ME109E,F,G

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mar 2002 21:28

ME109E,F,G

Inlägg av liljekonvalj » 27 sep 2002 10:39

Vad är dom stora skillnaderna i dom olika modellerna av ME109E,F och G? Fanns det fler modellbeteckningar på ME109?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3568
Blev medlem: 23 mar 2002 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 27 sep 2002 11:11

Vi har testserierna, Bf 109B, C, D, E, F, G, H, K de tjeckiska efterkrigsproducerade S-99, S-199 samt den spanskproducerade Ha-1109. Skillnaderna ligger i beväpning, motor, användningsområde, m.m. Även bokstavsbeteckningar kunde följas av suffixet -#, där # är ett nummer. Detta betecknade olika varianter på bokstavsbeteckningen.

De största skillnaderna mellan E/F och G torde vara att E och F-modellerna var väsentligt lättare än G, hade lite lättare beväpning, lite lägre motorstyrka, bättre manöverduglighet, bättre landningsegenskaper, och de behövde tydligen inte "pysslas om" lika mycket som G-modellen.

/Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1740
Blev medlem: 25 mar 2002 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 27 sep 2002 11:39

Det kan väl något förenklat sägas att "Emil" och F-modellen var den slutgiltiga modellen av Bf 109.
Dessa flygplan tog (med en skicklig pilot) ut det yttersta ur konstruktionen, med sin lilla storlek, snabbhet, höga acceleration, snabba stigning och goda (om än något disharmoniska) manöverförmåga.
Med Gustav och senare versioner blev flygplanet visserligen bättre på pappret (snabbare och med kraftigare bestyckning),
men i realiteten så innebar det att flygplanets fina egenskaper försvann, att dess redan tidigare dåliga start/landningegenskaper blev än sämre (
de beskrevs som elakartade) och att man tog ut mer effekt ut motorn än vad som var försvarbart ur tillförlitlighetssynpunkt.

Något förenklat kan man väl säga att de tidiga Bf109:orna, precis som den ryska Jak-3, var som gjord för ett jaktäss,
med tonvikten lagd på egenskaperna i luftstrid och att kunna rikta (den något klena) bestyckningen mot fienden,
snarare än att maximera bestyckningen och sedan hoppas att piloten skulle klara av att rikta bestyckningen mot fienden.
Vidare så skulle man något förenklat kunna säga att flygplanet i.o.m. Fw 190:s introduktion hade sett sina bästa dagar.

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mar 2002 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 27 sep 2002 13:06

Tack för bra svar =)

Berodde den tyngre beväpningen på de senare ME109 modellerna främst på att man skulle kunna skjuta ner bombplan på "säkert" avstånd?

Vilken modell av ME109 tillverkades det mest av? Cirka hur många?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3568
Blev medlem: 23 mar 2002 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 27 sep 2002 13:14

Av alla tillverkade Bf 109:or stod Gustav för ca 70%. Dock hittar jag inget nummer på hur många som producerades. :?

Här är förresten två bra länkar, den första med en lång lista på alla möjliga stora och små varianter av Bf 109:an, min lista var inte riktigt fullständig (bland annat saknades Bf 109T som var avsedd att användas på framtida hangarfartyg).

WWII Aircraft Archive
Warbirds Resource Group

/Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1740
Blev medlem: 25 mar 2002 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 27 sep 2002 15:24

Det tillverkades nästan 35´000 Bf 109:or.
Så antalet Gustav borde uppgå till 24´000-25´000.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 mar 2002 18:55
Ort: VästerGötland

Inlägg av cicero » 27 sep 2002 16:39

Här är en ganska bra sida om Me 109:
http://www.adlertag.de/mainindex.htm
Magnus

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 4983
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Me 109 contra FW 190

Inlägg av Battler » 28 sep 2002 18:23

Som lite kuriosa var att alla de stora tyska "ässen" med undantag för Walter Nowotny och Graf föredrog Me-109 framför FW-190, förmodligen på grund av snabbheten och stigförmågan (7000 meter på 6 min). Ändå var den i motsats till FW-190 obehaglig att flyga, med trångt förarutrymme, huven över föraren belamrad med siktnedsättande stöttor och hållare, ett ömtåligt och farligt landningställ och en mycket stor sårbarhet.

