Ny uniform för USMC?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Ny uniform för USMC?

Inlägg av sonderling » 15 januari 2003, 08:48

Har USMC fått nu kamoflageuniform? I gårdagens DN angående Irakuppladdningen fanns en bild på Amerikanska marinkårssoldater iförda en liknande uniform som Tyskarna har. Alltså en kamoflage teckning liknande den som Waffen-SS hade. 8O

När hände detta?

Jag hade i och försig väntat mig att de skull byta sin gamla "Woodland" eftersom varenda småtstat använder den nu.

Annars är favoriten, kamoflaget som liknar ett Korsord, vilket skall motverka mörkerkikare. :)

Sonderling

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 15 januari 2003, 19:29

Hur fungerar det kamoflaget som motverkar mörkerkikare?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 15 januari 2003, 19:45

USMC har relativt nyligen fått nytt mönster på fältuniformerna. Såg en artikel i en amerikansk tidning om det i slutet av förra året (2002).



~Henric Edwards

Finarvas
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 15 januari 2003, 13:02
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 15 januari 2003, 19:58

USMCs nya mönster heter MARPAT. Kanada har också skaffat ett liknande mönster som heter CADPAT. Båda består av "pixelerade" mönster och kallas därför för digitalt kamoflage. Intressant är att MARPAT är copyright-skyddat genom att USMCs emblem är inbäddat i mönstret.

Mer info:
http://www.marcorsyscom.usmc.mil/sites/mcub/utility
http://www.mcaroy.com/digital_camouflage.htm

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 16 januari 2003, 07:59

Cooolt! 8)
Tack för infot, grabbar!
Undrar hur länge det dröjer innan det hamnar på överskottslagret. :lol: :D

Ilúvatar:Hur det där kamoflaget som motverkar mörkerkikare exakt fungerar vet jag inte. Såg en overall i en surplus affär i NY, som var rutig med småsvarta fyrkanter (ja, som ett korsord.) Men det var förklaringen jag fick. Den var i samma gröna nyans som bilden i bildförstärkaren och fyrkanterna machtar säkert den "grynigabilden". Så affärs innehavarens förklaring verkade trovärdig menar jag. Jag ser plaget skymta förbi i tv-rutan ibland när nån USA-specialstyrka röjer i världen.

Sonderling

Skriv svar