Bomber som ser ut som leksaker

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hexmaster » 19 maj 2008, 08:57

Finns det något exempel på någon sådan?

Tänker ideligen på den minerade nallebjörn som förekommer i Full metal jacket men som företeelsen i trådrubriken beskrivs, så är det snarare bomber (eller minor?) som är gjorda för att se ut som just leksaker. Barn som hittar blindgångare (i bomb-fallet) blir nyfikna och plockar upp dem, och... Pang.

När jag letar lite mer ingående så verkar det som om klusterbomber inte är utformade som leksaker med flit - då kan man tänka sig bilar och dockor och sånt, i glada färger osv. - utan att likheten är mer av ett sammanträffande.
Bild
Bild
Finns det exempel på klusterbomber som tillverkats för att inte se ut som leksaker?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av tryggve » 19 maj 2008, 09:50

Hexmaster skrev: Finns det exempel på klusterbomber som tillverkats för att inte se ut som leksaker?
Tja, hur definierar du "leksak"? Att de är rundra? Att barn leker med t ex upphittade "vanliga" granater eller handgranater och dödas eller skadas är ju inte heller okänt. Barn är nyfikna på okända saker, tyvärr (i detta sammanhang, alltså).

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Mackan L » 19 maj 2008, 10:12

Det främsta syftet med landminor är att göra områden otillgängliga för fienden/säkra områden alt. fördröja fienden.

Det finns inga minor tillverkade med syfte att se ut som leksaker medvetet, i alla fall inte officella. Dock kan vissa minor misstas för leksaker (eller liknande lockande sak) där det kanske tydligaste exempelt är en typ av minor som användes av Sovjet i Afhanistan, ”fjärillsminor” (se nedan). Anledningen till att de har utformningen de har är för att falla bra och sprida sig bra från plan när de släpps. Det är inte meningen att de ska se ut som leksaker.
Minor har ibland även klara färger vilket lockar barn, jag tänker då främst på klusterbomber och likande som de facto blir minor (minns Israels bombningara av klusterbomber norr om landet och kritiken mot deras användande av klusterbomber).

Bild



Kom att tänka på en tragisk historia med anknytning till det jag nämnt ovan.
I samband med invasionen av Afghanistan släppte USA ner förnödenheter till befolkningen i gula förpackningar. Problemet var att de klusterbomber man släppte var även de gula och var väldigt lika matpacken!

Lyckades hitta en bild där detta visas:
Bild

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hexmaster » 19 maj 2008, 10:31

Mackan L skrev:Det finns inga minor tillverkade med syfte att se ut som leksaker medvetet, i alla fall inte officella.
Tack. Att så verkligen var fallet har jag fått en (dimmig) uppfattning om av diverse skrivande i ämnet under årens lopp. Tror inte att jag är ensam.
tryggve skrev:Tja, hur definierar du "leksak"? Att de är runda?
För att ta ett typiskt citat på måfå: "Hur jävla kall och beräknande får man vara, när man gör bomber som ser ut som leksaker!?" - Uppenbarligen föreställer sig många just att det görs med ondskefull beräkning. Att det rör sig om konstruktioner som råkar se leksaksaktiga ut har åtminstone jag missat helt.

För övrigt är väl gul färg skarp markering internationellt. Inte så himla bra för matpaket, nej. (Har för mig att jag hört om det där, tack för belägget.)

(Visserligen kan ju det mesta duga som leksaker. Hur många, skalmaniter i synnerhet, har inte samlat patronhylsor? Fast det är ju något helt annat.)

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Mathias Forsberg » 19 maj 2008, 10:44

Under 1980-talet förekom ofta uppgifterna om att sovjetiska flygplan släppte ned bomber designade som leksaker i områden som kontrollerades av Mjuaheddin. Hur var det med detta egentligen? Finns det några dokumenterade fall?

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Mackan L » 19 maj 2008, 11:52

Mathias Forsberg skrev:Under 1980-talet förekom ofta uppgifterna om att sovjetiska flygplan släppte ned bomber designade som leksaker i områden som kontrollerades av Mjuaheddin. Hur var det med detta egentligen? Finns det några dokumenterade fall?
Enligt en minröjare jag pratat med (kopplad till räddningsverket tror jag) stämde inte detta utan det rörde sig om nämnda fjärillsminor, inte minerade (riktiga) leksaker. Om hans påstående stämmer eller ej vet jag inte, dock är det ju inte omöjligt att amerikansk/anti-sovjetisk propaganda ligger bakom berättelserna om leksaksminorna alt. missförstånd (eller liknande) av media.

