Kulsprutegevär m/40

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Inlägg av JohnT » 23 augusti 2007, 14:34

Jag går vidare på Knorr bremse spåret och Kolla in detta !

http://www.archives.gov/research/holoca ... 26-3e.html

nummer 6603
Report on German investment in AB Nordiska Armaturfabrikerna of Stockholm, Sweden. 2pp. February 1945


mvh
/John T.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 23 augusti 2007, 15:16

varjag skrev:Absolut! Vem - har inte stiftat angenäm bekantskap med k-pisten Steyr-Solothurn - om inte Varjag...carry on G:son
Yes Sir! :oops: Tänkte skicka en förfrågan per e-post till Steyr Mannlicher, om ingen annan känner sig mera hugad. Jag skriver en hygglig tyska, och kan nog göra mig förstådd, men om någon skriver helt felfritt, så är det ju ännu bättre. Engelska är ju ett alternativ, men det är inte sagt, att den som svarar för arkiven är speciellt slängd på engelska.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 23 augusti 2007, 15:19

JohnT skrev:Jag går vidare på Knorr bremse spåret och Kolla in detta !

http://www.archives.gov/research/holoca ... 26-3e.html

nummer 6603
Report on German investment in AB Nordiska Armaturfabrikerna of Stockholm, Sweden. 2pp. February 1945


mvh
/John T.
Skicka en förfrågan till NARA, kanske skickar de en skannad kopia gratis, fast de tycks ta betalt för papperskopior i alla fall.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 augusti 2007, 07:37

varjag skrev:
Waffenfabrik Steyr - passar in i mönstret, hade kapaciteten, rätt matrissats, djupborrningsmaskiner för 6,5mm kalibern -och - tillverkningsrätten sedan 1939.

Enligt Hemvärnets Jubileumsskrift 1940-1990 blev det inte populärt men 'utgjorde...huvuddelen av Hemvärnets understödsvapen' och synes 1941-42 ha levererats i 4800 exemplar.

Vilket, om sant - tyder på att alla vapnen levererades före utgången av 1942.
Redan leveranstakten - pekar på ngt mycket snabbare än vad som stod till buds i Sverige de åren, speciellt som det - ännu i juli 1941 'inte var klart för serietillverkning' men sju veckor senare befinner sig 2500 stycken i massproduktion.

Varjag
Med hänsyn till de faktorer du nämner har jag svårt att se något alternativ till Steyr vad gäller tillverkare.

Carl Petersén hade ett motiv (pengar), förmåga (fd artilleriofficer, legationsråd och chef hemliga underrättelsetjänsten), kontakter (satt i Försvarsstaben) samt kände den ende "synlige" i SAV, nämligen fd regementskollegan Torsten Lindfors. SAV-affären stämmer väl med det modus operandi Petersén visar i Skandiastål-affären.

Jag delar uppfattningen att Hans Lauf sannolikt var den som stod för pengar och marknadsföring, medan den än så länge obskyre herr Przkalla stod för det tekniska kunnandet.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Knorr-Bremse

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 augusti 2007, 08:06

1. Kopplingen mellan Magdeburg Werkzeugmaschinenfabrik AG (Hans Lauf) och Werkzeugmaschinenfabrik Oerlikon (Emil Georg Bührle) är klarlagd.

2. Det anas en koppling mellan Werkzeugmaschinenfabrik Oerlikon och Solothurn.

3. Kopplingen mellan Waffenfabrik Steyr och Solothurn är klarlagd.

4. Men varför kommer Knorr-Bremse in i bilden? 1935 hade det blivit möjligt att göra vapen i Tyskland pga Hitler hade ensidigt sagt upp Versaillestraktaten. Men det hade inte Österrike gjort. 1935 hade Steyr begränsade möjligheter att utveckla nya vapen - därför samarbete med Solothurn. Frågan är om Knorr-Bremse helt enkelt var sammansättningsfabrik och "ansikte" för Steyr?

5. Genom Anschluss 1938 bortföll Steyr´s behov att dölja sin produktion under annat namn.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 24 augusti 2007, 13:34

Knorr var ett världsföretag med sina järnvägsbromsar - och hade säkert förgreningar över hela klotet. Hans Lauf's 'LH 33' hamnade antagligen hos Knorr's året efter Hitlers 'machtübernahme' då hela den tyska industrin plötsligt vädrade morgonluft och vinster - i rustningsindustrin.....
Jag spekulerar.....Knorr hoppades genom köpet(?) av ett patent och ett vapen - kunna komma med 'the gravy train' utan att egentligen avse att producera det själva - eller bara i liten skala med den matrissats som Hans Lauf måste ha ställt till förfogande - OM Knorr tillverkade vapnen själva?
Vilket medför flera OM?
OM Knorr köpte 'LH 33' av Hans Lauf - så hade Lauf ingenting att sälja till Steyr 1939...? Så OM Steyr köpte patent/tillverkningsrätt/verktyg 1939 så var det kanse inte från Hans Lauf - utan Knorr-Bremse. Och gissningsvis med Hans Lauf med på köpet, kanske med löften om 'goda kontakter' i Skandinavien???

Vore förbaskat skoj om denna härva verkligen kunde redas ut 8-) , Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Truppförsök

Inlägg av Stellan Bojerud » 25 augusti 2007, 07:20

Enl inlägg 2 på sid 1 gjordes truppförsök vid I 35 och 2.bat nämns, I 35 var ett s k skrammelregemente nyuppsatt 1/10 1940. 2.bataljonen uppsattes av I 14 depå i Gävle.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Fragment

Inlägg av Stellan Bojerud » 25 augusti 2007, 08:40

Några fragment i historien om kg m/40:

1. Magdeburg Werkzeugmaschinenfabrik AG grundades 1892.

2. 1923 köpte Magdeburg Werkzeugmaschinenfabrik upp konkursfärdiga Maschinenfabrik Oerlikon i Schweiz. Emil Georg Bührle sändes från Magdeburg för att ta ledningen i Oerlikon. Han blev VD där 1924.

