AK 4

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Trollevik
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 april 2002, 14:28
Ort: Uddevalla

Inlägg av Trollevik » 5 januari 2003, 08:02

MD650 skrev:
Trollevik skrev:Det är tur att vi inte får se det.. alltså att Hv får nåt sånt. Dom ska koncentrera sig på att lära sig använda den utrustning de har blivit tilldelade...t.ex. Ak 4

någon mer utrustning du anser att Hv skall lära sig använda

peter
Förutom att alla hvmän skall kunna, på ett säkert sätt, hantera sin AK 4 skulle det kanske vara lämpligt att hvmännnen lär sig att hantera sin grputrustning som t.ex. ksp 58, pskott och ev. grg. Att lära hvmän hantera grg är nog att ställa för höga krav. En annan sak som vore på sin plats är att kunna hantera sbmtrl som ra 145/46.

Men ovanstående skall bara genomföras då hv kan hantera sin personliga mtrl. " Först lära sig krypa, därefter gå"

öö är det någon som inte kan ksp/p-skott 8O okej jag fattar vad du menar men jag får tyvär lite dåliga ryckningar när det kommer uttalanden som förpassar Hv soldaten tillbaka till grötställ gevär mod 96 och brännvinsbuteljen i fickan

peter

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 januari 2003, 10:42

Trollevik skrev:
öö är det någon som inte kan ksp/p-skott 8O okej jag fattar vad du menar men jag får tyvär lite dåliga ryckningar när det kommer uttalanden som förpassar Hv soldaten tillbaka till grötställ gevär mod 96 och brännvinsbuteljen i fickan

peter
Riktigt så illa är det inte. Men jag har haft förmånen att utbilda hv och tyvärr är det flera (såväl hvmän som yrkesofficerare) som vill "pracka på" hv mtrl. Det jag menar är som sagt att man bör lära sig sin personliga utr först och sedan ev. tilläggsutr.
Skräckexempel på förslag som jag hört var att tilldela Hv pvrb 56 och Ikv 91.

:)

Trollevik
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 april 2002, 14:28
Ort: Uddevalla

Inlägg av Trollevik » 5 januari 2003, 16:18

MD650 skrev:
Trollevik skrev:
öö är det någon som inte kan ksp/p-skott 8O okej jag fattar vad du menar men jag får tyvär lite dåliga ryckningar när det kommer uttalanden som förpassar Hv soldaten tillbaka till grötställ gevär mod 96 och brännvinsbuteljen i fickan

peter
Det jag menar är som sagt att man bör lära sig sin personliga utr först och sedan ev. tilläggsutr.
Sund inställning ursäkta min något griniga inställning i föregående meddelande :oops:

peter

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 januari 2003, 16:24

Trollevik skrev: Sund inställning ursäkta min något griniga inställning i föregående meddelande :oops:

peter
Inga problem!

:)

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 5 januari 2003, 17:25

MD650 skrev: Skräckexempel på förslag som jag hört var att tilldela Hv pvrb 56 och Ikv 91.
Borde inte det gå att lösa med riktad rekrytering till personal utbildade på dessa (eller liknande) system och som är på väg att avföras ur krigsorganisationen?

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 5 januari 2003, 23:05

Riktigt så illa är det inte. Men jag har haft förmånen att utbilda hv och tyvärr är det flera (såväl hvmän som yrkesofficerare) som vill "pracka på" hv mtrl. Det jag menar är som sagt att man bör lära sig sin personliga utr först och sedan ev. tilläggsutr.
Skräckexempel på förslag som jag hört var att tilldela Hv pvrb 56 och Ikv 91.
Jag håller med. Det kan tilläggas att hemvärnet ofta är mycket motiverade och mottagliga för utbildning. Men precis som du skriver så är det viktigt att de klarar den viktigaste materielen först innan man ger dem alltför mycket spelrum. Och det finns egentligen inte tid att utbilda dem på annat än mössa-bössa-mask, för att använda ett slitet uttryck. En annan idé jag har hört är att ge dem gamla artilleripjäser m.m. Vansinnigt enligt min uppfattning. Jag har också sett förslag om att ge vissa hemvärnsenheter utbildning i eldledningstjänst vilket låter mer balanserat.

--

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 januari 2003, 02:26

Per Andersson skrev:
MD650 skrev: Skräckexempel på förslag som jag hört var att tilldela Hv pvrb 56 och Ikv 91.
Borde inte det gå att lösa med riktad rekrytering till personal utbildade på dessa (eller liknande) system och som är på väg att avföras ur krigsorganisationen?
Ja det torde gå. Men man måste ställa sig frågan varför dvs varför ska de ha den utb/utr.
Jag ser det på två sätt:

Nu finns det mtrl över från brigader så hv vill nu kasta sig handlöst in och "roffa" åt sig all kvalificerad mtrl.

Den andra saken är att om hv får mer "ball" (klumpigt uttryck men hittar inget bättre) så är det rekryteringsbefrämjande och man lyckas kanske nå upp till ställda personalramar.

Tyvärr är det så att tiden har sprungit ifrån Hv och dess grundidé. Dessa frågor hade varit aktuellt för 15 år sedan med ett invasionshot.


:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 januari 2003, 02:28

Kompanichefen skrev:
Riktigt så illa är det inte. Men jag har haft förmånen att utbilda hv och tyvärr är det flera (såväl hvmän som yrkesofficerare) som vill "pracka på" hv mtrl. Det jag menar är som sagt att man bör lära sig sin personliga utr först och sedan ev. tilläggsutr.
Skräckexempel på förslag som jag hört var att tilldela Hv pvrb 56 och Ikv 91.
Jag håller med. Det kan tilläggas att hemvärnet ofta är mycket motiverade och mottagliga för utbildning. Men precis som du skriver så är det viktigt att de klarar den viktigaste materielen först innan man ger dem alltför mycket spelrum. Och det finns egentligen inte tid att utbilda dem på annat än mössa-bössa-mask, för att använda ett slitet uttryck. En annan idé jag har hört är att ge dem gamla artilleripjäser m.m. Vansinnigt enligt min uppfattning. Jag har också sett förslag om att ge vissa hemvärnsenheter utbildning i eldledningstjänst vilket låter mer balanserat.

--
Vissa hvförband har blivit tilldelade 8 cm grk och får just utb i eldledning.
Frågan är varför som sagt i dessaa tider.

:)

Skriv svar