http://www.kockums.se/News/svensk%20news/s071214.html
Efter mycket letande lyckades jag även hitta några små bilder på den nya ubåten på Ships of the World:Den första av tre ubåtar i klass 16SS har sjösatts under en högtidlig ceremoni vid Mitsubishi Heavy Industries varv i Kobe, Japan. Ubåten är den första i serien och försedd med Kockums luftoberoende Stirlingmotorer. Ubåten fick namnet Soryu och är 84 meter lång och på 4200 ton. Omkring 200 inbjudna gäster hade samlats och stabschefen för Marinen, amiral Yoshikawa, skar enligt japansk tradition repet vid sjösättningen. Soryu kommer att levereras till marinen i mars 2009.
- Det här är den första japanska ubåten i serietillverkning som försetts med Kockums Stirlingmotor och det är därför ett viktigt steg i det samarbete vi har med Japan kring Stirlingmotorer. Det visar också att vi med vår AIP-teknik är världsledande då japanerna är kända för att välja det bästa. Inte minst HMS Gotlands samövningar i USA under två har också bevisat Stirlingteknikens styrka, säger Kockums VD Gunnar Larsson i en kommentar.
Japan har under många år haft ett program för utvärdering av Stirlingmotorn med sikte på att utrusta sina nya ubåtar med den tekniken.
http://www.ships-net.co.jp/detl/200802/053-054e.html (bilderna tyvärr inte klickbara )
Notera att Soryu endast är 2,3 m längre än sina nära systrar i Oyashio-klassen (som jmf så är Näcken 8 m längre än sina systrar, och Södermanlandsklassen är 12 m längre). Däremot så har Soryu ett betydligt större deplacement på 4,200 ton i u-läge (mot 3,500 ton för Oyashioklassen). Uppenbarligen så har man lyckats bygga in Stirlingsektionen på ett mycket "smidigt" sätt i den befintliga Oyashio designen. Nu är väl frågan om man också kommer att konvertera några befintliga ubåtar av Oyashioklassen. Samtliga enheter av denna senaste japanska ubåtsklass är nämligen yngre än tio år, även om nu den japanska självförsvarsflottan tenderar att byta ut sina enheter i ett jämförelsevis högt tempo:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oyashio_class_submarine
/Per