Jeg så en episode av Mythbusters søndag, hvor de testet hvorvidt påstanden om at tresplinter gjorde mer skade enn kanonkuler (på mennesker) under seilskipstiden, egentlig var en myte. Programmet hadde pirater som tema, så det er muligens urettferdig å utvide temaet til seilskipstiden, men det får så være. Min litteraturinteresse går litt i retning av seilskutetiden rundt 1800, og referansene til splintskader er mange.
Saken er at de konkluderte med at dette var en myte, og den var "busted", basert på en 6-punder borgerkrigskanon og en liten trekonstruksjon som fungerte som replika av en skuteside. Jeg er svært uenig i denne konklusjonen, og har følgende innvendinger:
- 6 pund er et lite kaliber i denne sammenhengen. 12 pund ville også vært i den mindre enden av skalaen IMHO. En 18- eller 24-punder hadde nok vært mer representativt for seiskipstiden, for ikke å snakke om en form for karronade.
Jeg syntes trevirket de brukte så spinkelt ut (6x6), og tror heller ikke det var av riktig sort (det skullle vært laget av hard eik). Mye av trevirket fra den tid var muligens også gammelt og gjennomtrukket av fuktighet.
Prosjektilhastighet. De burde ha eksperimentert med forskjellig anslagshastigheter, kaliber, tresorter, materialtilstander og skrogtykkelser for å fastslå om splintvirkningen påvirkes av dette (hvilket jeg tror).
De kunne også gjerne gjort noen teoretiske betraktninger over sannsynligheten for å bli truffet av en kanonkule sett i forhold til å bli truffet av en sky av splinter som vel spres konisk ved gjennomtrengning.
Jeg har saumfart internett noe, og funnet f. eks. denne tapslisten fra Royal Navy etter angrepet på Sevastopol 1854, utdrag fra skipene Britannia og Agamemnon:
HMS BRITANNIA
Wounded
James W. VAUGHAN Lieut, severe splinter wound Lt shoulder, William MC NEILL, Left arm shot away, amputated, John ANDREWS AB, Contusions from splinters, not severe, William PARKYN AB, wound left eye, eye destroyed, splinter wound neck, William CAREY Bandsman, slight contusion Lt ankle, William VARO 2nd class boy, severe contusions both legs from splinters, Martin GRADIDGE OS, slight splinter wounds thigh, James SYNETT OS, slight splinter wound thigh, Joseph RICKROD 1st class boy, slight splinter wound foot
xxxx
HMS AGAMEMNON
Killed
John SMITH [3], Robert GREY, Boatswain’s mate, William POGSON AB, Jesse SPICER OS
Wounded
Thomas S. GAUSSEN Lieut, splinter wound Lt thigh, Duke D. YONGE Naval cadet, splinter wound Lt side, James TOPE. Admiral’s domestic, Rt arm shot away amputated above elbow, George WHITBY OS, Rt leg shattered amputated below knee, John BURTON OS, Dangerous skull fracture, William CHAPLIN AB, Dangerous two penetration wounds abdomen, laceration hip, Lt hand injured and thumb amputated. William PLAFAIR OS, Severe fracture Lt leg, John MC CARTHY OS, Splinter wound breast, George WOLLACOTT OS, Severe scalp wound, shell removed from Rt elbow, contusion of hip, John SPIERS Yeoman of signals, severe laceration Rt arm, much haemorrhage, John PARKER OS, Wounds both hands, neck and face, John MARTIN, Stoker, splinter wound face, John RYAN Royal marine, slight splinter wound shin, Philip MASON 2nd class boy, slight contusions legs, Peter BOYLE OS, Slight contusions both legs, William WARNFORD, Bombardier Royal marines, slight leg wound, Thomas HAYES, Yeoman of signals, shell wound leg, John MUNDY Royal marines, slight back wound, Robert BREMNER OS, Scalp wound, Patrick SMITH OS, leg and arm severely scorched, Edward HAMMOD OS, injury to face and eyes from sand, John ELLIS AB, wound Rt forearm and elbow from shell explosion, Augustus RINGE AB, Slight wound to face and eyes from shell explosion, William REEVES 1st class boy, contusion of breast from shell fragments, Daniel EPPS 1st class boy, wound Lt breast from shell fragments
HMS Britannia: 7 av de 9 skadede har splintskader (antar tresplinter, da "shell wound" eller "shell fragments" brukes forøvrig)
HMS Agamemnon: 4 av de 25 skadede
Dette var en artilleriutveksling nokså sent i perioden, så jeg vil anta at en god del av våpenvirkningene er litt for "moderne", men likevel så finner jeg grunn til å tro at skader fra tresplinter utgjorde en større andel personskader enn selve kanonprosjektilet.
Youtube er innholdsrikt, her er en prøveskyting som jeg liker bedre. Se godt på ca. 0:33.