Om granatkastare

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Om granatkastare

Inlägg av Hans » 27 februari 2013, 08:53

tommyjonason skrev:
Vi hade väl en 47mm granatkastare m/40. En per skyttepluton.
Jag gjorde några sommarmånader på I 14 i Gävle och borde alltså sett några granatkastare. Men det var längesen, så det har nog fallit bort från hjärnan.
Om du inte gjorde lumpen före typ en sådär 1950 är sannolikheten liten att du sett en 47mm GRK m/40.

http://recensioner.skalman.nu/viewtopic ... 7f7e7674be

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Om granatkastare

Inlägg av millgard » 27 februari 2013, 10:00

tommyjonason skrev:
Vi hade väl en 47mm granatkastare m/40. En per skyttepluton.
Jag gjorde några sommarmånader på I 14 i Gävle och borde alltså sett några granatkastare. Men det var längesen, så det har nog fallit bort från hjärnan.

Tack alla för era fantastiska svar.
Nu vet jag att en granatkastare är betydligt mer komplicerad än jag trodde. Och granaterna har vi inte diskuterat, men de fanns i (jag tror det var Hans) Web-adresser.

Förutom fotona var Millgards nomogram var tjusigt. Så fullständigt oförståeligt, jag gillar sånt.

Och vi har inte diskuterat effekten av en briserande granat. Hett och vasst järnskrot som flög omkring och hamnade lite här och där i kropparna.
För att inte tala om minor.
Har just läst en utmärkt bok om Vietnam. För mej framstår det som ett under att någon överhuvudtaget överlever eller undgår att bli sårad i ett modernt krig.
Jag har sett nio granaters nedslag från en utsiktspunkt kanske 500m därifrån. Jag blev oerhört förvånad av styrkan i effekten. Man räknade med att slå ut 50% av all stående personal inom en hundrametersradie vill jag minnas. Stora tallar flög som stickor...

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Om granatkastare

Inlägg av perfetto » 27 februari 2013, 10:16

tommyjonason skrev:
Vi hade väl en 47mm granatkastare m/40. En per skyttepluton.
Jag gjorde några sommarmånader på I 14 i Gävle och borde alltså sett några granatkastare. Men det var längesen, så det har nog fallit bort från hjärnan.

Tack alla för era fantastiska svar.
Nu vet jag att en granatkastare är betydligt mer komplicerad än jag trodde. Och granaterna har vi inte diskuterat, men de fanns i (jag tror det var Hans) Web-adresser.

Förutom fotona var Millgards nomogram var tjusigt. Så fullständigt oförståeligt, jag gillar sånt.

Och vi har inte diskuterat effekten av en briserande granat. Hett och vasst järnskrot som flög omkring och hamnade lite här och där i kropparna.
För att inte tala om minor.
Har just läst en utmärkt bok om Vietnam. För mej framstår det som ett under att någon överhuvudtaget överlever eller undgår att bli sårad i ett modernt krig.
- Jag har upplevt ett antal skarpa ("fredsladdning") eldstötar om tre från 12 cm på dubbelt säkerhetsavstånd, och jag kan lova dig att det är ett utomordentligt sätt att på en sekund fixa en stormarknadsparkeringsplats mitt ute i urskogen : )

Man är också vääääldigt noga som eldledare när man gafflar in elden i en sådan övning...väldigt noga....sa jag väldig noga?

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Om granatkastare

Inlägg av KoteGaeshi » 27 februari 2013, 16:58

Vad innebär det att gaffla in elden, för oss som sysslade mest med skyddsmasker och detekteringsintrument?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Om granatkastare

Inlägg av MD650 » 27 februari 2013, 17:33

KoteGaeshi skrev:Vad innebär det att gaffla in elden, för oss som sysslade mest med skyddsmasker och detekteringsintrument?
Om man som eldledare är osäker var elden tar i längd så kan man eldreglera med lång (400m) eller kort gaffel (200m).
Om man observerar att elden tar bortom målet så tar man och minskar med 200/400 m. Om elden fortfarande tar (med förbehåll avseende minnesfel) så minskar man tills elden tar hitom målet.
När elden tar hitom målet så kortar man gaffeln med hälften d.v.s. man ökar med 100/ 200 intill (vid behov) elden tar bortom målet. Då minskar man gaffeln med hälften d.v.s. 50/100 m o.s.v. tills man får rättliggande eld.

Med reservation att de gamla egruppchefskunskaperna är rostiga.
:)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Om granatkastare

Inlägg av millgard » 27 februari 2013, 18:45

Rätt i sida, minska 100!

