OK, vi får nog först ta och dela upp det i olika krig
Absolut - och däri ligger en del av problemen.
Gläder mig att min tro på Artilleriets dominerande effektivitet - syns omfattas av alla.
Analyserna om de olika vapnens verkan, förefaller mest ha gjorts e f t e r krigen och är uppskattningar, mera än verkliga fakta.
Kulsprutornas verkan förefaller ha varit större t.ex. under 1:a VK, med dess stela taktik att skicka trupp
''over the top'' efter artilleriförberedelse - i massanfall, Med åtföljande massfall bland truppen.
Undantagandes den sovjetiska upprepningen av samma ''taktik'' under 1941, verkar det som ksps tappat i betydelse under det 2:a VK.
Handeldvapnens betydelse är omstridd. I krigsfilmer, där de framhävs av filmatiska skäl - tycks verkligheten vara en annan. Hur många procent av soldaterna i eldlinjen - avfyrade egentligen sina vapen? Amerikanska uppgifter från Korea, noterar att bara omkring 20% överhuvud taget skjöt med sina gevär och k-pistar

Resten, höll nere huvudena och - gissar man, hoppades att nåra andra skulle riskera skinnet - genom att visa sina.
Pistoler & Revolvrar, tog jag bara med för att dom fanns. Men Hans observation att deras andel i fiendepåverkan -var i klass med bajonetternas - är helt riktig. Möjligen med en liten parentes för tyska officerare/u-off - som på ryska fronten 1941-42, ofta rapporteras ''med pistol i handen''.
särskilja direktriktad eld från kanoner (inklusive stridsvagnskanoner
Skjöt inte dom mest på andra stridsvagnar - inkl. Pv-kanoner? Men Ja - det är svårt spjälka upp alla kategorier.
Flygbombning, inkl. raketer och automatvapen i s.k. ''ground-strafing'' - var i stort sett betydelselös under 1:a VK.
Men fick ny dimension under det 2:a. Även om verkan på truppförluster antagligen var minimal. (Undantaget - de sällsynta .s.k. ''mattbombningarna'' i Normandie med tunga bombplan i massformationer, vilka bevisligen satte betydande truppdelar ur stridbart skick.)
Ett effektivt flygplanvapen var
Napalmbomber, sparsamt använda i ETO under 2:a VK, oftare i PTO.
Men napalmbombernas verkliga debut - var i Korea. Träffsäkerheten var klen - men verkan syns ha varit större mot trupp än spräng-d:o. Mera i brännskador än stupade dock.
tycker Varjag