3. 1929 förvärvar Bührle aktiemajoriteten i Oerlikon och 1936 blir han ensam ägare. Han var VD fram till 1956.

4. Magdeburg Werkzeugmaschinenfabrik AG uppköptes 1935 av Junkers Flugzeug- und Motorenwerke AG. Samma år avyttrar Hans Lauf LH 33 till Knorr-Bremse.

5. Om kg m/40 tillverkats av Steyr kan möjligen - obs möjligen - vapnen vara märkta med tysk kod.

bni, bns = Waffenfabrik Steyr, Steyr
hhv = Dito fabrik St Valentin
kur = Dito fabrik i Graz
kls = Dito fabrik i Warszawa
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Kg m/40

Inlägg av Stellan Bojerud » 25 augusti 2007, 08:43

Jag känner till två existerande kg m/40. Ett finns på muséet vid Hemvärnets Stridsskola i Vällinge. Ett finns magasinerat vid Armémuseum.

Någon som känner till fler existerande exemplar av kg m/40?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Fragment

Inlägg av G:son » 25 augusti 2007, 11:08

Stellan Bojerud skrev:
5. Om kg m/40 tillverkats av Steyr kan möjligen - obs möjligen - vapnen vara märkta med tysk kod.

bni, bns = Waffenfabrik Steyr, Steyr
hhv = Dito fabrik St Valentin
kur = Dito fabrik i Graz
kls = Dito fabrik i Warszawa
Ja, och eventuellt finns det i så fall också märkningar som visar att vapnet är provskjutet, granskat och godkänt för bruk. Avsaknaden av märkningar kan i sin tur peka på, att vapnen faktiskt är monterade i Sverige.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Kg m/40

Inlägg av varjag » 25 augusti 2007, 11:54

Stellan Bojerud skrev:Jag känner till två existerande kg m/40. Ett finns på muséet vid Hemvärnets Stridsskola i Vällinge. Ett finns magasinerat vid Armémuseum.

Någon som känner till fler existerande exemplar av kg m/40?
Töjhusmuseum i Köpendanmark har minst ett.....och ett par lär finnas på muséer i Norge...Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Kg m/40

Inlägg av Stellan Bojerud » 25 augusti 2007, 12:06

varjag skrev:
Stellan Bojerud skrev:Jag känner till två existerande kg m/40. Ett finns på muséet vid Hemvärnets Stridsskola i Vällinge. Ett finns magasinerat vid Armémuseum.

Någon som känner till fler existerande exemplar av kg m/40?
Töjhusmuseum i Köpendanmark har minst ett.....och ett par lär finnas på muséer i Norge...Varjag
Tackar! Du väcker mitt minne. Jag tror jag har sett ett på krigsmuséet i Narvik. Det finns kanske även på Akershus.

Jag har mailat och begärt vapennummer m m från Armémuseum och Hemvärnets Stridsskola.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Kg m/40 - födelseplatsen lokaliserad?

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 augusti 2007, 10:27

Hans Lauf var som ovan nämnts VD för Magdeburg Werkzeugmaschinen AG, som grundats 1892. Vid detta företag anställdes 1919 fd kavalleriofficeren Emil Georg Bührle (1890-1956).

1923 köpte Magdeburger Werkzeugmaschinenfabrik AG upp konkursfärdiga Schweizerische Werkzeugmaschinenfabrik Oerlikon i Zürich som grundats 1906. Emil Bührle blev platschef 1923 och VD 1924.

1924 köpte Magdeburg Werkzeugmaschinenfabrik AG upp konkursade Maschinenbau AG Seebach som av Emil Bührle omorganiserades till vapenfabrik. Seebach är liksom Oerlikon stadsdelar i Zürich. Det var alltså i Seebach som Hans Lauf och Emil Bührle utvecklade olika typer av vapen.

Med största sannolikhet var det i Seebach som föregångaren till kg m/40, LH 30 utvecklades 1929-1930 av den ännu så länge mystiske herr Przkalla.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Stellan Bojerud » 26 augusti 2007, 11:01

varjag skrev:Svaret är ja!
Den enda 'polistrupp' som definitivt var utrustade med Kg m/40 - var den norska som utbildades i Sverige och skickades till Norge på våren 1945. Lars Gyllenhaal's bok om kriget på Nordkalotten - visar klart en av dem med ett Kg m/40 i nävarna p.v. att stiga in i en av Berndt Balchens C-47:or på Kallaxfältet.... man väntade uppenbarligen på svenskt håll INTE att de skulle råka i strid med sina 'galopperande järnsängar' , Varjag


Varjag
Instämmer. Dock var även Danska Brigaden utrustade med kg m/40, men missnöjet med detta vapen var där så stort att det böts ut mot kg m/37. Norrmännen synes ha köpt 480 st kg m/40, vilka efter kriget användes av norska hemvärnet såsom MG 40.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 26 augusti 2007, 12:00

Med största sannolikhet var det i Seebach som föregångaren till kg m/40, LH 30 utvecklades 1929-1930 av den ännu så länge mystiske herr Przkalla.
Snyggt deckarjobb Stellan! Pusselbitarna börjar hamna på plats :wink: , Varjag

Skriv svar