S.A.S

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

S.A.S

Inlägg av Lützow » 1 september 2002, 22:18

Vad jag har förstått det som så andvänds SAS både som kommandosoldater och till polisiära uppgifter vid t.ex gissalan situationer.
Vem är det som för befälet över dom? Militären?Polisen? Något sådanthär förekommer inte i sverige väll?



/Martin

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 1 september 2002, 22:38

SAS (Special Air Service) är ett militärt förband som dels utför "vanliga" specialförbandsuppgifter, men som också utför gisslanfritagning.

Vid militära uppgifter så antar jag att de står under lämpligt militärt befäl.
Vid gisslanfritagning i Storbrittanien, så står de under befäl av chefen på platsen (polis).
De får enbart sättas in efter att regeringen har gett sitt medgivande (Jag tror att terroristerna måste ha börjat döda gisslan innan insats är tillåten).
Därefter så är det upp till chefen på platsen att avgöra om de ska sättas in eller ej.

I Sverige så har vi två jämförbara förband:

ONI (eller vad de heter nu för tiden) - Operativa Nationella Insatsstyrkan - Polisens antiterroriststyrka.

SSG - Särskillda Skydds Gruppen - Militärens motsvarighet till SAS. Förbandet består uteslutande av officerare (yrkesofficerare och frivilliganställda reservofficerare) och håller till i Karlsborg.
Förbandet får inte sättas in i Sverige i fredstid (p.g.a. grundlagen).
De har dock varit (är dock?) i Afganistan sedan talibanerna föll för underrättelseinhämtning.
Detta sedan SAS bad om deras deltagande.

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 1 september 2002, 23:00

I Sverige finns det även särskillda beredskapspolisen.
Vad jag vet så står ONI för ordningspolisens nationella insatsstyrka då denna var underställd den vanliga ordningspolisen innan.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 2 september 2002, 18:57

En sak som jag funderat på efter att ha läst "Bravo två Nolll" och "Den enda som kom undan" är att dom olika skvadronerna verkar bestå av folk från världens alla hörn t.ex Australier,Rhodesier och Nya Zeeländare.
Är det öppet för vem som helst i dessa länder att söka till brittiska krigsmakten? Dessa länder har ju egna krigsmakter(iaf Australien och Nya Zeeland)

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem
Inlägg: 125
Blev medlem: 19 augusti 2002, 21:04
Ort: Jkpg men bor i Kalmar

Inlägg av Johan S » 2 september 2002, 22:23

Lützow skrev:En sak som jag funderat på efter att ha läst "Bravo två Nolll" och "Den enda som kom undan" är att dom olika skvadronerna verkar bestå av folk från världens alla hörn t.ex Australier,Rhodesier och Nya Zeeländare.
Är det öppet för vem som helst i dessa länder att söka till brittiska krigsmakten? Dessa länder har ju egna krigsmakter(iaf Australien och Nya Zeeland)
De länder du nämner har väl egna SAS förband? Dock inte helt säker. England har ju i alla fall varit lite involverad i de länderna :D
//Johan

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 september 2002, 08:20

Lützow skrev:En sak som jag funderat på efter att ha läst "Bravo två Nolll" och "Den enda som kom undan" är att dom olika skvadronerna verkar bestå av folk från världens alla hörn t.ex Australier,Rhodesier och Nya Zeeländare.
Är det öppet för vem som helst i dessa länder att söka till brittiska krigsmakten? Dessa länder har ju egna krigsmakter(iaf Australien och Nya Zeeland)
Nja, dessa länder tillhör till "Samväldet" - vilket är en slags paraplyorganisation för de forna brittiska kolonierna - vilket gör att dessa kan söka till den brittiska armén i och med att de är medborgare i samväldet.
Var ett tag sen jag satt o läste om de brittiska medborgarlagarna vilka - om jag inte missminner mig - ger personer som är medborgare i ett av länderna inom samväldet rätt att söka brittiskt medborgarskap.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 3 september 2002, 08:46

Rhodesier? Du menar väl Zimbabwier?
Man kan ju undra hur det är med det samarbetet i dagsläget.

Hur som helst, så är SAS alla specialförbands "moder" och kanske det mest kompletta specialförbandet i världeen.
Om jag förstått det rätt så skickar en mängd längder sina bästa till SAS för att lära sig av de bästa.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 3 september 2002, 23:54

