Omoderna vapen

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Omoderna vapen

Inlägg av spett » 29 november 2008, 16:27

En amerikansk officer blev 1913 dödad på Mindanao med kastspjut.
Är det någon som känner till senare bruk i strid av kastspjut ?
Samma armborst ?
Flintlås ?

Öken-Erik
Medlem

Re: Omoderna vapen

Inlägg av Öken-Erik » 1 december 2008, 07:16

Jag har för mej att armborst har ingått i vissa "special forces" utrustning och jag vet att Anders Lassen (SAS, SBS, Victoriakorset) åtminstonde VILLE utrusta sej med armborst under WW II (jag har dock för maj att han inte fick).

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 1 december 2008, 07:45

Mad Jack Churchill var beväpnad med en pilbåge under andra världskriget, om det nu räknas.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 1 december 2008, 09:19

Vargas skrev:Mad Jack Churchill var beväpnad med en pilbåge under andra världskriget, om det nu räknas.
Hehe, en härligt tokig engelsman:
He finally retired from the army in 1959, with two awards of the Distinguished Service Order, and died in Surrey in 1996. Eccentric until the end, Churchill would toss his briefcase out of the window of the commuter train he rode home every day. Passengers and conductors were shocked because they did not know he was throwing the luggage into his own backyard as the train passed by. It saved him the trouble of carrying it all the way home from the station.
Armborst har visst använts en del, eller åtminstone varit en del av utrustningen för vissa specialtrupper, men huruvida tanken har varit att "ljudlöst" försöka döda en vaktsoldat, eller att skjuta upp äntringshakar på lämpliga ställen vet jag inte, men gissar på det senare. Ljuddämpare och sub-sonic ammunition lämpar sig nog bättre till det förra.

/G:son

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 1 december 2008, 10:03

Armborst har sedan urminnes varit någonting av ett 'folkvapen' bland många folkgrupper i sydostasien, det finns säkert såväl fransmän som amerikaner som har fått pilar i sig under deras senaste krig i regionen.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 1 december 2008, 10:37

Sedan har nog en massa soldater bragts om livet med diverse tillhyggen som funnits till hands, typ fältspadar t.ex., men det räknas nog knappast i sammanhanget, de är ju på inget sätt omoderna. Samma gäller förstås knivar och bajonetter.

När jag gjorde min värnplikt i Finland, hade vi ibland fältspaden som beväpning, när vi vaktade fordon som stod uppställda för avfärd följande morgon. :lol:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 1 december 2008, 11:29

British-made crossbows 'used by Serb soldiers'

Whitehall has launched an investigation into reports that British-manufactured crossbows have been used by Serb soldiers against the Kosovo Liberation Army. The crossbows, made by Barnett International of Wolverhampton, are said to have been used by the Serbs in ambushes and as a counter-sniper weapon against the KLA in the Pec and Djakovica areas in the south west of Kosovo. "They are not only a silent killer, they also have a psychological effect," Paul Beaver of Jane's defence publications said yesterday. Though in the wrong hands they are a lethal weapon, the department of trade and industry said yesterday they were not covered by export restrictions. "They are not on the military list," a spokesman said yesterday. However, the foreign office has asked the department of trade and industry and HM customs to launch an inquiry into how they have been used and whether they should be covered by a European Union or United Nations embargo. "Obviously we are concerned if they are used as an offensive weapon in this way," said a spokeswoman for the foreign office. Crossbows are believed to be used for hunting deer by poachers in Britain and they have been exported to Europe. Mr Beaver said they were classified as sports accessories, just as lacrosse sticks are. He said the KLA tried to buy some from Slovenia and Croatia where, it is believed, they were used against Serb forces in the early 1990s. A report in the Sunday Times yesterday said that according to Yugoslav military sources, Barnett crossbows were first bought by Slovenians in 1991. The report said a retired Serbian special unit commander, who fought in Bosnia, said crossbows and "other exotic weapons" were used by Arkan, the Serbian paramilitary leader indicted for war crimes. Mr Beaver said the crossbows used by the Serbs might have been bought in Bulgaria. According to the Sunday Times, Barnett admitted that its Commando crossbow had been carried by some members of the Yugoslav army but denied involvement in supplying them. A spokesman was reported as saying that he thought it likely that soldiers obtained them after ransacking homes. Barnett International could not be contacted yesterday.

