Boforskanoner

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 4 november 2007, 11:50

Öken-Erik skrev:Bofors 37mm i brittisk tjänst.

Det har ofta skrivits att dessa koanoner var ämnade åt Sudan Defence Force, men detta har aldrig kunnat styrkas. England beställde 1939 250 pjäser, men endast 80 levererades (resten annulerades efter krigsurbrottet).
Kan man tänka sig att försäljningen till Sudan var, av någon anledning, en skenmanöver?
På pappret stod det Sudan, men alla närmast inblandade visste att det var England som var slutmålet.

Säg att av politiska skäl var det obekvämt att leverera vapen till England omedelbart inför ett hotande krigsutbrott. Så tar man omvägen via nåt ofarligt land.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 4 november 2007, 11:56

mattep74 skrev:När jag spelade Decision in the desert på gamla c64 på 80-talet fanns bilder på olika vapen i manualen. Tyskarnas 88a stod som Bofors 88. Var den beryktade lv/antitankkanonen tillverkad av Bofors?
Inte alls. Bofors gjorde däremot bl a 80 mm lvkan för Nederländska Ostindien.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 november 2007, 12:26

Var inte FLAK 88 baserad på Bofors 75mm lvkanon eftersom tyska tekniker jobbade åt bofors när tyskarna inte fuck bygga egna vapen efter vk1?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 4 november 2007, 12:37

Psilander skrev:Var inte FLAK 88 baserad på Bofors 75mm lvkanon eftersom tyska tekniker jobbade åt bofors när tyskarna inte fuck bygga egna vapen efter vk1?
Det var ett omfattande samarbete mellan Bofors och Krupp under perioden Versailles till Hitler. Bofors och Krupp böt ritningar med varandra men några 88:or tillverkades inte i Sverige såvitt jag vet.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 november 2007, 12:58

Stellan Bojerud skrev:
Psilander skrev:Var inte FLAK 88 baserad på Bofors 75mm lvkanon eftersom tyska tekniker jobbade åt bofors när tyskarna inte fuck bygga egna vapen efter vk1?
Det var ett omfattande samarbete mellan Bofors och Krupp under perioden Versailles till Hitler. Bofors och Krupp böt ritningar med varandra men några 88:or tillverkades inte i Sverige såvitt jag vet.
Om jag minns rätt så tog tyskarna med sig ritningarna och erfarenheten av 75an hem till Tyskland när de fick bygga vapen igen och byggde som sagt där sin berömnda 88a,

Bild
Bofors 75mm M/29
And interesting footnote to history is that this weapon was designed when a number of Krupp engineers were working for Bofors, and several features of this gun appeared on the famous German 88mm FlaK 18 a few years later.
Källa
Bild
88mm FlaK 36 L / 56
Prototype of Flak 18 was developed as early as 1928 by Krupp of Essen in cooperation with Swedish Bofors, but entered production after Hitler's rise to power in 1933/34.
Källa

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 4 november 2007, 14:57

Ang Sudan versus England.

Jag tror inte detta var en politisk fint, England gjorde andra affärer med Bofors, tex 40 mm LV kanon. Jag tror helt enkelt det rör sej om en gammal upppgift som fanns i en del böcker från sextio o sjuttiotalet, idag vet vi betydligt mer.

Öken-Erik

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Tillverkning

Inlägg av Stellan Bojerud » 4 november 2007, 15:29

Tack Psilander. Bra redovisning. Vad den ursprungliga frågan gällde var dock om 88:an tillverkades av Bofors, och det menar jah inte var fallet.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 4 november 2007, 17:14

Nej, jag tror inte heller 88an byggdes i Sverige, om än Bofors haft ett par fingrar med i spelet.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 4 november 2007, 17:40

Psilander skrev:Nej, jag tror inte heller 88an byggdes i Sverige, om än Bofors haft ett par fingrar med i spelet.
fast Bofors tillverkade Krupps tidigare 88 or åt Holländska marinen

Mvh
/John T.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 4 november 2007, 22:15

Öken-Erik skrev:Bofors 37mm i brittisk tjänst.

Det har ofta skrivits att dessa koanoner var ämnade åt Sudan Defence Force, men detta har aldrig kunnat styrkas. England beställde 1939 250 pjäser, men endast 80 levererades (resten annulerades efter krigsurbrottet).
Öken-Erik
Förlåt min okunnighet men var det någon skillnad på Sudan och Storbritannien?

Exporttillstånden för Nederländerna och Belgien benämndes som just de länderna även om mottagaren på kontraktet var kolonialministeriet.
Kan det inte vart samma sak med Sudan som en del av samväldet?

