S.A.S

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Matte » 6 september 2002, 12:05

Larsson!
Och ni andra
Sas kopplingen till Rhodesia är inte så konstigt egentligen. De krig som utspelats i området har ju varit klassiska gerillakrig och SAS har varit på plats om vi säger som så.

Förutom SAS fanns ju även Selous Scouts i Rhodesia. SAS och Selous Scouts var polare...

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 6 september 2002, 13:04

SAS finns inte i Zimbabwer längre så vitt jag vet, men det fanns i Rhodesia (som jag ändå kallar det landet) så det var inte inkorrekt att tala om Rhodesier, skulle jag påstå.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 6 september 2002, 23:10

Larsson skrev:
Hangatyr skrev:
Vadmenar du med att det är alla spec.förbands moder?
jägarförband och motsvarande har väl funnits innan VK2 då, mig veterligen, SAS bildades??
Det stämmer, beroende på hur man definerar specialförband.
Jag skulle vilja definera specialförband som infanteriförband som har strid som uppgift men som inte har till uppgift att ta/försvara terräng,
och som är av elitkaraktär (d.v.s. de har särskillt bra soldater).
Då är kanske, och jag säger kanske SAS bland de första tillsammans med bl.a. Brandenburgers, S.B.S m.fl.

Vad jag menade med "alla specialförbands moder" är att de dels är ett "komplett" specialförband
(behärskar alla uppgifter som specialförband utför och behärskar alla transportsätt),
att de idag är de "äldsta i gemet" och att de är den måttstock som "alla andra" specialförband jämför sig med.
Det är taget.

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Matte » 6 september 2002, 23:33

Å andra sidan...skulle man inte kunna kalla de förband som inte använde sig av en tidstypisk taktik eller rådande "konventionell krigföring" för specialförband?

Dagens "specialförband" och deras taktik har ju blivit som den blivit på grund av de doktriner som vi valt att anamma i vår "moderna" krigföring.

Vidgar man begreppet ytterligare dyker det upp fler historiska exempel på "specialförband". Tex: Troja, Robin Hood och hans polare ( :D ), Tempelriddare, Samurajer, Spartaner osv....

_G_
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 september 2002, 17:29
Ort: Helsingborg

S.A.S

Inlägg av _G_ » 30 september 2002, 17:52

att kalla (22nd) SAS för alla specialförbands moder är rätt så korrekt. ett specialförband uppträder i små enheter, långt bakom fiendens linjer. SAS var det första förband som opererade i små enheter bakom fiendens linjer.

för att ta "bakvägen" in i 22 SAS så måste du ha varit i T.A SAS dvs 21a eller 23e i sju år, så en bakväg är det väl, fast ingen genväg.
SBS skapades ur SAS.

under 2VK så opererade liknande förband, typ rangers och desertrats på liknande sätt, fast i större enheter.

SAS förstörde fler tyska flygplan än hela RAF! och "Mad" Mike fler än någon stridspilot under andra världskriget!!

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 30 september 2002, 22:14

Matte skrev: Vidgar man begreppet ytterligare dyker det upp fler historiska exempel på "specialförband". Tex: Troja, Robin Hood och hans polare ( :D ), Tempelriddare, Samurajer, Spartaner osv....
Tempelriddarna, Samurajerna och Spartanerna var väl snarare chocktrupper, dvs jävulskt vältränade enheter som stred enligt gängse mönster, bara mycket bättre.

'Elit' men inte 'special', så att säga.

