Kulsprutegevär m/40

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Kulsprutegevär m/40

Inlägg av loop » 1 december 2008, 01:04

diravi skrev:
varjag skrev:Tack JohnT för den sammanfattningen....
Pipor var en trång sektor i Svenska upprustningen
och knappast lämpat för...
en enkel pipborr
:roll: ( med ursäkt till duktiga bysmeder :) )

Varjag

Ändå har jag sett pipborrmaskiner som är gjorda av modifierade svarvar, och själva borrarna är relativt enkla saker. ;)

Konstigt nog "måste" man ha avancerade maskiner i dag för att göra vad man för ett sekel sedan gjorde med enkla maskiner. Det som behövs, vare sig man har enkla eller komplicerade maskiner är kunniga verktygsmakare. Vilket oftare än maskiner varit bistvara.
Om jag bara får bortforslingen av spånor förklarad för mig så ska nog jag kunna borra och räffla en pipa med en svarv?

Pipborrar är simpla med sitt enda skär. Böckerna verkar bra, men min engelska är inte vad den borde vara, speciellt när det handlar om sådant här med en massa facktermer. Men jag är grymt nyfiken på hur de gjorde för ett sekel sedan, jag har googlat om detta ämne med en kompis i åtskilliga timmar och det enda vi hittat är hur det görs idag och hur det gjordes på den tiden då man smidde pipor, där emellan hittar jag nada.

Och jag tänker inte bygga vapen, det är mitt teknikintresse som spökar. Så fort det är nåt jag inte förstår så går jag och stör mig på det.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Kulsprutegevär m/40

Inlägg av diravi » 1 december 2008, 13:06

loop skrev:
Om jag bara får bortforslingen av spånor förklarad för mig så ska nog jag kunna borra och räffla en pipa med en svarv?

Pipborrar är simpla med sitt enda skär. Böckerna verkar bra, men min engelska är inte vad den borde vara, speciellt när det handlar om sådant här med en massa facktermer. Men jag är grymt nyfiken på hur de gjorde för ett sekel sedan, jag har googlat om detta ämne med en kompis i åtskilliga timmar och det enda vi hittat är hur det görs idag och hur det gjordes på den tiden då man smidde pipor, där emellan hittar jag nada.

Och jag tänker inte bygga vapen, det är mitt teknikintresse som spökar. Så fort det är nåt jag inte förstår så går jag och stör mig på det.

Borrskaftet är ett rör, som har en "invikt tårtbit" och du pressar olja genom rörets insida in till borren, nästan ända framme vid spetsen, den oljan kommer sedan att färdas ut i det utrymme som finns i den invikta delen av oljeröret, och där ta med sig spånorna.

Borrar man lite grövre pipor, från någonstans kring 7mm kan man ha ett oljerör/borrskaft som är smalare än borret, bara man har bra styrning av borret, eventuellt med styrbussningar med urtag dör oljeåterflöde.

En av fördelarna med att använda svarvprincipen, där mn har verktyget fast och roterar arbetsstycket, är att oljetillförseln till borrskaftet blir enklare.


Men jag har även sett modifierade svarvar, som har en slid inne i spindeln, och där borren monteras inne i spindeln, och matas fram teleskopiskt, in i arbetstycket som sitter fast monterat på vaggan.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Kulsprutegevär m/40

Inlägg av loop » 1 december 2008, 14:47

diravi skrev:
loop skrev:
Om jag bara får bortforslingen av spånor förklarad för mig så ska nog jag kunna borra och räffla en pipa med en svarv?

Pipborrar är simpla med sitt enda skär. Böckerna verkar bra, men min engelska är inte vad den borde vara, speciellt när det handlar om sådant här med en massa facktermer. Men jag är grymt nyfiken på hur de gjorde för ett sekel sedan, jag har googlat om detta ämne med en kompis i åtskilliga timmar och det enda vi hittat är hur det görs idag och hur det gjordes på den tiden då man smidde pipor, där emellan hittar jag nada.

Och jag tänker inte bygga vapen, det är mitt teknikintresse som spökar. Så fort det är nåt jag inte förstår så går jag och stör mig på det.

Borrskaftet är ett rör, som har en "invikt tårtbit" och du pressar olja genom rörets insida in till borren, nästan ända framme vid spetsen, den oljan kommer sedan att färdas ut i det utrymme som finns i den invikta delen av oljeröret, och där ta med sig spånorna.

