AK 5...bra eller dålig?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 23 oktober 2002, 22:25

M4:an ligger väl på 200 meter (i praktiken mycket mindre i strid).

Viktbesparingen borde ligga runt ett halvkilo, vilket är skapligt mycket.
Den stora vinsten är dock att den blir kompaktare, vilket enligt min mening f.f.a. är en fördel för "ickestridande personal" och fordonsbesättningar.

Jägare är ju dock tämligen överlastade, varvid varje viktminskning är till stor nytta.

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 23 oktober 2002, 22:42

Larsson skrev:M4:an ligger väl på 200 meter (i praktiken mycket mindre i strid).

Viktbesparingen borde ligga runt ett halvkilo, vilket är skapligt mycket.
Den stora vinsten är dock att den blir kompaktare, vilket enligt min mening f.f.a. är en fördel för "ickestridande personal" och fordonsbesättningar.

Jägare är ju dock tämligen överlastade, varvid varje viktminskning är till stor nytta.
Från 4,5 kilo till 4,0 - det ger en vikbesparing på c:a 11 %. Dessutom går längden ner från 101 cm (utfälld kolv) till X? cm (utfälld kolv).
Som personligt vapen för vagnsbesättningar kan jag se nyttan av ett kompaktare vapen - som jägare skulle jag nog vilja ha kvar min standardutgåva i alla fall, kompakthet och viktminskning till trots.

Vad säger ni andra? Säkert finns det gamla jägare här på forumet som har åsikter!
/S

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 23 oktober 2002, 23:23

Det går inte att jämföra jänkarnas ak och vår ak då de har en helt annan räffelstigning på sin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2002, 00:01

Som strfbesättning ska vi inte hålla på och tramsa utan vi ska MP 5 kort och gott.
Kolla med norrmännen ..... de har fattat det här för länge sen.

:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 24 oktober 2002, 00:09

MP5:a till besättningarna + Glock till vagncheferna vore inte helt fel.

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 24 oktober 2002, 00:40

Varför "byta ner" sig 9 mm?
AK 5 är utmärkt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2002, 00:44

MP 5 med lasersikte och ljuddämpare.... mums.... 8) 8)





:)

Användarvisningsbild
Priest
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 oktober 2002, 05:17
Ort: lkpg

Inlägg av Priest » 24 oktober 2002, 02:38

Svempa skrev:
Larsson skrev:

Jägare är ju dock tämligen överlastade, varvid varje viktminskning är till stor nytta.
Från 4,5 kilo till 4,0 - det ger en vikbesparing på c:a 11 %. Dessutom går längden ner från 101 cm (utfälld kolv) till X? cm (utfälld kolv).
Som personligt vapen för vagnsbesättningar kan jag se nyttan av ett kompaktare vapen - som jägare skulle jag nog vilja ha kvar min standardutgåva i alla fall, kompakthet och viktminskning till trots.

Vad säger ni andra? Säkert finns det gamla jägare här på forumet som har åsikter!
/S
Inte för att jag var jägare i lumpen men vår huvuduppgift var stridsspaning och vi bar allt vi ägde på ryggen. Så även om stridsavstånden inom stridsspaningen oftast blir väldigt kort så skulle jag inte vilja byta bort min tyngre Ak för den kortare modellen. Det finns en hel del annat man hälre skulle vilja vinna vikt igenom. Dock har jag alldrig skjutit med den kortare modellen, men jag har provat andra kortare modeller Mp5 och SA80 och jag tyckte det var avsevärt svårare att få till det med snabbskyttet, särskilt på lite längre avstånd. Ak5 är ju nästan självskjutande på den punkten. Sen är det ju kanske inte helt rättvist att gämföra Ak5 m-kort (namn?) med Mp5 och SA80.