Det stora vansinnet, Pierre Clostermann

MVH

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mar 2002 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 30 sep 2002 11:30

Var det några av dom tyska flygarässen som överlevde kriget? Knoke (tror han flög flest uppdrag i en ME109G) överlevde kriget men anses han som ett flygaräss?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2974
Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 30 sep 2002 11:54

liljekonvalj skrev:Var det några av dom tyska flygarässen som överlevde kriget? Knoke (tror han flög flest uppdrag i en ME109G) överlevde kriget men anses han som ett flygaräss?
Många av dem överlevde. I synnerhet om man räknar "äss" som en pilot med över fem nedskjutningar. Även om man räknar över 100 (vilket var relativt många) överlevde många.

Jag har bytt dator och schabblat bort en massa bra hemsidor, men det finns en sida som har en lista över samtliga tyska flygaräss som jag bl a länkade till på gamla forumet. Någon som har URL'n till denna?

/Forsberg

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mar 2002 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 30 sep 2002 12:33

Vilket/vilka plan flög "ässet" Hans Ulrich Rudel? Vet någon antalet nedskjutningar som han lyckades med? Någon som har något spännande att berätta om denna mannen?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen
Inlägg: 16310
Blev medlem: 27 mar 2002 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 sep 2002 13:25

liljekonvalj skrev:Vilket/vilka plan flög "ässet" Hans Ulrich Rudel? Vet någon antalet nedskjutningar som han lyckades med? Någon som har något spännande att berätta om denna mannen?
Han flög framförallt Ju 87G Stuka där han tog ett antal "segrar".
Han lyckades under drygt 2500 uppdrag nedkämpa drygt 500 strv, två slagskepp, ett hundratal lv- och artställningar, flera hundra broar,bunkrar, järnvägar samt ett 70-tal landstigningsfartyg.

:)

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1230
Blev medlem: 08 apr 2002 13:21
Ort: Norge

Me109/Bf109

Inlägg av frodeh » 30 sep 2002 13:53

Rudel overlevde og utga så vidt jeg kan erindre en biografi etter krigen. Han var nok en av de mer dedikerte nasjonalsosialistene, og av det jeg har sett ikke veldig populær blant de overlevende flygeressene. Flyttet ikke han til Sør-Amerika etter interneringen i 1945?

Flygeresset med verdenshistoriens største antall nedskytninger, Erich Hartmann, overlevde krigen, inkludert sovjetisk fangenskap (hvilket kanskje var en like stor bedrift i hans tilfelle), for å være med på gjenoppbyggingen av et F-104-basert tysk luftforsvar. Hans seierrekke stoppet på 352 - alle i Bf109 tror jeg. Jeg tror at man vil oppdage at de virkelig eksepsjonelle flygeressene hadde en - relativt sett - høy overlevelsesrate, men jeg har ikke sett statistikk på dette. Det kan jo virke utrolig i og med de ble skutt ned både 10 og 15 ganger i løpet av sin karriere, men slik tror jeg at det er. Noen som vet hvem som ble skutt ned flest ganger?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3568
Blev medlem: 23 mar 2002 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 sep 2002 14:41

Enligt Achtung Panzer! flög han ca 400 av sina över 2500 uppdrag i en Fw 190, och lyckades få 11 luftsegrar (vilka gav honom "titeln" äss, som han ju inte skulle varit oavsett hur många markmål han förstört).

Han ska tydligen ha blivit nerskjuten 32 gånger enligt denna sida som även endast krediterar honom 9 luftsegrar, vilket de flesta sidor gör verkar det som.

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2974
Blev medlem: 28 mar 2002 15:09
Ort: Stockholm

Re: Me109/Bf109

Inlägg av Mathias Forsberg » 30 sep 2002 15:14

frodeh skrev:Rudel overlevde og utga så vidt jeg kan erindre en biografi etter krigen. Han var nok en av de mer dedikerte nasjonalsosialistene, og av det jeg har sett ikke veldig populær blant de overlevende flygeressene. Flyttet ikke han til Sør-Amerika etter interneringen i 1945?
Han anklagade bl a de tyska soldaterna att inte ha kämpat tillräckligt hårt och för att inte ha åtlydigt Hitler tillräckligt. Han bodde i Argentina efter kriget men återvände till BRD och kandiderade för ett högerextremt el motsv parti, men vet inte om man satt i någon politisk församling.

Hade å andra sidan alla stridit som Rudel hade tyskarna vunnit
:wink:
/Forsberg