Sedan tror jag pjäserna var tillverkade i Polen -
Min polska är "lite rostig" men Wlk Brytania borde vara Storbritannien :)

http://www.iirp.prv.pl/artyleria/ppanc/ ... bofors.htm
EKSPORT

Udało się ustalić, iż 24 armaty wyeksportowano do Hiszpanii, za pośrednictwem spółki SEPEWE. Odpowiednie, lecz nie w pełni zrealizowane kontrakty podpisano też z Wlk. Brytanią, na 250 armat w 1939 roku, oraz na 252 z Rumunią w 1939 roku. Eksport polski opierał się na zleceniach szwedzkiego Boforsa, który przekazywał nam do realizacji kontrakty, których nie był w stanie sam zrealizować z powodu braku mocy produkcyjnych.
Själv har jag bara sätt följande kontrakt från Bofors i Sverige rörande övningsam:
Bilagor
UK-37mmLev.jpg
exporttillståndet
UK-37mmLev.jpg (46.78 KiB) Visad 5216 gånger

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 4 november 2007, 23:01

Det här med Sudan är lite förvirrande (liksom Egypten).
Sudan och Egypten var inte en del av samväldet men hade väldigt nära band samt beskyddades av Storbritanien, det fanns mao en regering i Sudan.
Det rör sej alltså inte om kolonier el likn. Sudan hade liksom Egypten en egen krigsmakt.
Sudan bör alltså stå att finna som beställare.

Angående huruvida dom 80 pjäserna som England förfogade över så är jag ganska säker på att dom kom från Sverige, även om det är samma typ som dom polska (tex hjul mm).
Det finns foton från Bofors på pjäser med dessa hjul mm.
Enl Bofors beställdes det som jag tidigare nämnde 250 pjäser av England men endast 80 levererades.
Jag har också en kopia på ett brev från The Royal Artillery Historical Trust där man bekräftar att dom 80 pjäserna kom från Sverige. (Detta brev kommer från Peter Norberg som forskat mycket på Bofors 37mm).
Visserligen har jag också en kopia på ett brev från Janusz Magnuski (Polen) där han nämner att över 100 pjäser beställdes av England men med tanke på att dom svenska o engelska uppgifterna stämmer väl överens så känns denna uppgift mindre trovärdig (även detta brev kommer från Peter Norberg).

Öken-Erik

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 5 november 2007, 00:28

Öken-Erik skrev:Det här med Sudan är lite förvirrande (liksom Egypten).
Sudan och Egypten var inte en del av samväldet men hade väldigt nära band samt beskyddades av Storbritanien, det fanns mao en regering i Sudan.
Det rör sej alltså inte om kolonier el likn. Sudan hade liksom Egypten en egen krigsmakt.
Sudan bör alltså stå att finna som beställare.
Det lilla jag har googlat om SDF var att den till del var bemannad med Engelska officerare.
Och jag tycker det låter troligt att man då knappast hade någon större inköpsavdelning loch ät Engelsmänn sköta inköpen och att de sedan skickade vapnen vidare till Sudan. ?
Sudan finns inte ens nämnt som exportland i sammanställningen över krigsmaterielexporten.

Bifogar ett exempel på hur Svenska handelsdepartementet 1939 inte brydde sig som skillnaden mellan Egypten och England
Dom pratade alltså inte ens om Storbritanien!
Öken-Erik skrev: Angående huruvida dom 80 pjäserna som England förfogade över så är jag ganska säker på att dom kom från Sverige, även om det är samma typ som dom polska (tex hjul mm).
Det finns foton från Bofors på pjäser med dessa hjul mm.
Enl Bofors beställdes det som jag tidigare nämnde 250 pjäser av England men endast 80 levererades.
Jag har också en kopia på ett brev från The Royal Artillery Historical Trust där man bekräftar att dom 80 pjäserna kom från Sverige. (Detta brev kommer från Peter Norberg som forskat mycket på Bofors 37mm).
Visserligen har jag också en kopia på ett brev från Janusz Magnuski (Polen) där han nämner att över 100 pjäser beställdes av England men med tanke på att dom svenska o engelska uppgifterna stämmer väl överens så känns denna uppgift mindre trovärdig (även detta brev kommer från Peter Norberg).

Öken-Erik
OK, men det enda jag har hittat i Handelsdepartementets arkiv är just dessa 100 övningsgranater till UK.

Till saken hör också att Bofors hade ett geni i företagsledningen.
Sven Wingquist skapade SKF från grunden och under den stora depressionen så gick han in i väggen. Han fick efter en tid (1933?) ett litet stillsamt företag att ta hand om, AB Bofors där Wallenbergarna och han själv tyckte han kunde utnyttja sina internationella kontakter utan att behöva förta sig.

