Svenska handgranater

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Svenska handgranater

Inlägg av spett » 24 juni 2012, 12:08

Jag har ett illa suddigt minne om att en svensk handgranatsmodell hade så många säkringar att den var svår att använda.

Har någon bättre uppgifter om det ?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handgranater

Inlägg av Hans » 24 juni 2012, 12:46

Dra ringen, tryck upp med tummen och kasta var det vanliga på min tid.

http://www.lexpev.nl/grenades/europe/sweden/index.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Svenska handgranater

Inlägg av predator » 24 juni 2012, 13:00

var det du mena spett?? http://www.soldf.com/shgr56.html nu är det ju dra och släng.

problemet med den gamla handgranaten var att många blev så nervösa när dom skulle använda den så dom drog sprinten och slängde granaten varav övningen fick avbrytas så man kunde gå in och förstöra granaten som inte explodera för att alla säkringar var av.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handgranater

Inlägg av Hans » 24 juni 2012, 13:37

predator skrev:problemet med den gamla handgranaten var att många blev så nervösa när dom skulle använda den så dom drog sprinten och slängde granaten varav övningen fick avbrytas så man kunde gå in och förstöra granaten som inte explodera för att alla säkringar var av.
Uttryckt annorlunda:
SoldF skrev:Det händer att personer är väldigt nervösa när de kastar att de glömmer trycka upp säkringsbygeln. Detta resulterar i fredstid att man måste går fram till den osprängda granaten och spränga sönder den med ett speciellt s.k. sprängbord. Ett inte alltför roligt jobb för den ansvarige officeraren. Därför har man tagit bort säkringsbygeln på Shgr 90 och Shgr 2000.


De glömde att trycka upp säkringsbygeln (2). Med åtskilliga hundra beväringar som jag övervakat hände det kanske tio gånger, aldrig att de inte drog ut säkringen (1). Jag sprängde inte sådana handgranater, jag gick fram och kollade och var säkringsbygeln på plats satte jag sonika i sprinten igen. Detta brott mot SäkI är förhoppningsvis preskiberat.

MVH

Hans

Edit, slarvig läsning från min sida.
Bilagor
t_hgr56_1.jpg
t_hgr56_1.jpg (12.77 KiB) Visad 5708 gånger

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Svenska handgranater

Inlägg av spett » 24 juni 2012, 14:46

Tack

Flera tidigare handgranater har haft samma problem men trygghetstalibanerna har inte lärt sig och kommer aldrig att göra det heller.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handgranater

Inlägg av Hans » 24 juni 2012, 14:50

Var det säkringsbygeln du tänkte på?

http://www.digitaltmuseum.se/search?query=handgranat

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Svenska handgranater

Inlägg av B Hellqvist » 24 juni 2012, 15:38

spett skrev:Tack

Flera tidigare handgranater har haft samma problem men trygghetstalibanerna har inte lärt sig och kommer aldrig att göra det heller.
Man vill ju inte skada någon... ;)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svenska handgranater

Inlägg av JohnT » 24 juni 2012, 18:01

Hans skrev:
Jag sprängde inte sådana handgranater, jag gick fram och kollade och var säkringsbygeln på plats satte jag sonika i sprinten igen. Detta brott mot SäkI är förhoppningsvis preskiberat.

MVH

Hans
Fasen Hans!
Nu har jag en hjälte mindre.

En av mina lumparhistorier är om hur löjtnanten såg lite svettig ut när en handgranat inte hade exploderat och fänriken högt deklarerade, "Men du har ju barn hemma, Jag fixar det."
Och fixade iordning en liten spränladdning att lägga bredvid handgranaten, gick iväg och efter ett par minuter hördes en smäll och sedan kom Fänrik Falk tillbaka.

Men så stollig var inte Fänrik Falk att han bara stoppade tillbaka sprinten
(vad vi vet, han kanske tog med granaten hem?
Vi hörde i alla fall hur det small, men jag tror ingen hade hört skillnaden på en klutt sprängdeg och sprängdeg + handgranat.)

Trevligt slut på midsommarn i alla fall.
/John

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handgranater

Inlägg av Hans » 25 juni 2012, 10:17

JohnT skrev:
Hans skrev:
Jag sprängde inte sådana handgranater, jag gick fram och kollade och var säkringsbygeln på plats satte jag sonika i sprinten igen. Detta brott mot SäkI är förhoppningsvis preskiberat.