Borrar man lite grövre pipor, från någonstans kring 7mm kan man ha ett oljerör/borrskaft som är smalare än borret, bara man har bra styrning av borret, eventuellt med styrbussningar med urtag dör oljeåterflöde.

En av fördelarna med att använda svarvprincipen, där mn har verktyget fast och roterar arbetsstycket, är att oljetillförseln till borrskaftet blir enklare.


Men jag har även sett modifierade svarvar, som har en slid inne i spindeln, och där borren monteras inne i spindeln, och matas fram teleskopiskt, in i arbetstycket som sitter fast monterat på vaggan.
Ok, så även primitiva pipborrar som är hundra år använder denna metod? Då kommer ju nästa fråga, det krävs ju rätt bra tryck för att forsla spånor i ett smalt rör, hur fick de upp det? Det vanliga trycket på skärvätskan är ju för lågt skulle jag tro. Om jag fattat det rätt så använder man oftast ett tryck på över 60 bar men oftast mer.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Kulsprutegevär m/40

Inlägg av diravi » 1 december 2008, 19:53

loop skrev:
Ok, så även primitiva pipborrar som är hundra år använder denna metod? Då kommer ju nästa fråga, det krävs ju rätt bra tryck för att forsla spånor i ett smalt rör, hur fick de upp det? Det vanliga trycket på skärvätskan är ju för lågt skulle jag tro. Om jag fattat det rätt så använder man oftast ett tryck på över 60 bar men oftast mer.
Trycket behöver inte vara så stort, bara man har tillräckligt flöde, och eftersom flödesarean är relativt stor så behövs inte ett enormt tryck. Dessutom är både skärhastighet och skärdjup relativt rimmliga, så varken värmeutvecklingen eller spånmängden blir särskilt stor.

Ser du till moderna maskiner med moderna skär så arbetar man med extrema skärhastigheter och matningar, så där blir det stora mängder spån och värme som skall bort.

Men en oljepump av den typ som sitter i en bilmotor bygger enorma tryck, så det behöver inte vara någon komplicerat föör att nå fram.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Kulsprutegevär m/40

Inlägg av loop » 3 december 2008, 03:22

diravi skrev:
loop skrev:
Ok, så även primitiva pipborrar som är hundra år använder denna metod? Då kommer ju nästa fråga, det krävs ju rätt bra tryck för att forsla spånor i ett smalt rör, hur fick de upp det? Det vanliga trycket på skärvätskan är ju för lågt skulle jag tro. Om jag fattat det rätt så använder man oftast ett tryck på över 60 bar men oftast mer.
Trycket behöver inte vara så stort, bara man har tillräckligt flöde, och eftersom flödesarean är relativt stor så behövs inte ett enormt tryck. Dessutom är både skärhastighet och skärdjup relativt rimmliga, så varken värmeutvecklingen eller spånmängden blir särskilt stor.

Ser du till moderna maskiner med moderna skär så arbetar man med extrema skärhastigheter och matningar, så där blir det stora mängder spån och värme som skall bort.

Men en oljepump av den typ som sitter i en bilmotor bygger enorma tryck, så det behöver inte vara någon komplicerat föör att nå fram.
Enorma tryck? http://www.ridetech.se/Shop/Application ... 2704-F.jpg

Typ en tiondel av vad jag läst att används vid pipborrning går den där mätaren till.

Redan med en pelarborrmaskin brukar man ju få problem med spånor när man ska borra inte alltför djupt i stål. Man måste dra upp borren då och då för att rensa hålet osv. Nu var det ett tag sedan, men är det inte så att man vill hålla rätt hög matning och hastighet för att få små spånor?

Om du vill fortsätta att svara på frågor så kanske vi kan ta det här via PM, vi är ju en bit från ämnet, men det intresserar mig, man kan behöva borra långt i fler sammanhang bla i ombyggnad av bilmotorer.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Kulsprutegevär m/40

Inlägg av diravi » 3 december 2008, 09:44

Vi har ju hamnat en bit OT, men kanske någon moderator skulle kunna vara oss behjälpliga att bryta ut de saker som inte handlar om KG M/40 till en ny tråd?

