Intressanta flygplan

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Intressanta flygplan

Inlägg av Mrkos » 1 november 2002, 14:02

Var o köpte en modell i skala 1:72 av ett plan tillverkat av blhom und Voss med P nummer 194 (RLM projekt) hittade även en länk där det stod omm BuV's intressanta asymmetriska flygplan: http://www.geocities.com/asymmetrics/bv.htm Jag undar nu om någon vet något mer om dessa maskiner..för det skulle vara väldigt intressant att veta mera /tack på förhand Markus

King Kill
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 3 juli 2002, 21:52
Ort: Eskilstuna/Sthlm/Trosa

Inlägg av King Kill » 1 november 2002, 15:00

Ojoj. Sådana där har jag aldrig kommit i kontakt med förut. Som blivande ingenjör så ser det mycket intressant ut. :D Vid första anblicken ser de ju inte ut att kunna flyga alls, men allt handlar om jämvikt. Hoppas nån har något mer att berätta.

/Arvid

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

användes de verkligen?

Inlägg av Stefan » 1 november 2002, 16:35

Jag ser att det ganska många olika typer, som visserligen går ut på samma tema men är ganska olika. Jag menar, något enstaka plan kunde de säkert fått fram, tyskarna var mycket kreativa nöd nöden trängde på; men alla de här olika planerna? Min gissning är att de (alla) stannade kvar på konstruktionsbordet, kom de i produktion så kanske någon enstaka. Själva firman låter vagt bekant, de måste ha producerat åtminstone något flygplanstyp...


Annars så nästan alla moderna jetstridsplan är på ett eller annat sätt assymetriska, vad är uttrycket? obalanserade????
De är alltså dåliga glidflygare, kräver fungerande motor för en säker framdrift.

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Re: användes de verkligen?

Inlägg av überjunge » 1 november 2002, 16:58

Stefan skrev:Annars så nästan alla moderna jetstridsplan är på ett eller annat sätt assymetriska, vad är uttrycket? obalanserade????
De är alltså dåliga glidflygare, kräver fungerande motor för en säker framdrift.
Med risk för att verka petig. Moderna stridsplan har sitt masscentrum långt framför dragpunkten. Plus balansen i planet ligger även den långt framför dragpunkten. Man får på så vis ett plan som är lättstyrt, eller snarare: ett plan som är lätt att knuffa ur den kurs det håller.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Assymetrisk Blohm & Voss

Inlägg av varjag » 2 november 2002, 10:59

Mrkos - den har vanvettigt formade aparaten, B V 141 - byggdes och flogs - jag vill minnas i naagot tiotal exemplar. Tror fpl.utvecklades i konkurrens med Fw 189 'Flygande Ögat' - de var bagge spaningsplan,avsedda att ge besattningen maximal utsikt aat alla haall - och vad B & V 141 betraffar faar man medge att konstruktorerna lyckades! Det var inga fel paa fpl egenskaper - men RLM's uppkopare tyckte tydligen att det var FOR radikalt.Tyska propagandan anvande bilder av B&V 141 i 'disinformation'-syfte - an var det ett 'superjaktplan' an ett hemligt vapen med 'overnaturliga flygegenskaper'. Jag tror aldrig det anvandes mycket, om ens alls - vid fronterna - men om ngn allierad jaktflygare siktade en BV 141 och rapporterade vad han sett - ar val chanserna att han fick avsked for nervproblem eller sattes pa mjolkdiet i baren.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 2 november 2002, 19:28

Själva firman låter vagt bekant, de måste ha producerat åtminstone något flygplanstyp...
Jodå, de byggde flera olika (mindre kända, kika in här: Warbirds) varianter, mestadels transport- och sjöflyplan. Blohm und Voss var ju annars ett ganska stort varv. Byggde bland annat Wilhelm Gustloff.

/Johan

Skriv svar