Varför kpist m/45B?

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Stivne
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: 26 september 2005, 20:58
Ort: Skåne

Inlägg av Stivne » 16 februari 2007, 21:30

Egypten har ju sin Port Said som är en m/45 tillverkad på licens (eller om egypterna köpte verktygen från Sverige) den har väl sett lite aktion på strandbankarna vid Suez skulle jag tro. Sedan har väl USA haft ett par m/45 som fick tjäna i Mekongdeltat i Vietnam har jag läst någonstans på nätet. Grg m/48/ Carl Gustav har väl varit med lite överallt, exempelvis på Falklandsöarna där det var ganska uppskattat enligt författaren Martin Middlebrook. Men det har säkert varit med på en massa andra ställen också.

Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: 5 april 2004, 22:56
Ort: Väst

Inlägg av Kahalani » 31 mars 2007, 00:16

Ett svar på ursprungsfrågan skulle kunna vara att det huvudsakliga syftet med personligt eldhandvapen inte är att döda fiender utan att förstärka de egna förbandens moral. Fienden slår man till döds med bomber, granater, sjukdom och svält. D.v.s. Får du bara soldaterna att känna sig trygga med sitt vapen så fyller det sitt syfte. Sedan är det bara att hitta en billig och lätttillverkad pryl som fyller upp de kraven :wink:

K

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3792
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 3 april 2007, 21:31

Den som säger att man kan "nicka" en kula på 300m vet inte mycket och har ännu mindre skjutit med vapnet i fråga.

Ett tips är att gå på en fältskyttetävling eller HV-skyttetävling där det skjuts med kpist. På 300 m skjuter de skapliga träffbilder kan jag säga. Och jag har själv lyckats prestera en halvskaplig på 200m, men jag är ingen stjärnskytt.

Kpisten är ett utmärkt vapen för självskydd. Det är enkelt, lätt att bära, kan skicka många kulor i luften ("plutonsvis eld" om ni minns) och är enkelt att vårda, mycket tillförlitligt och effektivt ut till 100m utan prut. Jag skulle tro att de inneboende egenskaperna avgjorde valet. Sverige är inte ensamt om att införskaffa M/45 heller, jag har för mig att några amerikanska styrkor valde den också.

Vänliga hälsningar
Stefan

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 7 april 2007, 10:20

Förutom USA och Egypten har även Jordanien (Arablegionen) har (eller har haft) den i sin arsenal.

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28724
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 7 april 2007, 12:06

Öken-Erik skrev:Förutom USA och Egypten har även Jordanien (Arablegionen) har (eller har haft) den i sin arsenal.

Öken-Erik
Samt Indonesien.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Varför kpist m/45B?

Inlägg av NIL » 4 juli 2008, 11:38

Man hör inte ett enda dugg om eventuell ny K-Pist till Försvarsmakten, då kan jag väl förutsätta att den planen har dött...eller vet någon bättre?
Äh, det löser sig.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Varför kpist m/45B?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 6 juli 2008, 00:30

En aning vid sidan av ämnet, men ändå:

Om nu kpist m45 var så praktisk, men hade nackdelen att den var ett närstridsvapen och inte var användbar på några hundra meters håll, gjordes det några försök att använda samma mekaniska principer för att skapa ett vapen i gevärsstorlek som skulle ha kunnat skjuta på längre håll? Om detta försöktes, vilket skulle resultatet bli? Är det en teknisk möjlighet, eller finns det hinder som omöjliggör detta? (För egen del är jag helt obekant med handeldvapen, bortsett från att jag använde m96 och m45 för länge sedan.)

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Varför kpist m/45B?

Inlägg av cocteau » 6 juli 2008, 13:01

Då k-pist modell 45 saknar låsning och endast använder sig av slutstyckets massa som motstånd så skulle det bli ogörligt med en kaliber med starkare rekyl.

Jag har för mig att jag någon gång läst att ett icke låsande slutstycke för en gevärskaliber måste väga åtskilliga kilo, och då väsentligt mycket mer för 7.62 och 6.55 än 5.56.

arvid_erikson
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 maj 2008, 16:10

Re: Varför kpist m/45B?