MVH

Hans
Fasen Hans!
Nu har jag en hjälte mindre.
Attans :cry:
Jag gjorde det åtminstone själv. Det gör inte alla :roll:

MVH

Hans

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Svenska handgranater

Inlägg av hasse lindquist » 25 juni 2012, 20:11

En ännu tidigare svensk handgranat - den beryktade skafthandgranaten - kunde också vara nog så olustig. Emellanåt inträffade att nervösa beväringar kastade iväg det lösryckta snöret med porslinskula - och tog granaten med sig ner i skyddsvärnet. Instruktören hade då några få sekunder på sig att rätta till misstaget och slänga granaten utanför värnet.
Har några av övriga forumbesökare haft med "skaftet" att göra?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handgranater

Inlägg av Hans » 25 juni 2012, 20:23

hasse lindquist skrev:Har några av övriga forumbesökare haft med "skaftet" att göra?
Lite för ung för det, när utgick de?

Varjagen däremot har väl kastat åtskilliga av denna typ:

Bild

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Svenska handgranater

Inlägg av Stefan Karlsson » 26 juni 2012, 00:13

Samma sak gäller Fosforgranaterna som även användes i rökkastarna på stridsfordon.

Där blev det ganska ofta fel när man glömde att sätta tillbaka sprinten EFTER att man först ryckt den och tryckt upp säkringen. Sprinten var nämligen ett måste att sätta tillbaka igen (för att hindra att säkringen kunde tryckas ner igen) vilket annars automatiskt blev fallet pga kraften när drivladdningen kastade iväg granaten.

Rätt metod:
1. Montera drivladdningen
2. dra sprinten
3. tryck upp säkringen
4. sätt tillbaka sprinten
5. stoppa ner granaten i rökkastarröret
6. avfyra rökkastaren
7. beskåda det fantastiska när granaterna briserar

Fel metod:
1. Montera drivladdningen
2. dra sprinten
3. tryck upp säkringen
4. Glöm att sätta tillbaka sprinten
5. stoppa ner granaten i rökkastarröret
6. avfyra rökkastaren
7. Se förvånad ut när granaterna försvinner i det höga gräset
8. Motta befälets oändligt långa skäll
9. Vänta medan befälen letar efter granaterna och därefter spränger dem
10. Motta på nytt skäll...

Hände tyvärr mer ofta än sällan - och att leta efter 6 oexploderade fosforgranater i meterhögt gräs är inte speciellt kul.

En annan incident som jag själv var med om på Utö ca 1987 - vi fick en blindgångare på en rökgranat och misstänkte att man glömt sprinten - letade hela kvällen tills det inte gick att se mer i mörkret - fortsatte morgonen efter och när granaten väl hittats kunde jag konstatera efter att ha tittat närmare på granaten som låg på marken att !!#&%?@$!! (försök till svordom på "Tintinska") glömt att skruva i tändpatronen - den var mao inte apterad, men sprinten satt på plats som den skulle - bara att plocka upp den, skruva bort mekanismen och därefter skälla på soldaten.

På Kråk fick man inte skjuta rök på M 1000 - skjutplatsen närmast radiomasterna - pga risk för att drivladdningarna kunde utlösas av radiovågorna - eller något sånt. Lite pirrigt efter att man förklarat detta för soldaterna som redan innan man berättade det var nervösa så det räckte.

Slut med minnen för denna gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handgranater

Inlägg av Hans » 26 juni 2012, 00:52

Stefan Karlsson skrev:Fosforgranaterna som även användes i rökkastarna på stridsfordon.
Var det inte samma som våra, rökhandgranat m/56?

Vi riktiga soldater hade inte de problemen - vi fick kasta för hand :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svenska handgranater

Inlägg av MD650 » 26 juni 2012, 05:20

Hans skrev:
Var det inte samma som våra, rökhandgranat m/56?
MVH

Hans
Yepp, med en drivladdning.
:)

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Svenska handgranater

Inlägg av hasse lindquist » 17 februari 2013, 10:12

Minns en ruggig övningsepisod. Vi övade skyttegrupps inbrytning i motståndsnäste med skarp ammunition. Instruktören ropade:
-befinner sig samtliga i skydd nu? OK, gruppchefen tar över!
Gruppen låg i av övningstekniska skäl färdiggrävda skyddsgropar framför nästet. Gruppchefen gav order om att två skafthandgranater (tidsbrisad) skulle kastas in i nästet. En av granaterna studsade emellertid mot en stubbe och hamnade på marken mellan gruppen och nästet. Det blev en smäll otäckt nära, även om ingen av oss var utsatt för direkt fara. När båda granaterna briserat stormades nästet. Vi fick emellertid inte hoppa ned i värn och förbindelsegångar pga risken för vådaskott utan skulle öppna eld mot "vikande" pappfigurer i terrängen bortom nästet.
Övar man så tufft idag.

Skriv svar