Användarvisningsbild
Priest
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 oktober 2002, 05:17
Ort: lkpg

p90

Inlägg av Priest » 24 oktober 2002, 02:42

Någon som vet om flygvapnet helt har lagt ner planerna på att innförskaffa p90? Jag vet att det var tal om det när jag låg inne.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2002, 07:40

Den korta ak5 benämns AK 5D

:)

David_A
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 oktober 2002, 14:30
Ort: skogen

Inlägg av David_A » 24 oktober 2002, 10:36

MD650 skrev:Det går inte att jämföra jänkarnas ak och vår ak då de har en helt annan räffelstigning på sin
Berätta mer, har jänkarna brantare räffelstigning eller är det vi som har det? Anledning?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2002, 10:43

David_A skrev: Berätta mer, har jänkarna brantare räffelstigning eller är det vi som har det? Anledning?
Utan att vara expert så kan jag föra ett litet resonemang:

Gissar att Ak 5 har brantare så att kulan har bättre spinn och blir stabilare i banan och när den tar i målet. M 16 har lägre med mindre spinn och instabilare i banan och börjar wobbla när den tar i målet.

Under 70-talet och en bit in på 80-talet var debatten stor avseende s.k. höghastighetsvapen. Många skriverier när vi skulle köpa in 5.56 som ansågs inhuman pga av jänkarnas M 16. M 16 gav ganska "fula" skador.

Anledning? Ingen aning men du vet..... jänkarna :roll:



:)

David_A
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 oktober 2002, 14:30
Ort: skogen

Inlägg av David_A » 24 oktober 2002, 11:15

Det var precis vad jag menade, höghastighetsvapen är ju att delvis kringgå att man bara får använda helmantlad ammunition. Men varför vill man ha en instabilare kulbana? träffsäkerheten måste ju försämras mycket snabbare men det kanske inte spelar någon roll med tanke på vilka avstånd det rör sig om.

Sedan måste ju brantare stigning innebära mindre spinn och inte tvärtom.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 24 oktober 2002, 11:36

Men varför vill man ha en instabilare kulbana?
Kanske för att just kunna få större verkan vid träff dvs att kulan skall börja wobbla för att riva mer.
Sedan måste ju brantare stigning innebära mindre spinn och inte tvärtom.
Skrev jag inte det? :?


:)

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 24 oktober 2002, 18:37

Priest skrev:
Någon som vet om flygvapnet helt har lagt ner planerna på att innförskaffa p90? Jag vet att det var tal om det när jag låg inne.
FN P90 eller HK PDW lär inte köpas in förrän NATO har beslutat om en ny ammunitionsstandard.


Svempa skrev:
Vad säger ni andra? Säkert finns det gamla jägare här på forumet som har åsikter!
Den jägare som jag talat med om detta ville ha kvar den "riktiga" AK:n.

Svempa skrev:
Varför "byta ner" sig 9 mm?
AK 5 är utmärkt.
MP-5:an har flera fördelar över en 5.56-karbin.
Den är lättare.
Den är kompaktare.
Den gör garanterat ett hål på 9mm.
Med AK5-D så borde risken för att vapnet gör hål på 5.56mm vara stor.

Priest skrev:
Dock har jag alldrig skjutit med den kortare modellen, men jag har provat andra kortare modeller Mp5 och SA80 och jag tyckte det var avsevärt svårare att få till det med snabbskyttet, särskilt på lite längre avstånd. Ak5 är ju nästan självskjutande på den punkten. Sen är det ju kanske inte helt rättvist att gämföra Ak5 m-kort (namn?) med Mp5 och SA80.
När det gäller snabbskytte, så beror resultatet på flera faktorer:

Ergonomi

Ett "perfekt" vapen bör vara konstruerat så att ögat hamnar rätt "med automatik".
T.ex. MP-5:ans inskjutbara kolv, borde ur den synpunkten vara dålig, medans den fasta kolven borde var ypperlig.

Tyngd

I princip ju lättare desto bättre.

Tyngdpunkt

Vapnets tyngdpunkt bör ligga mellan händerna.
T.ex SA-80, borde vara på tok för baktung.

Sikte

Det finns i princip två olika sett att sikta vid snabbskytte.
Dels längs pipan, och då är pipans längd avgörande för precisionen.
Dels med ett ickeförstorande optiskt sikte, vilket gör piplängden oviktig.

Sammanfattningsvis så borde en MP-5:a med fast kolv och ickeförstorande optiskt sikte vara det bästa som finns vid snabbskytte.
Vidare så borde AK5D med ickeförstorande optiskt sikte vara bättre än en standard AK5:a.

Skriv svar