Inlägg
av Olof Larsson » 9 september 2002, 23:07
Ja, under det kalla krigets "glada dagar" så monterade de kärnvapen på så gått som allt som var tillräckligt stort:
Artillerigranater, luftvärnsrobotar, jaktrobotar, kryssningsrobotar, torpeder och sjunkbomber.
Turkiet övervägde t.o.m. landminor med kärnstridsspets. I det sista fallet självfallet fasta.
Rapiers precision och tillförlitlghet var t.o.m. så hög att britterna åtminstone i reklamen, kallade den för "hittile" snarare än "missile".
Deras Sea Wolf lvrobot, som var en av britternas viktigaste vapensystem i Falklandskriget ska f.ö. ha klarat av att skjuta ner 114mm granater under tester.