Har just köpt en K98 bajonett i rätt så bra form. Har nu några frågor till experterna.
1: Längst ner på handtagen så är det en liten knapp som man kan trycka in för att pressa fram en bit på andra sidan. Vad är syftet med denna?
2: Är det normalt att eggen inte är vass?. Trodde först min vara slö pga användning men den verkar vara gjord på det sättet.
3: På klingan står det "Berg&co" på ena sidan och "7028" på den andra. Hur ska man tyda detta?. Jag vet att Berg & co syftar på tillverkaren.
Frågor om K98 bajonett
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Hej och välkommen. De här frågorna ställes bäst på http://samlarforum.nu , skalmans systerforum.
/Ibsen
/Ibsen
Re: Frågor om K98 bajonett
1: Förmodligen låsning så bajonetten sitter fast i vapnetsvennex skrev:Har just köpt en K98 bajonett i rätt så bra form. Har nu några frågor till experterna.
1: Längst ner på handtagen så är det en liten knapp som man kan trycka in för att pressa fram en bit på andra sidan. Vad är syftet med denna?
2: Är det normalt att eggen inte är vass?. Trodde först min vara slö pga användning men den verkar vara gjord på det sättet.
3: På klingan står det "Berg&co" på ena sidan och "7028" på den andra. Hur ska man tyda detta?. Jag vet att Berg & co syftar på tillverkaren.
2: Ja det är normalt, bajonetten är i första hand ett stickvapen
3: Berg & Co är tillverkaren och 7028 serienumret