Har även hört att det förekom leksaksminor i Vietnam under kriget, någon som vet mer om det?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av tryggve » 19 maj 2008, 13:09

Hexmaster skrev: För att ta ett typiskt citat på måfå: "Hur jävla kall och beräknande får man vara, när man gör bomber som ser ut som leksaker!?" - Uppenbarligen föreställer sig många just att det görs med ondskefull beräkning. Att det rör sig om konstruktioner som råkar se leksaksaktiga ut har åtminstone jag missat helt.
Ok, jag undrade mest hur du definierade leksak. :-) . Att man ska ha byggt minor i form av leksaker få nog anses vara en skröna, där håller jag med. Men hur ska egentligen något se ut så att det inte kan anses vara leksaksliknande? Skippa gul färg, kanske, men annars? Barn leker ju med t ex handgranater och "vanliga" granater, de kan väl inte anses vara så leksakslinande?
Problemet är väl kanske snarare att det är relativt små föremål, som barnen blir nyfikna på, och kan plocka upp och sparka på....
Hexmaster skrev: För övrigt är väl gul färg skarp markering internationellt. Inte så himla bra för matpaket, nej. (Har för mig att jag hört om det där, tack för belägget.)
Är inte dessa gula substridsdelar i klusterbomberna gula just för att det ska vara lättare att hitta dem och desarmera dem? Tanken kanske var god, om man inte tänker på nyfikna barn och hjälpsändingar...

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Wooster » 19 maj 2008, 14:53

Jo, den gula färgen på klusterbombsladdningar finns vad jag har förstått där just för att underlätta upptäckt av blindgångare vid röjning.

Angående "nallebjörnar" - serietillverkade minor utformade som leksaker är förmodligen en skröna. Däremot är det ju inte helt omöjligt att i vissa konflikthärdar, särskilt sådana där man överlag inte följt krigets lagar, gjort lömska försåtsmineringar i leksaker. Beslutet om hur försåtsmineringen ser ut ligger ju dessutom i slutändan hos minören själv.

Användarvisningsbild
JaGeR
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: 22 april 2005, 20:05
Ort: Hälsingland

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av JaGeR » 19 maj 2008, 17:37

Skulle det inte vara rätt enkelt att hålla borta barn, djur osv.
med små medel som illaluktande lukt som sätts igång inom en vis tid.
Dem där klusterbomberna ser värkligenut som små jogglerings bollar

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hexmaster » 19 maj 2008, 18:48

Det här var rätt intressant. Mackan L nämnde israeliska klusterbomber -- boken Det började med judarna (en antologi utgiven 1987 av Svenska kommittén mot antisemitism) recenseras:
ElinLeticia skrev:Författarna tar vidare upp olika exempel på hur de antisemitistiska strömningarna lever vidare i media, bland annat nämns en artikel ur Röda Korsets tidning som anses belysande ur fördomsfull synvinkel;
Israelerna släppte ner bomber som såg ut som leksaker. En del hade form av aptitretande plastäpplen. Andra var små leksaksflygplan, också de i plast. Barnen tog upp dem från marken och började leka med dem - tills de exploderade.
Citatet diskuteras inte med utgångspunkten att händelsen är felaktig. Det tas som självklart. Men eftersom jag ser Rädda Barnen som en seriös organisation blir jag genast intresserad av huruvida detta citat är sant eller inte. Detta diskuteras inte. Om det nu inte är en lögn vill jag då ifrågasätta det riktiga i författarnas bedöming av mig som antisionist - enbart för att jag tycker att behandlingen av de oskyldiga barnen är fruktansvärd.
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=1944

Här är det alltså Israel som tillskrivs leksaksbomber, och därmed skurk-rollen. (Det största felet som görs är väl antagandet, att folk enbart sprider osanningar med flit. Men det kan vi ju lämna därhän i just detta sammanhang.) Det vore intressant att läsa mer om dessa bombningar, såväl faktiska uppgifter som (förvrängda?) återgivningar.


