MG-magasin

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 19 januari 2003, 22:02

Leprazy skrev:
Alltså det min fråga handlade om var 75 skotts magasinet som sitter på en sida av MG´n. Jag undrade om den mattade ut skotten eller om patronerna bara låg i "burken" i ett bälte.

Så sumeringen ger inte svar på frågan.


I 75-skottsmagasinet drevs patronerna framåt av fjädrar (en fjäder per sida).

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 20 januari 2003, 16:32

MG34 ser man ju oftast framför sig med ett trummagasin:

Bild

Men antagligen är detta då man bar vapnet, visst är jag smart? :wink:

Och sen hade man väl "lösa band" när man inte flyttade den. Antar jag.

Bild

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 20 januari 2003, 16:39

Efter vad jag har förstått så använde man oftast sadelmagasinet i samband med att vapnet var monterat på Dreifuss 34 lavetten för luftvärnsbruk. Detta underlättade då man annars skulle fått hålla upp bandet i en obekväm vinkel vid eldgivning. Observera att jag inte bekräftat uppgiften i någon litteratur.



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 20 januari 2003, 17:23

Jontemans bilder styrker att det finns ett 75 skotts magasin :P ahhh så skönt att ha rätt, hehe :lol:

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 20 januari 2003, 17:27

Alltså vadå en fjäder per sida? Om du har ett snäckmagasin som jag tror det heter då är det väl en fjäder som driver det. Men är det en fjäder eller e det en burk där patron bandet bara ligger i. Och för sista gången jag frågar inte om det magasinet som är på båda sidor om vapnet :)

Jag pratar om det magasinet som man kan se på en utav bilderna på jontemans inlägg.

Den som kan reda ut detta åt mig så jag känner mig säker på hur det ligger till är en......mycket snäll person :D

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 20 januari 2003, 17:36

Leprazy skrev:Alltså vadå en fjäder per sida? Om du har ett snäckmagasin som jag tror det heter då är det väl en fjäder som driver det. Men är det en fjäder eller e det en burk där patron bandet bara ligger i. Och för sista gången jag frågar inte om det magasinet som är på båda sidor om vapnet :)

Jag pratar om det magasinet som man kan se på en utav bilderna på jontemans inlägg.

Den som kan reda ut detta åt mig så jag känner mig säker på hur det ligger till är en......mycket snäll person :D
Det magasin man ser på Jontemans bild är ett sadelmagasin som sitter på båda sidor av vapnet. Magasinet var egentligen detsamma som till MG15 och alternerade matandet av ammunition från sida till sida medelst fjäderprincipen beskriven av Larsson et al. för att inte rubba balansen.


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 20 januari 2003, 19:34

Titta på denna länk som vissar vilket magasin det är jag pratar om.

http://www.nordland.jp/mg34-4.jpg

Detta är magasinet på jontemans bild, det e jag mycket säker på, men det e orelevant.

Vill veta hur det laddades osv, så mycket info som möjligt :)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 20 januari 2003, 21:07

Är du säker på att det är ett 75-skottsmagasin?

/Johan

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 20 januari 2003, 21:16

Jag tror att magasinet hyser ett 50-skotts band.



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 20 januari 2003, 21:28

Jag tror samma sak som Henric, att det rör sig om vad tyskarna alltså kallade Gurttrommel.

/Johan

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 20 januari 2003, 21:59

Gick genast ut o sökte på ordet Gurttrommel o det verkar som om jag e den som ska skämmas o be om ursäkt för att jag varit så envis :oops:

Har hella tiden trot att det är 75 skott som magasinet innehåller, skratta inte nu när jag berättar vad jag grundar det på, om ni spelat spelet Day of defeat så har ni säkert lirat med vapnet MG34 som då använder sig av detta magasin på 75 skott, men det verkar som om dom har gjort ett historie fel.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 20 januari 2003, 22:33

Leprazy skrev:Gick genast ut o sökte på ordet Gurttrommel o det verkar som om jag e den som ska skämmas o be om ursäkt för att jag varit så envis :oops:

Har hella tiden trot att det är 75 skott som magasinet innehåller, skratta inte nu när jag berättar vad jag grundar det på, om ni spelat spelet Day of defeat så har ni säkert lirat med vapnet MG34 som då använder sig av detta magasin på 75 skott, men det verkar som om dom har gjort ett historie fel.
Hmm, jag har alltid trott att trummagasniet hade 75 skott, och att det var standard. Och det har jag läst nånstans, på nån sida eller så. Trodde det innan jag körde DoD och trodde ju inte mindre på den teorin efter DoD :wink:

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 20 januari 2003, 22:37

Så det var det dubbla trummagasinet som innehöll 75 skott??

Och det enkla innehöll 50??

Så har jag fattat det nu...

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 21 januari 2003, 10:20

aa, tror det e så jonteman, att sadelmagasinet är 75 skott, o gurtrommel e 50 skott som e länkade, alltså bandad matning.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 22 januari 2003, 11:28

Leprazy skrev:aa, tror det e så jonteman, att sadelmagasinet är 75 skott, o gurtrommel e 50 skott som e länkade, alltså bandad matning.
Jag får alltså leta efter fler MG34 bilder :)

Kommer snart... Då jag är sjuk och har all tid i världen :P

Skriv svar