http://www.guardian.co.uk/world/1999/aug/09/balkans

MVH

Hans

Edit Även Kina och Indien kan
http://www.bharat-rakshak.com/NAVY/Marines.html
http://www.chinacartimes.com/2007/11/23 ... cool-toys/

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 1 december 2008, 11:41

spett skrev:En amerikansk officer blev 1913 dödad på Mindanao med kastspjut.
Är det någon som känner till senare bruk i strid av kastspjut ?
Samma armborst ?
Flintlås ?
Kastspjut vet jag inte, men spjut och pilbågar används väl rätt ofta i konflikterna i Afrika även i dagsläget.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 1 december 2008, 11:46

Armborsten fick mig att fundera.

1) Hur effektivt kan det vara att skjuta under vatten?
2) Hur effektivt kan det vara mot kroppsskydd? Hur verkar en pil mot kevlar?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 1 december 2008, 12:50

Jag skulle säga att en arborst är i det närmaste värdelös under vattnet, då vattenmotståndet blir allt för högt för själva bågen.

Däremot harpungevär, med gummislang istället för båge liknar ju en armborst ganska mycket.

Pilar med rätt utformade spetsar har ju historiskt använts mot olika typer av rustningar, frågan bara är om någon av de historiska skulle motstå en pistolkula, en 5.56-Nato lär de inte stoppa, men det är det väll knappt några användbara moderna kroppsskydd som gör heller.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 1 december 2008, 13:35

Jag skulle gissa, att en pil med skärande rakbladsvassa blad, av typen som används vid jakt, möjligtvis kan tränga igenom ett kevlarmaterial. Men många faktorer spelar säkert in, träffvinkeln t.ex, och naturligtvis avståndet. Keramiska plattor skulle nästan säkert stoppa pilen helt. Nu vet jag inte hur en "militär" pil skulle se ut, skulle man välja en jaktpil, så att offret förblöder, eller skulle man välja en övningspil utan bladen?

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 1 december 2008, 13:50

Jag vill minnas någon gammal skrön liknande historia där ett par säkerhetsvakter reviderade hur bra deras nya "skott säkra" västar var.
Varav den ene sade åt sin kollega att ta fram sin kniv sticka honom i bröstet för att bevisa att dessa västar de hade fått var den nya tidens melodi. Varpå kollegan sticker sin kniv i sin kamrat och sårar honom ganska ordentligt då kniven med lätthet tog sig genom den skott säkra västen.

Historien skulle ha utspelat sig någon gång under 90-talet enligt .45 handgunner magasinet.

Nuförtiden så tycker jag mig se att de flesta lättare västar även är knivskyddade och då faller lite iden om rakbladsvassa armborst skäktor som skär sig genom det skottskyddande kevlaret.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 1 december 2008, 14:00

G:son skrev:Jag skulle gissa, att en pil med skärande rakbladsvassa blad, av typen som används vid jakt, möjligtvis kan tränga igenom ett kevlarmaterial. Men många faktorer spelar säkert in, träffvinkeln t.ex, och naturligtvis avståndet. Keramiska plattor skulle nästan säkert stoppa pilen helt. Nu vet jag inte hur en "militär" pil skulle se ut, skulle man välja en jaktpil, så att offret förblöder, eller skulle man välja en övningspil utan bladen?

Tittar man historiskt, när rustningarna var av stål eller läder, så var jaktpilarna bredbladiga saker, för snabb avblödning, medans stridspilarnas spetsar ofta var smala, långa och mycket vassa, mer som trekantiga lädernålar

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 1 december 2008, 14:53

Västarna är knivsäkra nuförtiden.
En kollega märkte inte att han blivit knivhuggen i ryggen förrän han skulle ta på sig västen igen dagen efter.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 1 december 2008, 14:55

Pilbågar användes av de goda under Mau-mau upproret och bågar används fortfarande litet här och då.

Flintlås, inga förslag ?

Skriv svar