Hangarfartyg

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Stora hangarfartyg

Inlägg av Battler » 9 december 2002, 19:12

Larsson skrev:Hon var väl störst i världen tills Kitty Hawk kom 1956.
Nja...
Shinano var därför det största hangarfartyg som någonsin byggts och den platsen behöll hon tills amerikanarna byggt sitt atomdrivna hangarfartyg Enterprise 1961.
Shinano!,J.E. Enright/J.W. Ryan

MVH

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Re: Hangarfartyg

Inlägg av subskipper » 9 december 2002, 19:31

robert nordin skrev:
Anno skrev:Vilket var det största hangarfartyget under Andra Världskriget??? 8O
IJN Shinano. (Ombyggd slagskepp av Yamatoklass)
Shinano(70 000 ton. 47 flygplan.) sänktes under sin junfrufärd november 1944 av USS Tiger Fish


Källa Shinano! av J F Enright.
Det var USS Archerfish (SS-311) som sänkte Shinano. :)



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Hangarfartyg

Inlägg av robert nordin » 9 december 2002, 20:24

Henric Edwards skrev:
robert nordin skrev:
Anno skrev:Vilket var det största hangarfartyget under Andra Världskriget??? 8O
IJN Shinano. (Ombyggd slagskepp av Yamatoklass)
Shinano(70 000 ton. 47 flygplan.) sänktes under sin junfrufärd november 1944 av USS Tiger Fish


Källa Shinano! av J F Enright.
Det var USS Archerfish (SS-311) som sänkte Shinano. :)



~Henric Edwards

*kontrollerar uppgiften igen*

Du har (delvis) rätt: Båtens namn skrevs Archer-Fish. Iaf om man skall tro bokens författare som var FC då Shinano sänktes. Stavningen är resultatet av ett typiskt ubåtare-rackartyg. :-) Ursprungligen hade båten den stavning du använde, men man (Ubs besättning) ändrade stavningen notoriskt i officiella papper som man kom åt.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Re: Hangarfartyg

Inlägg av subskipper » 9 december 2002, 20:37

robert nordin skrev:
Henric Edwards skrev:
robert nordin skrev:
Anno skrev:Vilket var det största hangarfartyget under Andra Världskriget??? 8O
IJN Shinano. (Ombyggd slagskepp av Yamatoklass)
Shinano(70 000 ton. 47 flygplan.) sänktes under sin junfrufärd november 1944 av USS Tiger Fish


Källa Shinano! av J F Enright.
Det var USS Archerfish (SS-311) som sänkte Shinano. :)



~Henric Edwards

*kontrollerar uppgiften igen*

Du har (delvis) rätt: Båtens namn skrevs Archer-Fish. Iaf om man skall tro bokens författare som var FC då Shinano sänktes. Stavningen är resultatet av ett typiskt ubåtare-rackartyg. :-) Ursprungligen hade båten den stavning du använde, men man (Ubs besättning) ändrade stavningen notoriskt i officiella papper som man kom åt.
Stämmer mycket väl. :) Jag har boken i min ägo, men valde att nyttja den officella stavningen av Archerfish's namn. Gillar båtens "Battle Flag":

Bild



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hangarfartyg

Inlägg av Martin Tunström » 9 december 2002, 20:40

robert nordin skrev:
Anno skrev:Vilket var det största hangarfartyget under Andra Världskriget??? 8O
IJN Shinano. (Ombyggd slagskepp av Yamatoklass)
Shinano(70 000 ton. 47 flygplan.) sänktes under sin junfrufärd november 1944 av USS Tiger Fish


Källa Shinano! av J F Enright.
Jahhoooo, då svarde jag rätt på den frågan!!! :)
När får man reda på vem som vann?? 8O

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Stora hangarfartyg

Inlägg av robert nordin » 9 december 2002, 21:35

Battler skrev:
Larsson skrev:Hon var väl störst i världen tills Kitty Hawk kom 1956.
Nja...
Shinano var därför det största hangarfartyg som någonsin byggts och den platsen behöll hon tills amerikanarna byggt sitt atomdrivna hangarfartyg Enterprise 1961.
Shinano!,J.E. Enright/J.W. Ryan

MVH
U.S.S Kitty Hawk var faktiskt dels större (map vikten) än Shinano, dels äldre än U.S.S Enterprise. F.ö så är Enterprise halvsyster till K H klassen,
då Enterprise är en nukleär variant och kostade 4ggr så mycket att bygga.
Iaf om man skall tro Jane's fighting ships. Numret ligger dessutom mitt i K H-serien.