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Matte » 4 oktober 2002, 09:33

Tja ...kan väl hålla med ...kan alldeles för lite om den tidens gällande taktiska doktriner...Så elit får väl gå bra även om jag avskyr just det ordet... :D

Svart Sol
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 oktober 2002, 22:01
Ort: Stockholm

Inlägg av Svart Sol » 7 oktober 2002, 21:34

Jag som trodde att alla läst alla böcker om SAS som Andy McNab och Chris Ryan skrivit... :)

Om du vill läsa EN bok om SAS, där allting som behövs veta utan större kruseduler så skall du läsa "Elitstyrka SAS - från ökenkrigare till Ghost Force" av Ken Connor.

http://se.pricerunner.com/QuickCategory ... Ken+Connor

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Matte » 11 oktober 2002, 22:41

he he..träffade en SAS-kille för ett tag sedan. Han kände McNab och Ryan personligen. Kallade dem för deras riktiga namn och sa om McNab: "He´s a liar and a damn thief..."
han gillade inte alls deras böcker, dock tyckte han att Ken Connors bok var helt ockej...:-)

Det finns en parodi om SAS på film någonstans. Har bara sett det en gång men det är helt hysteriskt roligt. De svär, snubblar och skjuter utav bara hel....och skriker "we´re the fucking SAS".
Killen som spelade gruppchef har tidigare varit med i en komediserie som gick på SVT. Han kompanjon hette de "Eddie Hitler"....någon som vet vad jag menar. Har sökte efter ovanstånde filmklipp länge...

Svempa
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 3 augusti 2002, 12:05
Ort: 6:e fördelningen

Inlägg av Svempa » 12 oktober 2002, 18:59

Jag har förstått att Andy McNab och Chris Ryan inte är de bästa vänner längre....speciellt om man ser till skillnaderna i deras berättelse av vad som hände i Irak innan patrullen splittrades. Jag har dock en känsla av att Ryan är den av de två som jag litar mest på...

Vad menade den där SAS killen om att McNab skulle vara en "Liar and a damn thief"? Någon speciell anekdot som du kan dela med oss andra?

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 14 april 2002, 23:30
Ort: Örebro => Stockholm

Inlägg av MOS 13F » 12 oktober 2002, 22:21

Matte skrev: Han kände McNab och Ryan personligen. Kallade dem för deras riktiga namn och sa om McNab: "He´s a liar and a damn thief..."
Jaha, så båda skriver under pseudonym? Jag hade trott att de helt enkelt hoppat av SAS och struntat i eventuell tystnadsplikt. Har SAS haft några invändningar mot att de skrivit om saker som de varit med om?

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Matte » 13 oktober 2002, 00:12

Vad jag vet är ingen av dem aktiv inom SAS. De skriver under pseudonym och den uppfattningen jag fick är att SAS inte gillar deras skriverier.
Personen jag pratade med beskrev ett SAS innan de hamnade i publicitetens ljus och efter. Han tyckte att "fel folk" sökte sig till SAS efter de blivit mer "kända" för allmänheten. Många använder tydligen SAS som en språngbräda uppåt i karriären

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 3 november 2002, 15:09

Herr Larsson skrev följande:

SSG - Särskillda Skydds Gruppen - Militärens motsvarighet till SAS. Förbandet består uteslutande av officerare (yrkesofficerare och frivilliganställda reservofficerare) och håller till i Karlsborg.
Förbandet får inte sättas in i Sverige i fredstid (p.g.a. grundlagen).

Av nyfikenhet undrar jag varför förbandet inte får sättas in i Sverige i fredstid - var kommer grundlagen in i bilden?

---

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 3 november 2002, 16:49

Kompanichefen skrev:
Herr Larsson skrev följande:

SSG - Särskillda Skydds Gruppen - Militärens motsvarighet till SAS. Förbandet består uteslutande av officerare (yrkesofficerare och frivilliganställda reservofficerare) och håller till i Karlsborg.
Förbandet får inte sättas in i Sverige i fredstid (p.g.a. grundlagen).

Av nyfikenhet undrar jag varför förbandet inte får sättas in i Sverige i fredstid - var kommer grundlagen in i bilden?
Tydligen så är det inte grundlagen som omöjligjör en insats av SSG i fredstid, utan det är en vanlig lag.
Att den ska vara från Ådalen verkar dock stämma

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 3 november 2002, 21:31

Vilken lag då?

--

Skriv svar