S.A.S

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Inlägg av Svenska Björnen » 4 januari 2003, 08:10


Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Matte » 4 januari 2003, 10:47

Jag har som sagt träffat en gammal "ärrad veteran"(krokig näsa och bar alltid Polotröja...). Fast det var knappast någon intervju utan snarare en mängd historier, åsikter och en hel del matnyttig taktik. Men vad ska du med det till... :oops:

Ressel
Medlem
Inlägg: 660
Blev medlem: 2 januari 2003, 22:45
Ort: göteborg

Inlägg av Ressel » 15 januari 2003, 16:35

Kan man säga att Navy Seals och SAS är ungefär samma?

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 15 januari 2003, 21:00

I Bosnien uppträdde en del (enligt min personliga uppfattning) "speciella" brittiska soldater som bl.a. var med på bataljonens orientering och de kunde passera våra crossingpoints m.m. Det var oftast "råbarkade sluggertyper" som (om jag förstod det rätt) inhämtade information och uppgifter om de förband som uppträdde i området. De bar ingen uniform och uppträdde civilklädda. De tyckte sig stå vid sidan av all form verksamhet som vi bedrev och kunde helt sonika avbryta under pågående genomgång osv. Som jag förstod det operade de också med laserpekare och bedrev underrättelseinhämtning. Vi uppfattade det som att de kom från SAS eller någon annan liknande enhet. Av det jag såg var de dock professionella i sin rena soldatutövning.

--

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Matte » 17 januari 2003, 11:46

Ilúvatar

Mja.....Sas löser även direkta antiterrotist uppgifter (motsv Delta Force) och kan även användas för civila polisuppdrag i GB. Seals har ju en mer marin inriktning - eller hade i början. Sas skickar också ut intrusktörer till andra länder för att utbilda livvakter och antiterrorenheter.

Kort sagt: Sas är ett mer flexiblet förband och kan användas till fler uppgifter än Seals.

PhilipT
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 november 2002, 16:21
Ort: Norrköping

Inlägg av PhilipT » 26 januari 2003, 09:38

:? Nja, det skulle ju vara lättare att jämnföra SAS och DF. SEALs skulla nog mer likna SBS som också har marin inricktning.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 26 januari 2003, 12:17

PhilipT skrev::? Nja, det skulle ju vara lättare att jämnföra SAS och DF. SEALs skulla nog mer likna SBS som också har marin inricktning.
Jag har hört att SBS gått ihop med SAS nu...

Jag kan ha oerhört mycket fel... Så ni vet :)

PhilipT
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 november 2002, 16:21
Ort: Norrköping

Inlägg av PhilipT » 26 januari 2003, 20:23

Naä, man gör Selection och grundutbildningen tillsammans och sen väljer man inriktning, då kan man välja att fortsätta träna med SBS och bli en av dom.

Dom flesta RM som klarar selection brukar gå till SBS och dom från Para reg. går oftast till SAS.

Nicho
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 januari 2003, 15:33
Ort: Aldershot

Inlägg av Nicho » 30 januari 2003, 15:47

PhilipT skrev:Naä, man gör Selection och grundutbildningen tillsammans och sen väljer man inriktning, då kan man välja att fortsätta träna med SBS och bli en av dom.

Dom flesta RM som klarar selection brukar gå till SBS och dom från Para reg. går oftast till SAS.
Det där stämmer inte riktigt. Den enda del av selection som görs av båda två är endurance (De kutar runt på berg med packning), sen så bär det av till djungeln för SAS och nån annan stans för SBS.

SBS är en del av Royal Marines och får inte så länge sedan fick endast Royal Marines gå till SBS. Numera får vem som helst inom de brittiska styrkorna söka sig till SBS, samma gäller för SAS.
Utrinque Paratus

PhilipT
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 november 2002, 16:21
Ort: Norrköping

Inlägg av PhilipT » 30 januari 2003, 16:26

Dom flesta RM som klarar selection brukar gå till SBS och dom från Para reg. går oftast till SAS.
RM = Royal Marines

Selection är den första delen när man grov filtrerar bort dom som inte passar, därav namnet "Selection=Val"
Sedan går man vidare med den handfull män som är kvar till djungel och arktisk träning ( Största delen i Norge), under denna tid kan man när som helst bli petad. När grundträningen är klar så kan man välja att fortsätta träna med SBS. Då går man över till mer marina träningsuppdrag medan dom som gick SAS fortsätter med tex. CQB.

