Världens största konventionellt drivna ubåt sjösatt i Japan

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Världens största konventionellt drivna ubåt sjösatt i Japan

Inlägg av Perman » 29 januari 2008, 13:24

Från kockums.se:

http://www.kockums.se/News/svensk%20news/s071214.html
Den första av tre ubåtar i klass 16SS har sjösatts under en högtidlig ceremoni vid Mitsubishi Heavy Industries varv i Kobe, Japan. Ubåten är den första i serien och försedd med Kockums luftoberoende Stirlingmotorer. Ubåten fick namnet Soryu och är 84 meter lång och på 4200 ton. Omkring 200 inbjudna gäster hade samlats och stabschefen för Marinen, amiral Yoshikawa, skar enligt japansk tradition repet vid sjösättningen. Soryu kommer att levereras till marinen i mars 2009.

- Det här är den första japanska ubåten i serietillverkning som försetts med Kockums Stirlingmotor och det är därför ett viktigt steg i det samarbete vi har med Japan kring Stirlingmotorer. Det visar också att vi med vår AIP-teknik är världsledande då japanerna är kända för att välja det bästa. Inte minst HMS Gotlands samövningar i USA under två har också bevisat Stirlingteknikens styrka, säger Kockums VD Gunnar Larsson i en kommentar.

Japan har under många år haft ett program för utvärdering av Stirlingmotorn med sikte på att utrusta sina nya ubåtar med den tekniken.
Efter mycket letande lyckades jag även hitta några små bilder på den nya ubåten på Ships of the World:

http://www.ships-net.co.jp/detl/200802/053-054e.html (bilderna tyvärr inte klickbara :( )

Notera att Soryu endast är 2,3 m längre än sina nära systrar i Oyashio-klassen (som jmf så är Näcken 8 m längre än sina systrar, och Södermanlandsklassen är 12 m längre). Däremot så har Soryu ett betydligt större deplacement på 4,200 ton i u-läge (mot 3,500 ton för Oyashioklassen). Uppenbarligen så har man lyckats bygga in Stirlingsektionen på ett mycket "smidigt" sätt i den befintliga Oyashio designen. Nu är väl frågan om man också kommer att konvertera några befintliga ubåtar av Oyashioklassen. Samtliga enheter av denna senaste japanska ubåtsklass är nämligen yngre än tio år, även om nu den japanska självförsvarsflottan tenderar att byta ut sina enheter i ett jämförelsevis högt tempo:

http://en.wikipedia.org/wiki/Oyashio_class_submarine


/Per

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 29 januari 2008, 17:11

Hittade även lite bättre bilder på Soryu:

http://www.geocities.jp/dumbo_seal/soryu001.jpg

http://www.geocities.jp/dumbo_seal/soryu014.jpg


Samt en video från sjösättningen den 5 December:

http://www.geocities.jp/dumbo_seal/soryu.wmv (Obs 26,2 MB!)


Hon verkar ha lite av den tyska U31 i designen, om än i lite större format förstås.


/Per

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 1 februari 2008, 21:55

Är det någon som blivit klok på hur stor efekt de japanska Stirlingmotorn(a) är på? När jag läst vissa källor verkar det bara vara en....

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 1 februari 2008, 22:09

Ja77 skrev:Är det någon som blivit klok på hur stor efekt de japanska Stirlingmotorn(a) är på? När jag läst vissa källor verkar det bara vara en....
Enligt text som dyker upp i slutet på videon från sjösättningen så har Soryu fyra st Stirlingmotorer, vilket jag också har gissat att hon skulle ha. Det finns nog ingen anledning att tro att dessa har någon annan effekt än dom 75 kw som sitter i de svenska ubåtarna (Näcken har i och för sig "bara" 70 kw motorer om jag inte minns fel).

Det verkar som om många ubåtsspecialister runt om i världen är mycket förvånade över att Japan inte valde bränsleceller istället för Stirlingmotorer till sina nya ubåtar, men jag tror helt enkelt att de ville ha ett beprövat luftoberoende tillsatsmaskineri som fungerat väl i två decennier och som dessutom var billigare än bränsleceller.

/Per

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 februari 2008, 11:30

Ähummm Per.....'världens största konventionellt drivna..'

var väl japanernas 'Sen-Toku'-båtar - redan för sextiofyra år sedan? 8-) , Varjag

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2152
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 2 februari 2008, 12:35

Världens största konventionellt drivna med okonvetionell drift :D och utan att misstas för hangarfartyg....

Men hur som helst måste man respektera det japanska ubåtsvapnet.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 2 februari 2008, 13:06

varjag skrev:Ähummm Per.....'världens största konventionellt drivna..'

var väl japanernas 'Sen-Toku'-båtar - redan för sextiofyra år sedan? 8-) , Varjag
Jo precis, visst var de det om man räknar genom tiderna, men jag menar förstås idag. Min poäng är egentligen att när man hör uttrycket 'världens största konventionella ubåt idag' så tror förmodligen många att det är den australiska Collins-klassen med ett deplacement i u-läge på 3,353 ton, men faktum är att t o m den japanska Oyashio-klassen, som byggts under de senaste tio åren, är betydligt större med 4,000 ton i u-läge. I-400 klassen från andra världskriget slutskede var både tyngre, längre och bredare än dagens toppmoderna Soryu klass. Endast djupgåendet är större på den senare (8,5m mot 7 m för I-400), vilket förstås visar att I-400 fortfarande egentligen bara var s k dykbåtar.

http://en.wikipedia.org/wiki/I-400_class_submarine

http://en.wikipedia.org/wiki/S%C5%8Dry% ... _submarine

/Per

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 2 februari 2008, 13:12

dc skrev:Världens största konventionellt drivna med okonvetionell drift :D och utan att misstas för hangarfartyg....

Men hur som helst måste man respektera det japanska ubåtsvapnet.
Jo det måste man, men man får inte glömma att det luftoberoende Stirlingmaskineriet ändå bara är ett tillsatsmaskineri. Huvudmaskineriet på de japanska ubåtarna av Soryu-klassen (liksom på våra egna ubåtar) är fortfarande ett konventionellt dieselelektriskt maskineri.

/Per

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Även den kinesiska flottan verkar använda Stirlingmaskineri

Inlägg av Perman » 2 februari 2008, 13:28

Det verkar som de svenska och japanska ubåtsflottorna inte är ensamma om att använda luftoberoende Stirlingmaskineri. Nu finns uppgifter om att även den kinesiska flottan använder ett sådant tillsatsmaskineri på den senaste Yuan-klassen. Detta skall dock vara framtaget av 'No.717 Institute of the China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC)' och tydligen använda Stirlingmotorer på 100 kw:

http://www.sinodefence.com/navy/sub/yuan.asp
It was reported that the Type 039A was equipped with an indigenously-developed AIP system, which allows the submarine to remain submerged on battery at slow speed for days or even weeks without having to surface to recharge batteries. The tactical flexibility, small size, and inherent stealth of such a system offers conventional diesel-electric submarines a remarkable increase in capability, making them dangerous threat to conventional and even nuclear submarines. It is believed that the AIP system used by the Type 039A may be a 100 kilowatt Stirling-cycle heat engines with external combustion design, developed by the No.717 Institute of the China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC).
/Per

Skriv svar