Patrik skrev:
Lützow skrev:En sak som jag funderat på efter att ha läst "Bravo två Nolll" och "Den enda som kom undan" är att dom olika skvadronerna verkar bestå av folk från världens alla hörn t.ex Australier,Rhodesier och Nya Zeeländare.
Är det öppet för vem som helst i dessa länder att söka till brittiska krigsmakten? Dessa länder har ju egna krigsmakter(iaf Australien och Nya Zeeland)
Nja, dessa länder tillhör till "Samväldet" - vilket är en slags paraplyorganisation för de forna brittiska kolonierna - vilket gör att dessa kan söka till den brittiska armén i och med att de är medborgare i samväldet.
Var ett tag sen jag satt o läste om de brittiska medborgarlagarna vilka - om jag inte missminner mig - ger personer som är medborgare i ett av länderna inom samväldet rätt att söka brittiskt medborgarskap.
Nja, fram till 1971 fick immigranter från Samväldet, eftersom de räknades som brittiska undersåtar, fulla medborgerliga rättigheter när de flyttade till Storbritannien. Genom Immigration Act 1971 och British Nationality Act 1981, jämställs de numera med andra utlänningar. Irländare är det enda undantaget, som får större rättigheter (rösträtt, etc). Däremot är det förhållandevis lätt för invandrare att få medborgarskap i Storbritannien efter fem års boende där.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 4 september 2002, 07:28

Lindir skrev:Nja, fram till 1971 fick immigranter från Samväldet, eftersom de räknades som brittiska undersåtar, fulla medborgerliga rättigheter när de flyttade till Storbritannien. Genom Immigration Act 1971 och British Nationality Act 1981, jämställs de numera med andra utlänningar. Irländare är det enda undantaget, som får större rättigheter (rösträtt, etc). Däremot är det förhållandevis lätt för invandrare att få medborgarskap i Storbritannien efter fem års boende där.
hmmm...då var jag inte helt ute och cyklade. :)

Scout
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 23 augusti 2002, 05:44
Ort: malmö

Inlägg av Scout » 4 september 2002, 10:48

Är det inte så att bara redan yrkesverksamma militärer får bli medlemmar i SAS (och SBS) - någsom har bra länktips om f a SBS utveckling (SAS ursprung är väl ww2).

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 4 september 2002, 13:26

Enligt Discovery så har i allafall Australien ett helt eget SAS förband. Fristående från sin moderförening. Dock skapad och tränad av britterna från början. Jag har för mig att även Nya Zeeland har något likande.

Micke

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 4 september 2002, 15:39

Scout skrev:Är det inte så att bara redan yrkesverksamma militärer får bli medlemmar i SAS (och SBS).
Jo tror det är så, fast vissa kan tydligen smita in genom bakdörren.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 4 september 2002, 21:06

Larsson skrev:Rhodesier? Du menar väl Zimbabwier?
Man kan ju undra hur det är med det samarbetet i dagsläget.

Hur som helst, så är SAS alla specialförbands "moder" och kanske det mest kompletta specialförbandet i världeen.
Om jag förstått det rätt så skickar en mängd längder sina bästa till SAS för att lära sig av de bästa.
Vadmenar du med att det är alla spec.förbands moder?
jägarförband och motsvarande har väl funnits innan VK2 då, mig veterligen, SAS bildades??

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 4 september 2002, 22:15

Scout skrev:Är det inte så att bara redan yrkesverksamma militärer får bli medlemmar i SAS (och SBS) - någsom har bra länktips om f a SBS utveckling (SAS ursprung är väl ww2).
Det står lite om SBS i Elitstyrka SAS av Ken Konnor. Jag har alltid trott att Special Boat Squadron och SAS var systerförband, vilket inte är fallet. SBS ingår i Royal Marines, och verkar ha samma funktion som kustjägarna har inom KA (eller vad man nu kallar de där skärgårdsmatroserna)


Ett av antagningskraven är fallskärmsjägarutbildning eller motsvarande. Man skall dock komma ihåg att det även gått inflation i SAS-baskern. Bara för att någon har en sådan, så behöver detta inte betyda att vederbörande har genomgått SAS antagningsprogram (SAS Selection). Enligt Konnor finns det tre SAS-regementen. 21, 22 och 23. 21. och 22. är det äkta SAS, medan 23. reg närmast har karaktären av hemvärn, och det lär ha varit personal från detta regemente (de andra två var inte insatta), som "fick stryk av nio jugoslaviska kypare" under ett krogslagsmål under konflikten på Balkan.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 5 september 2002, 19:48

Hangatyr skrev:
Vadmenar du med att det är alla spec.förbands moder?
jägarförband och motsvarande har väl funnits innan VK2 då, mig veterligen, SAS bildades??
Det stämmer, beroende på hur man definerar specialförband.
Jag skulle vilja definera specialförband som infanteriförband som har strid som uppgift men som inte har till uppgift att ta/försvara terräng,
och som är av elitkaraktär (d.v.s. de har särskillt bra soldater).
Då är kanske, och jag säger kanske SAS bland de första tillsammans med bl.a. Brandenburgers, S.B.S m.fl.

Vad jag menade med "alla specialförbands moder" är att de dels är ett "komplett" specialförband
(behärskar alla uppgifter som specialförband utför och behärskar alla transportsätt),
att de idag är de "äldsta i gemet" och att de är den måttstock som "alla andra" specialförband jämför sig med.

Skriv svar