Shinano kan dock inte ha varit av en speciellt effektiv design. T ex map antalet flygplan ombord. Den hälften så tunga Taiho hade nästan dubbelt så många flygplan ombord. Shinano hade väldigt mycket stål för att transportera förhållandevis få flygplan.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stora hangarfartyg

Inlägg av Battler » 9 december 2002, 22:11

robert nordin skrev:U.S.S Kitty Hawk var faktiskt dels större (map vikten) än Shinano, dels äldre än U.S.S Enterprise. F.ö så är Enterprise halvsyster till K H klassen,
då Enterprise är en nukleär variant och kostade 4ggr så mycket att bygga.
Iaf om man skall tro Jane's fighting ships. Numret ligger dessutom mitt i K H-serien.

Shinano kan dock inte ha varit av en speciellt effektiv design. T ex map antalet flygplan ombord. Den hälften så tunga Taiho hade nästan dubbelt så många flygplan ombord. Shinano hade väldigt mycket stål för att transportera förhållandevis få flygplan.
Helt fel har inte herrarna J.E. Enright/J.W. Ryan, går man på fartygsvikten/deplacementet vinner Shinano, men totalvikten är till Kitty Hawk's fördel, även måtten på längd och bredd.
USS Forrestal (CVA-59) vill nog vara med på ett hörn i denna diskussion, sjösatt 11 dec 1954, tagen i tjänst 1 oct 1955.

MVH

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Hmm...

Inlägg av Svenska Björnen » 9 december 2002, 22:14

Min fråga är lite OT (OffTopic)

Har något nordiskt land någonsin haft ett hangarfartyg i sin ägo? :?

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 9 december 2002, 23:08

Robert Nordin skrev:
Shinano kan dock inte ha varit av en speciellt effektiv design. T ex map antalet flygplan ombord. Den hälften så tunga Taiho hade nästan dubbelt så många flygplan ombord. Shinano hade väldigt mycket stål för att transportera förhållandevis få flygplan.
Hon kunde faktiskt bära ända upp till 100 flygplan om det skulle knipa.
Dock så var hon inte avsedd att vara ett rent flotthangarfartyg utan hade även kapacitet att transportera stora mängder bränsle och reservdelar.

Källa: http://www.warships1.com/


Vad gäller hangarfartyg så har inget nordiskt land haft något.
Sverige projekterade dock en hangarkryssare, av vilket det till slut blev flygplanskryssaren Gotland.
Hon togs i tjänst 1934, var 135 m lång, hade 6st 152mm-kanoner och bar 6st flottörförsedda S9 (Hawker Osprey).

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 9 december 2002, 23:13

Svenska Björnen skrev:Har något nordiskt land någonsin haft ett hangarfartyg i sin ägo?
Nej, det närmaste ett hangarfartyg som de nordiska länderna hade var, svenska flygplanskryssaren Gotland, planen var sjöflygplan av fabrikat Hawker Osprey. Planen startades från kryssaren via katapult, landade sedan invid fartyget och lyftes ombord med en kran. Det fanns plats ombord för 8 plan, 6 st inköptes och 3 till 4 medfördes i vanliga fall.
Lite data Gotland: vikt 4800 ton, fart 27,5 knop, sjösatt 14 sep 1933.
Vid generalöversyn vintern 43/44 byggdes hon om till luftvärnskryssare.
Skrotades 1963.

MVH

PS: såg ej Larsson's inlägg

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 10 december 2002, 00:33

Gotland var även det skepp som först såg Bismarck! :)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Shinano - ett otursförföljt fartyg?

Inlägg av Battler » 10 december 2002, 11:22

Tar några rader om Shinanos sjösättning.
Det nya, komprimerade arbetsprogrammet fick byggarna att överträffa sig själva för att få Shinano klar att sjösätta 5 oktober 1944. Klockan 08.00 denna dag öppnades ventilerna för att fylla torrdocka nr 6 så att vattnet skulle lyfta det nya krigsfartyget från de kölblock på vilka hon stått under fyra och ett halvt år.