Känner flera som har varit med och fortfarande är med i SAS så dessa uppgifter är rätt. :D

Nicho
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 januari 2003, 15:33
Ort: Aldershot

Inlägg av Nicho » 30 januari 2003, 16:50

Jag kan inte säga nått om SBS, för det vet jag itne så mycket om.

Men SAS däremot. Selection är ju som du säkert vet uppdelat i tre faser. Den första, endurance, görs runt bergen i Breacon Beacons. Den adra, djungel-delen, i Belize. Till sist då den tredje, Escape and Evation, där de ska fly från en styrka, ofta mekaniserad och luftburen. Efter att de blivit tillfångatagna eller klarat sig och sen blivit tillfånga tagna så blir de förhörda i över ett dygn.

Efter det så skickas det till en av de aktiva "sabre squadrons" i SAS, A, C, D och G Squadron. Inom dessa finns det fyra tropper, Air, Boat, Mountain och Mobility troop.

Alla skvadroner turas om att vara "Special Projects team", d.v.s vara brandkårs styrka för gisslan situationer inom Storbritannien. Detta går på ca ett halvår åt gången. Det finns två st "teams" på standbye, red och blue. Ett har 30 min och det andra uppgraderas till 30 min efter att det andra sänds ut.
Utrinque Paratus

PhilipT
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 november 2002, 16:21
Ort: Norrköping

Inlägg av PhilipT » 1 februari 2003, 11:04

Precis, som vid tillexempel Operation Nimrod.

PhilipT
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 november 2002, 16:21
Ort: Norrköping

Inlägg av PhilipT » 1 februari 2003, 11:09

Om någon för övrigt har frågor om SAS så kan jag fråga min far men det är inte säkert han får svara på alla frågor.

Han gick med i RE 16 år gammal, vidare till 59 ICS RE och sen till SAS.
Utplacerad i skarpa situationer som jag vet Nord Irland, Operation Nimrod och Falklandsöarna.

Burberry
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 februari 2003, 01:11
Ort: Helsingborg/Skåne

Inlägg av Burberry » 1 februari 2003, 11:28

What´s the colour of the boathouse in Hereford?
;-)

Krayn
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 mars 2003, 21:32
Ort: --

Inlägg av Krayn » 12 mars 2003, 21:44

Matte skrev:Ilúvatar

Mja.....Sas löser även direkta antiterrotist uppgifter (motsv Delta Force) och kan även användas för civila polisuppdrag i GB. Seals har ju en mer marin inriktning - eller hade i början. Sas skickar också ut intrusktörer till andra länder för att utbilda livvakter och antiterrorenheter.

Kort sagt: Sas är ett mer flexiblet förband och kan användas till fler uppgifter än Seals.
Hör att du inte vet vidare mycket om SEALs i överhuvudtaget.
Och det stavas SEALs inte Seals!

1. SEAL står för SEa Air Land, vilket betyder att de kan utföra uppdrag på flera sätt än SAS och är på så vis mer flexibla. SEALs primära är visserligen dykning/simning men har träning i både och.

2. SEAL har och har tidigare haft uppdrag att utbilda antiterroristenheter bakom fientliga och vänliga linjer.

3. SEALs används i dagsläget allt mer för att lösa terrorist aktioner. Men de kan inte agera inom USA, eftersom de är ett militärt förband. Däremot använde man SEALs efter 11 September för att rensa i tunnlar, etc.

Tycker att du borde läsa på lite mer innan du börjar gemföra två olika elit förband. Och både SAS och SEALs är två högt respekterade elit förband och gör det de kan bäst. Det går inte att gemföra vilken som är "bättre" eller "sämre" på så sätt.

Krayn out.

Skriv svar