Nyhet: HMS Daring påbörjar snart sina provturer

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Nyhet: HMS Daring påbörjar snart sina provturer

Inlägg av Psilander » 23 juni 2007, 11:00

Inom en en snar framtid kommer HMS Daring /Type 45, RNs nya jagare att påbörja sina provturer.

mer läsning

Bild
Hennes sjösättning
Senast redigerad av 1 Psilander, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 23 juni 2007, 13:11

"Henne skall vi ha"

Dags att starta en jagarinsamling? Om vi sparar flottans anslag i 3 år så kan vi väl köpa en stycken Daring och döpa om den till Hans Majestäts Kryssare Dristigheten. Sannolikt ett ytterst kapabelt fartyg.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 juni 2007, 13:36

Jag vet inte vad vad jag skall tycka om Daring klassen.Fartygen har stor potential, men samtidigt så har RN varit tvunga att spara in på dem pga budget nedskärningar. En enloge till dem att de inte gått i multirole fällan, som vi gjort med våra Visby. Dock så tycker jag nog att de skulle kunna utvecklas, utan att göra avkall på huvuduppgiften

Jag vill inte fastna i "vad ska svenska flottan ha för fartyg diskussionen", igen även det är en favourit.

Min uppfattning om Daring är att de rent generellt saknar:
En bra sekundär pjäs (57mm Bofors motsv)
Attackrobot (sjömål/ och eller landmålsrobot)
Kryssningsrobot

Dessutom tror jag inte Sylver är kompatibel med Mk41 dvs amerikansk mtrl vilket borde vara av värde för både europa och USA

En jagarinsamling - inte särskillt PK, men jag vill se Petra Nordlund leda stödgalan i TV 4 - En sång för Sveriges flotta(med klassiska örhängen ur Blåjackor, Klart till Drabbning och Jungfrun på Jungfrusund) tillsammans med med kvinnoförbundet för Sveriges Sjöförsvar (var var dom i feminist debatten?) :) Det är bara dra igång.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 23 juni 2007, 14:09

Att fastna i "vad ska svenska flottan ha för fartyg diskussionen" är som sagt inte svårt...

Här är en annan intressant sak att sukta efter http://www.naval-technology.com/projects/f100/
Daring skulle naturligtvis behöva bättre eldrörsLV, det är väl något som Falklandskriget visade med all önskvärd tydlighet.

Hur realistiskt det skulle vara med en insamlingsgala för flottan är väl ganska lätt att säga i dag, chansen är minimal. Men jag står för idén, då jag ser med viss oro på omvärlden. Om det mot förmodan skulle komma att inträffa så skall väl allafall en prinsessa vara med :D

Har du några nya projekt på gång? Snart dags att börja skissa på nya slagskepp då kriget står för dörren..

Vänliga hälsningar, från en något trött dc

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 juni 2007, 14:56

Byt 20 Jas 39 Gripen mot en Nansen-fregatt det torde vara en deal som gynnar både sverige och norge

Det finns planer på att utveckla nästa batch till en mer potentiell konstruktion med bla 155mm art och kryssningsrobot.mm. Men Rn brottas med snåla politiker också så vi får se vad det blir, nu måste iallafall de deoplöst gamla tvpe 42 ersättas.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 24 juni 2007, 13:00

Själv tycker jag att de spanska/tyska aegis fregaterna/jagarna verkar ge mer för pengarna. Medan de Norska verkar vara lite för hårdbantad variant.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 24 juni 2007, 13:55

Ja77 skrev:Själv tycker jag att de spanska/tyska aegis fregaterna/jagarna verkar ge mer för pengarna. Medan de Norska verkar vara lite för hårdbantad variant.
De tyska F124 eller Sachsen-klass fregatterna är inte baserade på Aegis teknologi, utan de använder APAR och SMART-L radar från Thales. Däremot använder de det amerikanska 32-cell Mk41 lavettaget för ESSM och SM-2 robotar. I övrigt håller jag med. Den brittiska Daring-klassen ger alldeles för lite för pengarna. Nansen-klassen är nog hårdbantad som de ser ut nu, men har ändå en viss utbyggnadspotential. Men varför måste nästan alla nya örlogsfartyg vara så fula? Daring-klassen är väl ett skräckexempel på detta, men som tur är så visar de holländska De Zeven Provincien-klass fregatterna ändå att det inte måste vara så.

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 juli 2007, 19:08

Hennes Sjösättning

På Youtube

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 augusti 2007, 08:37

Då har hon gått sina första provturer. Tydligen passerat 29knop.

Bild

HMS Daring till sjöss

Mer från RN

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 15 augusti 2007, 22:15

det gjorde USS Iowa & Co med.

för att inte tala om hangarfartyg som tuffar omkring i 30 knop... :roll:

ingen maxfart än?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 15 augusti 2007, 23:20

gunship skrev:det gjorde USS Iowa & Co med.

för att inte tala om hangarfartyg som tuffar omkring i 30 knop... :roll:

ingen maxfart än?
Står fortfarande inget om maskineri eller effekt. Har ju betydelse för farten, det med.

Sen är det ju av princip svårt att utklassa skrov av 270-300m längd i fart utan att ta i väldigt med pannorna.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 15 augusti 2007, 23:27

visserligen men man kan ju tycka att de ska åtminstone kunna eskortera ett hangarfartyg.

jag bara tycker, jag har inen vidare koll på hur snabba jagare är idag...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 augusti 2007, 07:57

Eftersom CVF inte är särskillt snabb (ca 25kn) så räcker 29 till. farten har ju mindre inflytande på sjökriget idag än för 50år sedan.

De flesta moderna jagare ligger mellan i spannet mellan ca 30-34knop, snabbast är de ryska på 34. Men vår engen Vusby är ju god upp mot 40kn

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 augusti 2007, 08:23

Hon skall enl. sky news ha toppat 31,5kn under provturerna, vilket får ses som ok, man hade en kontrakterad fart på 28knop.

Källa
During four weeks of sea trials, Daring has achieved 31.5 knots - exceeding a target of 28 knots.
The £1 billion HMS Daring will become the most advanced warship in the world when it enters service with the Royal Navy next year.
Lär av detta FMV och Karlskrona Varvet!

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 18 augusti 2007, 02:22

Man funderar ju ändå i gunships banor - för 60 år sedan var det ingen match för en jagare att göra 40+ knop?

Skriv svar