Edit: Fick just svar från ElinLeticia (som verkar känna överraskande många skalmaniter!?), och utöver en korrigering (Röda Korsets tidning var den angivna källan) så kunde hon även berätta att det var allt man fick veta; inget nummer, ingen skribent. :roll:

Inte för att det saknas material. Här hittade jag t.ex. ytterligare info om "fjärils-bomben" på bild ovan, alltså landminan PFM-1:
http://en.wikipedia.org/wiki/PFM-1

map358
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 8 december 2003, 23:17
Ort: Sveriges framsida

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av map358 » 20 maj 2008, 11:29

Själv har jag aldrig sett något bevis för att det tillverkats minor eller substridsdelar vilka utformats för att efterlikna leksaker.
Jag tror att den typen av uppgifter härrör från journalister som varken förstår sig på vapen och ammunition eller teknik över huvud taget. De har sett, eller fått sig beskrivet, en mina eller substridsdel, misslyckats med att förstå dess funktion och konstruktion och därefter helt enkelt utgått från att föremålet blivit utformat för att likna en leksak.
Jag har en svag aning om att dessa påståenden började dyka upp i massmedia i slutet av Vietnamkriget i samband med att USA släppte ner stora mängder Dragon's Tooth. Hur man fick det till att dessa minor skulle likna leksaker förstod jag aldrig riktigt men dess utformning kom sig i alla fall av att de skulle vara billiga att tillverka, kunna packas tätt i sina kapslar, singla ner till marken och vara svåra att upptäcka med ögat.
(Fanns en bra artikel om minor, där man tog upp just Dragon's Tooth, i Militärteknisk tidskrift någon gång i slutet av 70-talet, har jag för mig.)

'Dragon's Tooth' BLU-43
http://www.minetech.co.uk/newslaos.html
http://www.big-ordnance.com/subs/submunitions1.htm
http://deminer-bg.tripod.com/pfm-1_2.htm

---
Tillägg:
Fanns ju givetvis på Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/BLU-43

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av spett » 20 maj 2008, 11:47

Tyskarna anklagades för att kasta ned leksaksvapen under Kriget.
På Malta och i Leningrad.
En maltesisk pojke hittade bläckpenna på marken. Han tog hem den och när han skruvade av locket exploderade den och dödade hob´nom och hans mor.
Vet inte om jag tror det minsta på detta.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 903
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Mackan L » 20 maj 2008, 14:16

@Hexmaster. Intressant det där med hur Israel blev nästa utpekade användare av "leksaksminor". Beskrivningen säger oss ganska klart att det är tidigare nämnda minor.

Hoppar vi till senaste stora offensiven över gränsen i norr av Israel (för ett eller två år sedan) som jag var inne på förekom inga rapporter om medvetna leksaksbomber vad jag minns. Förklaringen som gavs till att så många klusterbomber blev liggande istället för att explodera var att man använde gamla bomber (fungerande bomber ska detonera vid landning). Media var tydliga med att det just var klusterbomber och inte minor som fälldes, även om det senare givetvis blev effekten, som media även påpekade. Även likheterna med leksaker nämndes, dock - åter igen - inga påståenden om leksaksminor. Det framställdes som en mer otäck sideffekt av design.

Om detta med gamla bomber var ett medvetet drag av Israel för att minera låter jag vara osagt. Jag är inte alltför tekniskt kunnig inom området.

Med "media" syftar jag på svensk media för att förtydliga.


Rörande misstagandet av minor för leksaker så får jag erkänna att om jag varit okunnig på området, samt befunnit mig i ett område som anses fridfull så tror jag faktiskt risken att jag fått för mig att ta upp den där lilla metallbollen eller den lilla gröna plastbiten på marken inte varit otänkbar, i alla fall den senare. Fjärilen är inte direkt stor eller signalerar hot, ser ut som vilken plastbit som helst (dessvärre). Det räcker med några sekunders tankspriddhet...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hexmaster » 20 maj 2008, 14:34

map358 skrev:Jag tror att den typen av uppgifter härrör från journalister som varken förstår sig på vapen och ammunition eller teknik över huvud taget. De har sett, eller fått sig beskrivet, en mina eller substridsdel, misslyckats med att förstå dess funktion och konstruktion och därefter helt enkelt utgått från att föremålet blivit utformat för att likna en leksak.
Journalister eller vanligt folk. Det är ju så lätt att missförstå beskrivningen "ser ut som en leksak".

Sedan har missförståndets kvaliteer - det är drastiskt, lätt att ta till sig och komma ihåg, användbart i "svärtande" syfte (mot Israel, Sovjet, USA...) - gjort att det levt kvar, oavsett sanningshalt. På det hela taget vad jag var ute efter, synes det. :)

Det faktum att folk aldrig saknat fantasi i jävligheter på riktigt har naturligtvis bidragit. Försåtmineringar kan ju se ut hur som helst, det är ju liksom poängen. Sådana kopplade till "children's toys, religious objects and kitchen utensils" (!) skall dock uttryckligen ha förbjudits i ett avtal som Sovjet skrev på i oktober 1980.

