Korobov TKB-517 automatkarbin (Kalashnikov AKM:s konkurrent)

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Korobov TKB-517 automatkarbin (Kalashnikov AKM:s konkurrent)

Inlägg av mustamato » 25 februari 2007, 08:21

På denna sida hittade jag lite information om den ryska vapenkonstruktören German A. Korobovs automatkarbin TKB-517. På 1950-talet testade den sovjetiska armén automatkarbiner för att förbättra AK-47 som då var standard. Som bekant blev det AKM som kom att tillverkas, detta trots att TKB-517 var såväl, billigare, enklare, lättare, hade bättre precision och var mer kontrollerbar.
Från länken ovan skrev:Korobov submits his improved TKB-517 rifle, still based on the Kiraly type delayed blowback action; this weapon was extensively tested against modified Kalashnikov AK rifle, as well a number of other designs, and found to be superior to all. Korobov was found to be most accurate and controllable in full automatic mode (primary mode of fire, according to Soviet tactical doctrine), especially when fired from the shoulder or from the hip. It was also significantly lighter and less expensive to make than modified AK. Nevertheless, Soviet Army preferred less effective, but familiar and already well established Kalashnikov AKM over the more effective and lighter, but entirely new design.
Fördelarna över AKM härrör från att Koborov valde en annan mekanism än Kalashnikov;
Från länken ovan skrev:TKB-517 is delayed (retarded) blowback operated weapon, that uses two-part bolt system, designed prior to WW2 by Paul Kiraly of Hungary. In this system, bolt has two parts - lighter breechblock with breechface and extractor, and heavier bolt carrier. A two-arm lever is interposed between these two parts; lower arm of the lever rests against the receiver when bolt is fully closed. When gun is fired, pressure in the chamber forces the cartridge case backwards and against the breechface. Bolt begins to travel back, but the lever acts as a mechanical disadvantage, transferring the short movement of the light bolt to the longer movement of the heavy bolt carrier. This action is sufficient to slow down initial movement of the breechface before the bullet leaves the barrel. Once the pressure in the barrel is low enough, the lever breaks the contact with the receiver, and the rest of recoil cycle both bolt parts complete as a single unit. Similar system later has been used in the French FAMAS assault rifle.
Någon som har en bild som illustrerar hur mekanismen fungerar månntro?
Bilagor
korobov_tkb517.jpg
korobov_tkb517.jpg (16.28 KiB) Visad 7078 gånger

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 25 februari 2007, 19:27

Inte precis världens bästa bilder, och det hjälper ju inte att texten är på kinesiska...

http://www.gun-world.net/france/famas/famas.htm

En klar nackdel med "lever delayed blowback" som jag minns att jag har läst någonstans är att om hävarmen börjar glappa eller kärva så kommer bolten att röra sig innan bolt carriern, vilket resulterar i att hylsbottnen helt enkelt slits av. Visserligen får man väl samma effekt om det är för mycket fouling, och man därför får case stick, i ett vapen med roller delayed blowback, men ändå...

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 25 februari 2007, 19:39

MoparMadness skrev:Inte precis världens bästa bilder, och det hjälper ju inte att texten är på kinesiska...

http://www.gun-world.net/france/famas/famas.htm

En klar nackdel med "lever delayed blowback" som jag minns att jag har läst någonstans är att om hävarmen börjar glappa eller kärva så kommer bolten att röra sig innan bolt carriern, vilket resulterar i att hylsbottnen helt enkelt slits av. Visserligen får man väl samma effekt om det är för mycket fouling, och man därför får case stick, i ett vapen med roller delayed blowback, men ändå...
Jag kan lova dig att det där låter som kinesiska för många :lol:

/CvD

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 26 februari 2007, 01:37

Det blir lätt sådär när man inte riktigt tänker på vad man skriver...
Bolten är alltså slutstyckshuvudet, bolt carriern är "slutstycksbäraren" (i brist på bättre ord), fouling är smuts, och case stick är när hylsan (av en eller annan anledning) fastnar i kammaren. Alla sorters "delayed blowback" heter väl när jag tänker efter "halvreglat slutstycke". Det heter iaf inte "hävarmshalvreglerat slutstycke"...

"Hävarmsfördröjt slutstycke" kanske?

Här har vi förresten två små bilder. Slutstyckhuvudet är rött, "slutstycksbäraren" är blå.

