastare

Inlägg av millgard » 4 mars 2013, 17:50


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sv: Om granatkastare

Inlägg av Hans » 4 mars 2013, 18:24

millgard skrev:Nu gällde det ju huruvida en 12cm spränggranat som träffar en stridsvagn i taket ovanifrån också slår ut den.

Svaret är sannolikt ja.
Jag kan inte se YouTube från min mobil.

Jag tolkar ditt svar som att du köper resonemanget runt frontskott.

Nu till en 12 cm spränggranat på taket av en modern stridsvagn. Vi tänker oss granaten med ett känsligt tändrör som detonerar vid anslag. Vi kan glömma granatens momentum då hastigheten på sprängämnet vida överstiger granatens fart. Ok, vi kan låta granaten plattas ut en aning mot det mycket hårdare cirka fem cm tjocka pansaret. Lägg fem kilo sprängämne på takpansaret och du har samma effekt. Ingen utslagen stridsvagn, antenner och några prismor kort men vagnen kör därifrån och alla lämnar vagnen utan hjälp.

Sorry för att jag är envis :wink:

MVH

Hans

Erik Ljungberg
Medlem
Inlägg: 623
Blev medlem: 21 april 2008, 13:46

Re: Om granatkastare

Inlägg av Erik Ljungberg » 5 mars 2013, 08:35

Hans skrev:
Tankspridd skrev:Borde bli över 900000 joule bara i anslagsenergi ?

Att det gör mer än att buckla plåten är vi nog rätt överens om 8O
Nej ;-)

Siffrorna orkar jag inte räkna på med 39 grader men med en dåres envishet hävdar jag att en 15,5 cm spränggranat (eller barlastad) INTE slår ur en modern stridsvagn i fronten (om vi avgränsar oss dit för ögonblicket), mellan en halv och en meter pansar med en sådär 60-65 ton bakom sig.

MVH

Hans
En moderna stridvagns frontpansar har i alla fall viss möjlighet att klara en pilprojektil. En 15,5 cm granat från en haubits borde ha lägre hastighet, sämre matrialegenskaper och geometri. Någonting säger mig att det långt ifrån självklart med utslagning efter frontalträff av 15,5 cm granat.

/Erik

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Om granatkastare

Inlägg av perfetto » 5 mars 2013, 09:50

Erik Ljungberg skrev:
Hans skrev:
Tankspridd skrev:Borde bli över 900000 joule bara i anslagsenergi ?

Att det gör mer än att buckla plåten är vi nog rätt överens om 8O
Nej ;-)

Siffrorna orkar jag inte räkna på med 39 grader men med en dåres envishet hävdar jag att en 15,5 cm spränggranat (eller barlastad) INTE slår ur en modern stridsvagn i fronten (om vi avgränsar oss dit för ögonblicket), mellan en halv och en meter pansar med en sådär 60-65 ton bakom sig.

MVH

Hans
En moderna stridvagns frontpansar har i alla fall viss möjlighet att klara en pilprojektil. En 15,5 cm granat från en haubits borde ha lägre hastighet, sämre matrialegenskaper och geometri. Någonting säger mig att det långt ifrån självklart med utslagning efter frontalträff av 15,5 cm granat.

/Erik
- Nu vill jag ju inte förkasta någon av teorierna kring en 15+-projektil i frontplåten på en stridsvagn, men topic är egentligen indirekt eld från granatkastare. Det förutsätter snarare en (snudd på omöjlig) "takträff" och med annan typ av projektil och laddning.

Skriv svar