AK 5...bra eller dålig?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 2 oktober 2002, 11:36

Svempa.

Gasläge 2 skall användas från 0 grader eller vid kraftigt smutsat vapen.
Det kan ha haft med saken att göra att du kört på läge 1.
Det kan också kärva om man har vapenfett 101 i vapnet vid för låga temperaturer.
Vi använder endast CLP till vapnen nu och mitt intryck är att det fungerar ypperligt vid vapenvård.
Nu har jag inte testat CLP under vinterförhållanden än men det borde vara mycket bättre än vapenfett 101.

Thord

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 2 oktober 2002, 12:15

Det var undertecknad som tyckte att vapnet var väl tungt.
Vad jag menar med väl tungt är att slänger man på lite "godis" på vapnet, såsom sikte, granattillsats,
samt Fan och hans moster så blir vapnet tungt.

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 2 oktober 2002, 16:39

Thord Wedman skrev:Svempa.

Gasläge 2 skall användas från 0 grader eller vid kraftigt smutsat vapen.
Det kan ha haft med saken att göra att du kört på läge 1.
Det kan också kärva om man har vapenfett 101 i vapnet vid för låga temperaturer.
Vi använder endast CLP till vapnen nu och mitt intryck är att det fungerar ypperligt vid vapenvård.
Nu har jag inte testat CLP under vinterförhållanden än men det borde vara mycket bättre än vapenfett 101.

Thord
Aha...jag hade då kombinationen lågt gasläge och dåligt fett + dålig serie av vapen... inte undra på att jag hade problem....men jag måste faktiskt skylla på utbildaren som sa att vi skulle vänta med gasläge 2 tills tempen kröp under 10 grader / eller vapnet var smutsigare "..än en rysk hora"...det citatet kan man ju visserligen definiera på olika sätt... Syftet med att köra på 1:an så länge som möjligt var att vapnet slets hårdare på 2:an. Nu var ju detta under vintern 1997 - så jag hoppas att dagens vapen är friskare från allehanda krämpor med magasin etc. Visserligen tycker jag fortfarande att gasläge 2 borde ge "mera push" det vill säga, att dom borrar upp gashålet lite mer, men det är en ytterst privat idé.

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 2 oktober 2002, 16:51

Det som händer när du vrider över till gasläge 2 är att ett litet hål på sidan av gaskammaren täcks över.
Detta gör att det blir ett högre gastryck som påverkar pistonen då överskottsgas inte kan smita ut den vägen.
Det sker alltså ingen förändring av storleken på hålet från pipan/gasblocket.

Thord

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 2 oktober 2002, 17:01

Nej, jag vet - även om jag uttryckte mig lite kryptiskt..
Vad jag menade var att man kunde borra upp hålet från pipan lite mer, så att gasläge 1 blir "gasläge 1.5" ungefär... Detta borde ge att när man väl går över till gasläge 2 så blir det ett "hyggligt" tryck mot pistongen, som klarar av att göra mekanismrörelse oavsett hur skitigt vapnet är.

Fast med CLP är dessa förändringar kanske inte nödvändiga...jag är bra nyfiken på hur CLP funkar när det blir riktigt kallt (-45)...

Ing
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 september 2002, 11:10
Ort: GBG

Inlägg av Ing » 3 oktober 2002, 17:24

Fast med CLP är dessa förändringar kanske inte nödvändiga...jag är bra nyfiken på hur CLP funkar när det blir riktigt kallt (-45)...
Jag tror inte att vi var ute och krigade något vid så extrema temperaturer, men under min vinter i Boden så tror jag inte att någon hade problem med sin AK. (p.g.a. vapenfel alltså, någon träplugg som satte sig på sniskan kanske..) Ang. fett/olja på vintern så ska det vara mycket snålt, eller helt torrtorkat i bössan om det är smällkallt ute. Så problemet finns inte. ;)

Synd att du fått taskiga erfarenheter av ett så trevligt vapen. Fick ni inte ut något nytt efter att de plockat in de "dåliga"?


Hej Thord förresten. :)

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 3 oktober 2002, 19:48

Jodå, vi fick ut nya vapen. Men det var efter GSU:n och då skjuter man som bekant inte så mycket om man inte har en stridande tjänst. Jag var väl ute på PEK 3-4 ggr med mitt nya vapen - och då var det inga problem. Men det är väl som reklamen säger "first impressions last...".

Det låter dock betryggande att det bara verkar vara jag som har haft taskiga erfarenheter av femman. Låt Ryssen komma bara!