En oljepump i en bilmotor pumpar mot en övertrycksventil, som släpper förbi det flöde man inte har användning för.

Om du blockerar utgången från en dylik pump kommer något att gå sönder, antingen trycker du sönder blockeringen, eller så drar du av drivaxeln. Ty den levererar en fast volym olja per pumpvarv, oberoende av tryck.


I en pelarborrmaskin har du inte någon spolning överhuvudtaget genom borrkroppen.

Kör man med invändigt spolning behöver man inte "spåna ur"

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Kulsprutegevär m/40

Inlägg av loop » 3 december 2008, 20:19

diravi skrev:Vi har ju hamnat en bit OT, men kanske någon moderator skulle kunna vara oss behjälpliga att bryta ut de saker som inte handlar om KG M/40 till en ny tråd?

En oljepump i en bilmotor pumpar mot en övertrycksventil, som släpper förbi det flöde man inte har användning för.

Om du blockerar utgången från en dylik pump kommer något att gå sönder, antingen trycker du sönder blockeringen, eller så drar du av drivaxeln. Ty den levererar en fast volym olja per pumpvarv, oberoende av tryck.


I en pelarborrmaskin har du inte någon spolning överhuvudtaget genom borrkroppen.

Kör man med invändigt spolning behöver man inte "spåna ur"
OK, jag får nog snart gå ut och ta mig en titt på nån av oljepumparna som jag har liggande i verkstan. 8-)

Det är ju det där som förbryllar mig, det borde ju krävas ganska mycket för att kunna spåna ur med hjälp av skärvätska då det även blir värmeutveckling där. Men om man håller hastigheten nere och har ett skär som gör korta spånor så funkar det nog.

Tack för informationen, det var givande.

Tompa66
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 augusti 2009, 08:17

Re: Kulsprutegevär m/40

Inlägg av Tompa66 » 10 augusti 2009, 10:00

Hej ! Min farfar som var förlagd i Tärnaby som kg-skytt under kriget,berättade om ett kg som hade ett hakkors instansat någonstans på vapnet.Han sade också att slagstiften var av dålig kvalitet (för mjukt stål) och att snacket gick bland mannarna att tyskarna avsiktligen sålt manipulerade vapen till svenskarna för att lättare kunna "gå in" om så blev fallet.Jag var ganska ung när han berättade detta,och jag minns inte om han nämde vapnets betäckning.
Vet någon om det finns något register där man kan spåra beredskapssoldater (befattning,placering,tjänstgöringstid osv)
Lev väl
Tompa

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Kulsprutegevär m/40

Inlägg av JohnT » 10 augusti 2009, 19:17

Tompa66 skrev:Hej ! Min farfar som var förlagd i Tärnaby som kg-skytt under kriget,berättade om ett kg som hade ett hakkors instansat någonstans på vapnet.Han sade också att slagstiften var av dålig kvalitet (för mjukt stål) och att snacket gick bland mannarna att tyskarna avsiktligen sålt manipulerade vapen till svenskarna för att lättare kunna "gå in" om så blev fallet.Jag var ganska ung när han berättade detta,och jag minns inte om han nämde vapnets betäckning.
Vet någon om det finns något register där man kan spåra beredskapssoldater (befattning,placering,tjänstgöringstid osv)
Lev väl
Tompa
Sverige köpte tjekiska orginalet till Bren Gun av tyskarna under 1940 som fick benämningen kulsprutegevär m/39 .

Från början använde den tysk 7,92mm ammunition för att senare konverteras till vanlig 6,5mm


Beredskapssoldaterna hade en personlig tjänstegöringsbok, den kan finnas i kvarlåtenskapen.

Annars får man gå till Krigsarkivet dom har det mesta
Mvh
/John

Swemab
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 december 2014, 13:26
Ort: Sundbyberg

Re: Kulsprutegevär m/40

Inlägg av Swemab » 13 december 2014, 13:48

Min farfar var kusin med Gustav Landelius och bodde på Albygatan helt intill Svensk Metallförädlings fabrik. Min far är född och uppvuxen där. Far kom senare att jobba på Svensk Metallförädling och var där under åren 1952-1970. På utställningen fanns en raket i rostfritt som jag antar var en pjäs som levererades till försvaret. Någon som vet mer eller har bilder ?

Skriv svar