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Om granatkastare

Inlägg av millgard » 27 februari 2013, 18:47

Eldledaren ger alltså ändring av målläget, pjäsplats flyttar målpunkten enligt eldledarens anvisning och nytt värde räknas fram, ges till pjäser som siktar om.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Om granatkastare

Inlägg av Grönis » 27 februari 2013, 20:07

Mycket intressant. En kanske dum fråga. Vad blir effekten på stridsfordon/stridsvagnar vid en eventuell direktträff av de olika granattyperna som användes? Eller en träff ett par meter ifrån (Även Haubits etc.)

Ett sidospår, vilket grantkastar/artelleristöd fanns inom amfibiebataljonerna?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Om granatkastare

Inlägg av Stellan Bojerud » 27 februari 2013, 20:13

Amfbat hade väl en grkplut 12 cm grk M/68 Stokes-Brandt?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Om granatkastare

Inlägg av Vysotskij » 27 februari 2013, 21:16

I amfibiebataljonen av 90-talsmodell sköttes indirekt understöd av 8 cm granatkastare (kan modellåret vara 1984?), samma som i jägarförbanden. Ett kompani per bataljon; jag vet inte antalet pjäser.

I verkligheten kan det ha funnits kvarvarande 12 cm från gamla kustjägarkompanier, särskilt i början av 90-talet, och efter 2000 kan det ha hänt annat.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sv: Om granatkastare

Inlägg av millgard » 27 februari 2013, 22:01

Grönis skrev:Mycket intressant. En kanske dum fråga. Vad blir effekten på stridsfordon/stridsvagnar vid en eventuell direktträff av de olika granattyperna som användes? Eller en träff ett par meter ifrån (Även Haubits etc.)

Ett sidospår, vilket grantkastar/artelleristöd fanns inom amfibiebataljonerna?
Efter min tid kom ju STRIX ut och den avsågs ju slå ut pansar. Jag kan inte föreställa mig att en direktträff med spränggranat med kontaktrör skulle resultera i annat än total utplåning, zonrör däremot, då kunde man nog klara sig hyfsat i en stridsvagn. Men det kanske finns youtubesekvenser av granatverkan GRK/Haubits så det går nog att bilda sig en uppfattning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sv: Om granatkastare

Inlägg av Hans » 27 februari 2013, 23:15

millgard skrev:Jag kan inte föreställa mig att en direktträff med spränggranat med kontaktrör skulle resultera i annat än total utplåning
Direktriktad eld, smärre störmoment mot riktiga stridsvagnar.

Varför tog man annars fram RSV granater till artilleripjäser?

Det är inte speciellt många kilo sprängämne i en 12 cm eller en 15,5 cm granat.

Takträff kan vara svårare att bedöma.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Om granatkastare

Inlägg av millgard » 28 februari 2013, 08:51

Jag tänker takträff med en 18 kilos spränggranat som kommer i 400 m/s rakt ovanifrån.

Strix togs väl fram för att överhuvudtaget TRÄFFA pansarfordon.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Om granatkastare

Inlägg av MD650 » 28 februari 2013, 09:14

En takträff med en 12 cm svingr gör ont.
Har sett resultat efter ett lag hm (hårdmål) mot ett antal strv där den gången resultatet inte var så märkvärdigt.
:)

perfetto
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 14 oktober 2008, 13:49

Re: Om granatkastare

Inlägg av perfetto » 28 februari 2013, 09:44

Grönis skrev:Mycket intressant. En kanske dum fråga. Vad blir effekten på stridsfordon/stridsvagnar vid en eventuell direktträff av de olika granattyperna som användes? Eller en träff ett par meter ifrån (Även Haubits etc.)

Ett sidospår, vilket grantkastar/artelleristöd fanns inom amfibiebataljonerna?
- En direktträff mot ett pansarfordon är inte helt lätt att åstadkomma ens om det står still. Men jag skulle gissa, av resultaten från ett antal eldstötar i skogsterräng att döma, att det blir hyfsat knepigt att ta sig ifrån området innan annan vapeninsats nedkämpat fordonen. Dels pga troligen skadade drivband, och dels pga hur det ser ut på den omedelbara nedslagsplatsen efter sådär 6 eldstötar 12cm granaters inverkan.

Vill man knocka ett pansarfordon på långt avstånd med gammal utrustning är det betydligt roligare med direktverkande eld från Haubits 77 : )

Skriv svar