Bofors affärer direkt före kriget är riktigt krångliga eftersom det fanns nya order hela tiden och huvuddelen av produktionskapaciteten låg hos licenstagare.
Och då licensavtalen på tillverkningen bara gällde det egna landets krigsmakt fick Bofors i Sverige agera som mäklare och sy ihop kontrakt så gått det gick.

Så Franska 40'or skulle ha tillverkats i Belgien men kom från Sverige eftersom Belgarna fick problem att leverera på tid, medan ammunitionen delvis kom från Polen.
Norrmännen började licensprod men fick 10 pjäser från Belgien (andra källor säger Ungern) som en "Stopgap" Alternativt så fick dom pjäser både från Ungern och Belgien - inget var omöjligt!

Och hur det hänger ihop med Svenska flottan, Ungern och Finska beställningar tror jag inte någon verkligen har koll på hur det var tänkt att funka.
Eventuellt var det en riktigt snygg hantering för finta Ribbentrop och Molotov , så Svenska flottan stod som köpare medan det från början var tänkta för Finland. Eller så bara blev det så att Ungerska kanoner råkade beställas av både Finnarna och flottan och man sedan råkade skicka Svenska flottans kanoner till SFK .

Summa summarum,
Som jag har förstått det :
En Polsk order till Storbritannien kontrakterades via Bofors i Sverige även om det inte tillverkades i Sverige.(eller i alla fall godkänts av Bofors)
Eller så levererades ordern från flera håll, men kontraktet med slutkunden skulle vad jag vet alltid ha gått via Sverige.

Mvh
/John T
Bilagor
UK-Egypten.jpg
england eller Egypten ?
UK-Egypten.jpg (45.87 KiB) Visad 5197 gånger

Öken-Erik
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:30
Ort: Malmö

Inlägg av Öken-Erik » 5 november 2007, 01:02

Du verkar ha bra koll på Bofors och det är mycket möjligt att det är som du skriver, att britterna beställde pjäserna av Bofors men att dom i själva verket tillverkades i Polen. Bofors affärer var mycket riktigt röriga och eftersom England beställde 40mm Bofors kanoner från Polen så varför inte. Jag var tidigare övertygad om att pjäserna kom från Polen men ansåg efter infon från Bofors och England att jag haft fel och reviderade därför min åsikt.
Enda sättet att få fram ett bevis ar att kontrollera någon pjäs, men tyvärr finns det förmodligen inte några kvar från den brittiska "batchen" eftersom dom flesta (med stor sannolikhet samtliga) skickades till Nordafrika.

Vad gäller SDF så är det korrekt att dom bemannades med brittiska officerare och det kan också vara så som du skriver att England agerade inköpare.
Men eftersom det inte finns några andra källor än böcker från sextio o sjuttiotalet som nämner SDF så väljer iaf jag att ta det som en vandrings-sägen tills andra källor pekar på det motsatta.

Mvh
Öken-Erik

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Bofors

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 november 2007, 07:56

Det var vanligt att pjäser beställdes av Bofors, som i sin tur uppdrog tillverkningen åt någon av licenstagarna tillika samarbetsparterna.

I mina forskningar kring Bofors 40 mm lvakan m/36 har jag funnit flerfaldiga exempel på detta.

De pjäser britterna beställt i Bofors tillverkades i Belgien, Polen, Sverige och Ungern.

Av ovan återgivna polska citat drar jag slutsatsen att de 250 37 mm pvkan som britterna beställt i Bofors skulle tillverkas i Polen.

Att det 1939 fanns ett behov av pvpjäser i Sudan verkar mindre troligt.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Bofors 40 mm lvakan m/36

Inlägg av Stellan Bojerud » 5 november 2007, 08:16

Norge beställde i april 1938 i Bofors 8 st 40 mm lvakan m/36. Dessa tillverkades av Fabrique Nationale i Belgien och levereradesc 1939.

1939 köpte A/S Norsk Hydro privat 10 pjäser från Bofors. Eftersom dessa företag var lierade fick Norsk Hydro "gå före i kön".

Norska armén beställde 1939 i Bofors ytterligare 25 pjäser. Bofors lade ut tillverkningen till MAVAG i Ungern. Den första pjäsen var klar i april 1940, men hann inte levereras före det tyskarna slog till mot Norge.

Den ovan avbildade skrivelsen beträffande 10 lvakan till England eller Egypten löste en liten gåta. Egypten beställde i mars 1938 från Bofors 32 st lvakan. Endast 10 synes ha levererats från MAVAG.

Resterande 22 (av vilka skrivelsen ovan handlar om 10) fanns i Bofors. Av dessa beslagtogs 8 den 22/12 1939 och 16 den 26/1 1940. Typen kallades m/36 P (E), där P står för Polen och (E) för England.

Skriv svar