Old vs. New

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Old vs. New

Inlägg av Ressel » 14 januari 2003, 21:27

Jag har funderat på hur många ww2 flygplan (spitfire, mustang mfl) en Gripen skulle klara av samtidigt?

Skulle Korvetten Visby klara av bismark i en duell (med visuell sikt)?

Kanske lite svårt att svara på men......

Wildthing
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 januari 2003, 18:08

Inlägg av Wildthing » 15 januari 2003, 09:36

Jag tror Visby skulle klara Bismark. En korvett är nog för snabb för att Bismark ska kunna träffa den med mer än ett turskott. Visbys robotar borde klara av att slå ut Bismark utan problem.

När det gäller Gripen är det svårare, jag tror inte att den skulle bli nerskjuten, frågan är hur många den själv klarar av att skjuta ner.

Egentligen en rätt ointressant frågeställning...

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Inlägg av Bjernevik » 15 januari 2003, 09:57

Jag tvivlar på att Visby skulle kunna sänka Bismarck. Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att sänka ett slagskepp utan att slå hål på det under vattenlinjen. Däremot skulle åtta robotar i överbyggnaden givetvis orsaka skador. Frågan är bara om de är tillräckligt stora för att sätta henne ur stridbart skick.

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 15 januari 2003, 16:16

Wildthing skrev:Jag tror Visby skulle klara Bismark. En korvett är nog för snabb för att Bismark ska kunna träffa den med mer än ett turskott. Visbys robotar borde klara av att slå ut Bismark utan problem.

När det gäller Gripen är det svårare, jag tror inte att den skulle bli nerskjuten, frågan är hur många den själv klarar av att skjuta ner.

Egentligen en rätt ointressant frågeställning...
ointressant? NEJ

onödig? JA

:)

Wildthing
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 januari 2003, 18:08

Inlägg av Wildthing » 15 januari 2003, 21:34

>>Bjarnevik
Jag tror inte heller Visby klarar sänka Bismarck (om det inte blir en lyckträff)

Däremot så tror jag att som du skriver att hon blir utslagen.

>>Iluvatar
OK, jag håller med. Fel av mig. Det bevisas väl framförallt av att jag gör inlägg i tråden? :)

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem
Inlägg: 663
Blev medlem: 1 januari 2003, 18:16

Inlägg av Leprazy » 16 januari 2003, 08:56

Med tanke på att gripen flyger snabbare en en kula går så borde de ta ett bra tag för dom stackars propeler flygplanen att skjuta ner gripen. Tror gripen skulle kunna skjuta ner hur många som hellst i stort sett, tills ammo eller bensin tar slut.

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 16 januari 2003, 16:24

Gripen kan ju bara flyga ifrån kulan om kulan kommer bakifrån då. Men om de skulle ligga i en kurva om Mustangen skjuter lite framför. Då kan den ju inte köra ifrån kulan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 16 januari 2003, 17:17

Ilúvatar skrev:Gripen kan ju bara flyga ifrån kulan om kulan kommer bakifrån då. Men om de skulle ligga i en kurva om Mustangen skjuter lite framför. Då kan den ju inte köra ifrån kulan.
Det går ju inte att egentligen jämföra men i princip skedde detta under Korea-kriget då USA hade Mustang medans Nord-Korea hade jetdrivna Mig 15.

:)

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 18 januari 2003, 15:29

Hur gick det då, hade mustang en chans?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 18 januari 2003, 16:24

Vid de tillfällen som amrikanska propellerplan mötte "nordkroeanska" jetflygplan,
så verkar jänkarna ha utgått med segern p.g.a. sina överlägset skickliga piloter (veteraner från VkII).
När man sedan fick jetplan så pryglade man de rödas piloter, med en "kill-ratio" på 13:1, trots att MiG-15 visade sig vara ytterst stryktålig
(och F-86 Sabre svagt bestyckad) och kapabel att rutinmässigt ta sig hem efter att ha fått 40-50 träffar.

Skriv svar