Inlägg av arvid_erikson » 6 juli 2008, 20:16

NIL skrev:Man hör inte ett enda dugg om eventuell ny K-Pist till Försvarsmakten, då kan jag väl förutsätta att den planen har dött...eller vet någon bättre?
det med k-kipst m/45 som var riktigt bra var ju att den var någorlunda liten
det senaste i FMs arsenal, ak5D har ungefär lika stolke som k-kipsten och även bättre träffsäkerhet och kraft
min gissning är att om man vill ha ett vapen i k-pist storlek så tar dom ak5D

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Varför kpist m/45B?

Inlägg av Osprey » 23 juli 2008, 21:16

som bekant så kan man ju nicka en 9mm på 300
Angående just detta så satt jag och läste i en SoldF från 1953 igår och där står att M45:an är kapabel att skjuta ner flygplan på upp till 500 meter om de inte flyger högre än 100 meter, så jag skulle inte ge mig på att försöka nicka kulan ens på det avståndet... :)

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 juli 2006, 11:49
Ort: Gävle

Re: Varför kpist m/45B?

Inlägg av Patric Norrå » 23 juli 2008, 23:32

Osprey skrev:
som bekant så kan man ju nicka en 9mm på 300
Angående just detta så satt jag och läste i en SoldF från 1953 igår och där står att M45:an är kapabel att skjuta ner flygplan på upp till 500 meter om de inte flyger högre än 100 meter, så jag skulle inte ge mig på att försöka nicka kulan ens på det avståndet... :)
Det finns ingen militär myt som jag är så trött på som den att nicka en 9/39B från en m/45 på 300 meter, eller för den delen varianten som säger att vindrocken duger utmärk för att skydda sig mot sagda vapen. :x

Kpist m/45 är ett utmärk närstridsvapen som funkar utmärkt på avstånd kring 300 meter om skytten är vältränad och dryga 100 meter med en normal infanterist som inte gjort någon KFÖ på några år. :D

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Re: Varför kpist m/45B?

Inlägg av Ori » 23 juli 2008, 23:39

Osprey skrev:satt jag och läste i en SoldF från 1953 igår och där står att M45:an är kapabel att skjuta ner flygplan på upp till 500 meter om de inte flyger högre än 100 meter
Fast det borde kräva en väldigt skicklig skytt, framförhållningen måste vara väldigt svår att få rätt på utan mycket kunskap och/eller erfarenhet.
--
Jörgen

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 juli 2006, 11:49
Ort: Gävle

Re: Varför kpist m/45B?

Inlägg av Patric Norrå » 23 juli 2008, 23:45

Till saken hör att när man bekämpar flyg med eldhandvapen så efterstävar man att minst hel pluton skjuter mot samma mål, dessutom är det tyvärr alt för ofta som luftmålsskjutning utgick ur utbildningen av tids/resurs skäl.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Varför kpist m/45B?

Inlägg av Osprey » 24 juli 2008, 00:48

Patric Norrå skrev:Kpist m/45 är ett utmärk närstridsvapen som funkar utmärkt på avstånd kring 300 meter om skytten är vältränad och dryga 100 meter med en normal infanterist som inte gjort någon KFÖ på några år. :D
Liten parentes bara - den funkar väl isåfall precis lika bra på 300 meter oavsett om skytten är vältränad eller otränad, att sedan den otränade skytten inte lyckas träffa på 300 meter är ju en helt annan sak...

Oscar E
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 augusti 2005, 19:48
Ort: Västra kusten

Re: Varför kpist m/45B?

Inlägg av Oscar E » 25 juli 2008, 12:49

en intressant parameter i sammanhanget är att titta på vilka avstånd eldstrider utkämpas idag.
Det är sällan over 100 meter, och med det i bakuvudet kan man ju konstatera att kpist m/45 skulle varit rätt duglig.
Som många säger; ett bra vapen för strid på avstånd under och strax över 150 meter.

Jag hade personligen hellre haft en kpist än en ak5, eftersom kpisten är lite smidigare än en ak5, och sjukvårdare vilket jag lumpar som, så uppskattar jag smidig utrustning.

Skriv svar