Bild
Bild

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 26 februari 2007, 06:29

Finns en animation på mekaniken mitt på sidan, : http://matrix.dumpshock.com/raygun/basi ... on.html#bb

Mvh, Sören

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 23 juni 2007, 22:33

Laddade upp en animering som enkelt visar hur mekanismen fungerar;

Bild
Direktlänk för nerladdning.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 5 juli 2007, 20:16

Ytterligare en fråga om en mekanism från Korobov. Denna gång rörande nedanstående skapelse. Någon som har ett hum om hur mekanismen kan tänkas ha fungerat? Uppenbarligen kan det inte varit mycket rörelse bakåt sett till hur magasinet är placerat.
Bilagor
German A Korobov.jpg
German A Korobov.jpg (58.23 KiB) Visad 6616 gånger
korobov1.jpg
korobov1.jpg (33.01 KiB) Visad 6615 gånger

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 5 juli 2007, 23:40

Det som slår mig när jag tittar på Korobovs TKB-022 PM är att förutom att magasinet ligger så långt bak är avtryckaren dessutom ovanligt grov, den ser onekligen lite plastig ut.
Dessutom tycker jag det saknas något alldeles väsentligt på vapnet, Ett litet hål där tomhylsor kan ta sig ut.
Bilagor
Korobov-TKB-202.jpg
En annan sida på problemet.
Korobov-TKB-202.jpg (25.86 KiB) Visad 6588 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 juli 2007, 10:18

Det var två intressanta frågor om TKB-022 som jag också skulle vilja veta svaret på.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 6 juli 2007, 11:51

Hittade en bild på en variant av TKB-022:
Bild

Samt en sida om ett liknande vapen:
http://www.souls.org/weaponLibrary/index.html?wc=9&w=48

Isåfall skulle det var en lucka precis ovanför magasinet ?

--
Jörgen

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 6 juli 2007, 12:48

Vargas skrev: Dessutom tycker jag det saknas något alldeles väsentligt på vapnet, Ett litet hål där tomhylsor kan ta sig ut.
Brännbara hylsor?
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 juli 2007, 14:11

MD650 skrev:
Vargas skrev: Dessutom tycker jag det saknas något alldeles väsentligt på vapnet, Ett litet hål där tomhylsor kan ta sig ut.
Brännbara hylsor?
:)
Inte 1947.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 6 juli 2007, 16:25

Vad jag satt och funderade på med avtryckaren var att den eventuellt avfyrades elektriskt, med hjälp av en liten generator alldeles ovanför handen.
Nu torde detta vara i det närmsta rymdteknologi, innan ordet rymdteknologi kom till, kring mitten och slutet av 1940-talet.

Och jag funderar lite grann hur Korobov tänkte att TKB-022pm:en skulle avfyras om han satt hylsutsläppet "ovanpå" vapnet.
Fabrique Nationale Herstal tog och bygge sig ett snarlikt vapen kring milleniumskiftet där de löste hylsutsläpet genom att peta hylsan genom hela vapnet och låta den trilla ut nära eldrörsmynningen, för att göra vapnet så ambidextriöst som möjligt.

Men en troligare förklaring vore att Herr Korobov tog och byggde in en liten trollkarl i vapnet som både arbetade som slutstycke och hylsborttrollare.
Och det torde också förklara varför vapnet ifråga inte blev en omedelbar succé, för trollkarlar växer inte på träd och kan inte maskintillverkas...

Hade varit bra roligt att se en sprängskiss över vapnet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 6 juli 2007, 16:28

:lol:
Vargas skrev:Hade varit bra roligt att se en sprängskiss över vapnet.
Jag förväntar mig att du fixar en nu :wink:

MVH

Hans

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 6 juli 2007, 18:50

Prototypen till TKB-022 PM ska finnas att åskåda i Tula i Ryssland, där det finns ett stort vapenmuseum, denna prototyp ska vara byggd 1962. Notera skillnaderna i prototypen på bilden nedan jämfört med den som syns på bilden ovan. Det finns bland annat ett (troligt) utkastarhål i denna. Varför det står 1947 på bilden jag lade in ursprungligen ovan vet jag inte, eventuellt kan det vara ett fel eller så var det helt enkelt en äldre prototyp?

Angående magasin långt bak har vi ett annat lite mer modernt exempel i Steyr ACR. Denna använde dock specialammunition medan TKB-022 PM var byggd runt den vanliga 7,62 x 39 M43-patronen. Mekanismen i ACR kan eventuellt ge en ledtråd till hur mekanismen i TKB-022 PM fungerade.
Bilagor
steyr_acr_2.jpg
steyr_acr_2.jpg (24.31 KiB) Visad 6491 gånger
_TKB-022PM(600).jpg
_TKB-022PM(600).jpg (48.19 KiB) Visad 6490 gånger

Skriv svar