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 6 oktober 2002, 16:39

Magasinen är väl ett kapitel för sig. Jag tror det är samma typ som sitter i amerikanska M-16, stämmer det? Som med alla plåtmagasin blev vapnet helt kajko om man lyckades böja magasinläpparna. Vi hade lite trubbel med en del taskiga magasinfjädrar, vilket gjorde att man inte kunde ladda fullt mag. Visserligen bara att lämna in och få ut nya mag, men ändå. Dessutom hände det en gång att bottenplattan lossnade för en kille, med resultatet ett 20-tal patroner utspridda i terrängen. Inte hade han räknat efter hur många bulor har skjutit heller. Begreppet finkammning fick en ny betydelse...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 oktober 2002, 17:44

Sarvi skrev:Magasinen är väl ett kapitel för sig. Jag tror det är samma typ som sitter i amerikanska M-16, stämmer det? Som med alla plåtmagasin blev vapnet helt kajko om man lyckades böja magasinläpparna. Vi hade lite trubbel med en del taskiga magasinfjädrar, vilket gjorde att man inte kunde ladda fullt mag. Visserligen bara att lämna in och få ut nya mag, men ändå. Dessutom hände det en gång att bottenplattan lossnade för en kille, med resultatet ett 20-tal patroner utspridda i terrängen. Inte hade han räknat efter hur många bulor har skjutit heller. Begreppet finkammning fick en ny betydelse...
Det stämmer att det var mycket problem med magasinen i början men nu har man fixat till det.


:)

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 14 april 2002, 23:30
Ort: Örebro => Stockholm

Inlägg av MOS 13F » 6 oktober 2002, 18:24

MD650 skrev:Det stämmer att det var mycket problem med magasinen i början men nu har man fixat till det.
Vad är det man ändrat på magasinen? Jag har också dåliga erfarenheter av magasinen. En kompis till mig tappade bottenplattan och nästan hela magasinsinnehållet under en stressig stridsskjutning i mörker och själv tappade jag botten på ett tomt magasin en gång. Råkade man växla bottenplattor på två magasin under vården var det ofta nästan omöjligt att få dit dem.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 oktober 2002, 19:01

MOS 13F skrev:
Vad är det man ändrat på magasinen? Jag har också dåliga erfarenheter av magasinen. En kompis till mig tappade bottenplattan och nästan hela magasinsinnehållet under en stressig stridsskjutning i mörker och själv tappade jag botten på ett tomt magasin en gång. Råkade man växla bottenplattor på två magasin under vården var det ofta nästan omöjligt att få dit dem.
Bl.a. vinkeln på magasinsläpparna, ytan på insidan av magasinen (för att de inte ska kärva), låsningen av bottenplattan på magasinen.
Fritt ur minnet.


:)

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 23 oktober 2002, 19:18

Har någon av er koll på vad de nya modellerna av AK 5 har för prestanda? Jag tänker främst på den förkortade (pipan); hur blir det med räckvidd, utgångshastighet och precision?

Jag vet att Jägarförbanden efterlyste en kortare variant - men jag har lite svårt att se fördelarna med detta eftersom Jägarna försöker hålla ganska stort avstånd mellan sig sjäva och fienden...med mindre pipa borde rimligtvis precisionen bli sämre på avstånd?

/S

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 23 oktober 2002, 19:32

Jag har inte sett något om prestandan på den korta AK5:an, men jag är överhuvudtaget väldigt skeptisk mot korta 5.56-karbiner.
Anledningen till det är att en 5.56 kula som träffar målet under ungefär 800m/s drastiskt tappar "stoppingpower",
detta då kulan sällan vobblar vid så låga hastigheter.
Detta visade sig vara ett stort problem för jänkarna med sina M4:a-karbiner i Afganistan.

När det gäller avståndsstrid och jägarförband, så avser inte avståndsstrid strid med AK, utan strid med prickskyttevapen, robot, minor och artilleri.

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 23 oktober 2002, 21:28

Jo, det skulle ju i sådana fall motivera att Jägarförbanden tar in en kortare AK - då de "bara" skulle använda dem som självförsvar till och från förläggning och stridsområde. Om man "bara" skall använda dem till självförsvar kan man dra ner på verkansradie. Vad ligger jänkarnas M 4 på? 200 meter?
/S

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 23 oktober 2002, 21:33

Tilläg till förra:

Vad jag förstår så är skillnaden i vikt och längd inte så stora att jag skulle byta bort min standardutgåva av AK 5 i alla fall. Vinsterna är inte så stora.
/S

Skriv svar