S.A.S

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 3 november 2002, 22:27

Eftersom jag varken är juridikstuderande eller en god renässansmänniska så vet jag inte det.
Men jag ska se om jag hinner masa mig ner till bibloteket under veckan.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 6 november 2002, 11:06

Tydligen så är det inte grundlagen som omöjligjör en insats av SSG i fredstid, utan det är en vanlig lag.
Att den ska vara från Ådalen verkar dock stämma
Jag tänkte bespara dig en del tid och besvär: Det finns ingen sådan lag. SSG bedriver ingen verksamhet som behöver regleras i lag.

--

WeeMan
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 oktober 2002, 20:27
Ort: Trollywood

Inlägg av WeeMan » 7 november 2002, 23:31

Jag har köpt Ken Connors bok nu, har kommit knappt 80 sidor och jag tycker att den är väldigt intressant. Tipsa gärna om fler böcker som handlar om specialförband(Gärna om spetnaz)(Helst på svenska).

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Matte » 11 november 2002, 08:10

Viktor Surov - Spetsnaz...läste jag då jag gjorde lumpen. Var väl okej men hur mycket som var sant och hur mycket som var påhittat vette gudarna...

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 11 november 2002, 09:06

WeeMan skrev:Jag har köpt Ken Connors bok nu, har kommit knappt 80 sidor och jag tycker att den är väldigt intressant. Tipsa gärna om fler böcker som handlar om specialförband(Gärna om spetnaz)(Helst på svenska).

Du har ju Victor Suvorovs bok "Spetsnaz" (Timbro förlag), säkrast är gissningsvis att leta på antikvariat alternativt kontakta förlaget. Boken gavs ut någon gång på 80-talet.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 11 november 2002, 14:55

robert nordin skrev:Du har ju Victor Suvorovs bok "Spetsnaz" (Timbro förlag), säkrast är gissningsvis att leta på antikvariat alternativt kontakta förlaget. Boken gavs ut någon gång på 80-talet.
Hela boken finns utlagd på nätet också (på engelska): militera.lib.ru/research/suvorov6/index.html.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 11 november 2002, 17:00

Finns även på större bibiliotek, t.ex. Göteborgs Stadsbibliotek. Har boken hemma hos mig just nu. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 18 november 2002, 10:31

Ang. om huruvida SSG får sättas in i fredstid:

Ur dagens SvD:
Militär ska bekämpa terrorism


Malmö TT

Svensk militär ska kunna sättas in för att bekämpa terrorister som slår till inom landet. Det föreslår regeringens utredare, justitierådet Johan Munck inom kort, skriver Sydsvenska Dagbladets nätupplaga.

I början av nästa år lämnar den så kallade 11 september-utredningen sitt betänkande. Utredningen tillsattes efter attentatet mot World Trade Center i USA förra året.

Tidigare har det varit förbjudet att sätta in militär för att lösa polisiära uppgifter.

- Det är en mycket känslig fråga. Men vid angrepp av det slaget som vi sett i USA, Moskva och Bali tror jag det är nödvändigt att utnyttja militära resurser, säger Johan Munck till tidningen.

Han vill ge möjligheter att sätta in militära förband.

- Man kan dels tänka sig att militären står för insatsen själv, dels att man bistår polisen, säger han.

Enligt Munch förfogar försvaret över elitförband som kan vara lämpliga att använda vid exempelvis en fritagningsaktion mot en kraftigt beväpnad terrorgrupp.

Frågan om hur svenska soldater ska användas regleras i regeringsformen och huvudregeln är att det får ske när Sverige angrips militärt av främmande makt. Men det finns också möjlighet för riksdagen att med en vanlig lagändring besluta att militära styrkor får sättas in mot nya typer av hot. Men hur lagstiftningen ska tolkas är dock omtvistat.
http://www.svd.se/dynamiskt/Inrikes/did_3379566.asp

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 18 november 2002, 13:23

Det här var ju en intressant öppning, helt i linje med min personliga uppfattning. Och så fick vi ju bekräftat det som diskuterats tidigare, nämligen att SSG:s verksamhet inte har reglerats i en särskild lag.

--

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 18 november 2002, 19:42

WeeMan skrev:Jag har köpt Ken Connors bok nu, har kommit knappt 80 sidor och jag tycker att den är väldigt intressant. Tipsa gärna om fler böcker som handlar om specialförband(Gärna om spetnaz)(Helst på svenska).
Charlie Beckwith (som grundade DF) har ju skrivit en bok som heter Delta Force, utkom 1983, okänt om den finns utgiven på svenska.

PhilipT
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 november 2002, 16:21
Ort: Norrköping

Inlägg av PhilipT » 20 november 2002, 17:14

:D Och även Charles Beckwith var i england coh tränade fler år med S.A.S. innan Vietnam kriget och grundandet av Delta Force. :D

Min pappa läste mycket om S.A.S hostoria innan han klarade S.A.s. "Selection".

PhilipT
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 november 2002, 16:21
Ort: Norrköping

Inlägg av PhilipT » 10 december 2002, 15:54

Han, min far, gjorde flera års tjänstgöring i S.A.S.
Dels i Nordirland, Falklandsöarna och Iranska ambasaden.

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Intressant...

Inlägg av Svenska Björnen » 3 januari 2003, 01:49

Det skulle vara intressant om någon tidning kunde göra en intervju med en SAS:are så man kunde få en inblick i hur det är i från en "jag berättar inte det här för att tjäna pengar" vinkel. :?

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Matte » 3 januari 2003, 12:30

Svenska Björnen

Läs Ken Connors bok, den är bra.

Användarvisningsbild
Svenska Björnen
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 9 april 2002, 21:11

Matte!

Inlägg av Svenska Björnen » 4 januari 2003, 02:09

Har läst Ken Connors bok.

Men skulle ändå vara intressant med en intervju... :|

Skriv svar