Inom en timme hade vattenytan inuti dockan stigit till omkring 1,2 meter under havsnivån i Tokyobukten.
Plötsligt, och utan förvarning, vek sig den kassun på 5000 ton som fungerade som dockport och lossnade med ett fruktansvärt brak från sina fästen. Omedelbart därefter rusade det högre liggande vattnet i bukten in i dockan, lyfte Shinano och kastade henne framåt.
Omkring 140 förtöjningskablar slets av som lika många resårband, piskade omkring runt fartyget på ett livsfarligt sätt och bidrog till larmet, förvirringen och riskerna.
Kraften hos det inrusande vattnet var så stor att Shinanos förskepp på fem sekunder sköts över 30 meter framåt med en fart av 15 knop och rammade dockans inre gavel. Kollisionen mellan stålet och betongväggen åstadkom ett fruktansvärt brak som genljöd över hela det stora varvsområdet.

Flodvågen drog sig sedan tillbaka i en vild rusning genom dockan och svepte med sig Shinano ut mot bukten. När ytan av det vatten som pendlade fram och tillbaka inuti dockan återigen blev lägre än ute i bukten strömmade det åter in och kastade fartyget tillbaka mot betongväggen i en malande kollision.
Tre gånger kastades Shinano fram och tillbaka i sin betongvagga innan vattenmassorna nådde jämvikt och lät henne komma till ro. Inga dödsfall rapporterades, men mängder av sjömän och civila arbetare ombord på Shinano och på dockplattformarna skadades.

Trots detta missöde blev Shinano formellt döpt vid en ceremoni 8 oktober. Då var hon åter dockad för reparation av skrovet och undervattensavlyssningsapparaturen i fören, vilken krossats och fyllts med vatten. Reparationer avklarades på tre veckor, men vad som inte var så lätt att få bukt med var tron hos männen att missödet var ett dåligt omen - att Shinano var ett olycksfartyg och bara otur var att förvänta....

Shinano!,J.E. Enright/J.W. Ryan

MVH

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 10 december 2002, 18:08

En annan OT-fråga:

Hur många amerikanska/japanska hangarfartyg sänktes under avk?
Hur många byggdes?

/Pulse (som nu är tillbaka på forumet!)

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 10 december 2002, 18:24

Amerikanerna förlorade 4 "Fleet Carriers", (Hornet, Yorktown, Wasp och Lexington), samt 1 lätt hangarfartyg (Princeton). Om jag räknat rätt så sänktes 9 japanska tunga hangarfartyg. Akagi, Kaga, Soryu, Hiryu, Shokaku, Zuikaku, Hiyo, Taiho och Shinano. Till detta ska läggas ett antal lätta hangarfartyg samt två slagskeppshybrider (Ise och Hyuga). Hur många som byggdes låter jag någon annan svara på. ;-)


Källa: The Pacific Campaign, Dan Van Der Vat


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5037
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Nybyggnation av hangarfartyg

Inlägg av Battler » 18 december 2002, 20:36

Amerikanarna byggde under kriget 24 st tunga hangarfartyg av Essex - klassen, varav 7 st togs i tjänst först efter kriget ( inget Essex - klassfartyg sänktes). 3 st tunga av Midway - klassen togs i tjänst mellan sept 45 - okt 47. Lätta hangarfartyg byggdes 9 st av Independence - klass (1 fartyg sänkt) samt 2 st av Saipan - klass.

Eskorthangarfartyg byggdes i stora mängder, 50 st av Casablanca - klass (5 fartyg sänkta), 19 st av Commencement Bay - klass ( 0 sänkt), 7 st färdiga först efter kriget samt 2 st som aldrig togs i tjänst. 11 st Bogue - klass (1 fartyg sänkt)samt 4 st av Sangamon - klass, totalt 84 st eskorthangarfartyg.
Japanerna konverterade andra fartyg till hangarfartyg under kriget t.ex passagerarfartyg, tankers, ubåtsdepåfartyg, kryssare och slagskepp men undantag finns t.ex. tunga hangarfartyget Taiho, 29.769 ton, 33 knop, 60 flp (sänkt av ubåt) samt ett försök till en enhetlig klass, Unryu - klassen 17 st beställda 6 st sjösatta 2 st tagna i tjänst Unryu och Amagi, 17.424 ton, 34 knop, 65 flp (Unryu sänkt av ubåt, Amagi av flyg)

Aircraft carriers, Roger Chesneau
Allmän sjökrigshistoria 1930 - 1945, Magnus Starck

MVH

Skriv svar