Den maltesiska pennan tror jag heller inte på. Icke desto mindre är det väl just den som dyker upp här, tillsammans med leksakerna:
[Efter en beskrivning av vanliga bomber, minor, PFM-1 m.fl. i Afghanistan] Still more insidious devices were dropped, including mines that resembled toys, balls and ball-point pens. Filled with liquid explosives, they explode when picked up, often children.
- New York Times 2 mars 1989

Det hänvisas även till en rapport "To Die in Afghanistan" från 1985 utförd av "Helsinki Watch" som beskriver minor kamouflerade till "klockor, pennor och leksaker". Låter som en grupp som borde ha bättre koll på läget än genomsnittliga journalister?

map358: Tack för tipset om BLU-43, den är ju snarlik fast tidigare (?) än nämnda PFM-1. Fin sida med bilder också. En del ser just inte ut som någonting särskilt, som den här - kanske en "kitchen utensil"?
Bild

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Bomber som ser ut som leksaker

Inlägg av Hexmaster » 20 maj 2008, 15:52

To Die in Afghanistan var inte så svår att hitta - 116 maskinskrivna sidor inscannade som PDF.
http://hrw.org/reports/1985/afghan1285.pdf

Uppgifterna förekommer mestadels som citat, med källor noggrannt angivna men utan kommentarer:
They left mines in the shape of a watch, a pen, a thousand Afghani note, a tape recorder, a radio, a camera, small balls for hockey, and a type of bird that children keep. Yes, they did it this year right up until now, when the troops leave the area they distribute these things by air and also by artillery. Mostly children and goats get hurt, but some mujahedin also lost their feet. [Testimony of Said Mohammad, son of Gul Mohammad, farmer, 36, Omarzai village, Central Laghman district, Laghman. Interview with Barnett R. Rubin, Munda refugee camp, NWFP, Augusti 21, 1985.]
- sid 34-35

Utöver sedel-minan beskrivs (sid 36) en tvål-bomb: "They hold it, and they rub it in the clothes, and they said there must have been something, an explosion in the soap, and when you have rubbed a certain amount, it exploded." De riktigt kuriösa bomberna skulle kunna bli en egen tråd...

Här följer det intressantaste stycket: en presskonferens där corpus delicti visas upp - men observera av vilka:
The 1984 Helsinki Watch report stated that it was impossible to confirm persistent reports of the existence of anti-personnel mines in the form of watches, pens, knives and other objects:
Almost from the start of the Afghan conflict there have been persistent reports of mines disguised as everyday objects, often objects likely to appeal to children. These reports are difficult to verify. No one has produced one of these mines for analysis, and those we questioned claimed that examples were impossible to produce because the mines exploded as soon as they were touched.
In 1985, however, the Afghan government apparently produced such examples at a press conference and attributed their use to "imperialists":
Kabul - At a press conference organized in Kabul by the Afghan news agency BAKHTAR, new evidence was presented of the terror methods that are a key element of the undeclared war waged by imperialism against the DRA. The instruments of terror, exhibited in the hall, did not outwardly resemble weapons. However, as soon as you take off the cap of a Flowmaster pen, move an arm or leg on a doll, try to use a lighter to light a cigarette, or attempt to set a watch, an internal explosive device will go off. There were also a set of miniature explosive devices used to booby-trap keyholes -- the device explodes as soon as the key comes in contact with it -- and a booby trap that looked like an ordinary pebble . . .

The press conference showed that the exhibited instruments of terror were intended for use against the civilian population. No matter what tricks the inspirers of the aggression use to feign love for the Afghan people, no matter how hard they try to masquerade as their protectors, they cannot hide their true, murderers' faces.
- sid 37-39

Det är alltså DRA = Democratic Republic of Afghanistan = den Sovjet-stödda marionett-regimen, som visar upp vad landets befolkning utsätts för av "imperialisterna" och deras hejdukar.

Uppgifterna utvärderas eller kommenteras dock inte mer än så här. Jag vill gärna läsa in en god dos ironi i formuleringen "apparently produced", men å andra sidan är det inte alltid så lätt att veta vad man ska tro.

Skriv svar