Eldsläckningssystem i på fartyg

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Eldsläckningssystem i på fartyg

Inlägg av predator » 13 april 2006, 19:57

För att fortsätta med "Eldsläckningssystem i svenska hangarer?"

När man bekämpar brand på ett fartyg har man sprintler så eller tar man slangar? Pumpar man ombord de eller finns de lagrat. Pumpar man ut lika mycke vatten som man pumpar in. Alltså måste man länspumpa samtidigt eller tar man hand om det sen när branden e under kontroll?

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Re: Eldsläckningssystem i på fartyg

Inlägg av steben » 13 april 2006, 20:04

predator skrev:För att fortsätta med "Eldsläckningssystem i svenska hangarer?"

När man bekämpar brand på ett fartyg har man sprintler så eller tar man slangar? Pumpar man ombord de eller finns de lagrat. Pumpar man ut lika mycke vatten som man pumpar in. Alltså måste man länspumpa samtidigt eller tar man hand om det sen när branden e under kontroll?
Inom den civila sjöfarten har man CO2 system, fasta installationer för maskinrummet och även ibland för lastrum. I flottan används samma system, man har dock använt halongas denna är ju dock nu förbjuden, vet inte om marinen fortfarande har dispens för att använda den. Annars förekommer ju sprinklersystem också, vilka i regel använder sjövatten.

MVH Stefan 8-)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 13 april 2006, 22:02

Hur kommer de sig att halongas e förbjudet då? De att om de skulle starta så dödar det ju mäniskor som e i närheten?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5936
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 13 april 2006, 22:12

Haloner är giftigt för människor, liksom koldioxid. Haloner förbjöds eftersom de är långlivade och ozonnedbrytande ämnen, typ som freon. För ozonlagrets skull, alltså.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 13 april 2006, 22:14

E det giftigt hade för mig bara att de tog bort luften så branden slockna och mäniskan kvävdes om man va i samma rum men jag kan ha fel..

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5936
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 13 april 2006, 22:23

Jo, det är ju principen (att det tränger undan syret) men detsamma gäller ju för koldioxidsläckare...

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 13 april 2006, 22:29

Här är en PDF som utvärderar brandriskerna på HMS Visby. Kanske inte helt onödigt arbete med tanke på vad som hände den norska minsveparen Orkla (också byggd i glasfiberarmerad plast) för snart fyra år sedan.

http://www.brand.lth.se/bibl/5084.pdf

/Per
Bilagor
KNM Orkla i brann nordøst for Ålesund. Fartøyet deltok i øvelse Flotex 2002 da brannen brøt ut tirsdag morgen..jpg
KNM Orkla i brann nordøst for Ålesund. Fartøyet deltok i øvelse Flotex 2002 da brannen brøt ut tirsdag morgen..jpg (27.88 KiB) Visad 3318 gånger

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Re: Eldsläckningssystem i på fartyg

Inlägg av Otto Gaz » 14 april 2006, 11:02

steben skrev: Inom den civila sjöfarten har man CO2 system, fasta installationer för maskinrummet och även ibland för lastrum. I flottan används samma system, man har dock använt halongas denna är ju dock nu förbjuden, vet inte om marinen fortfarande har dispens för att använda den. Annars förekommer ju sprinklersystem också, vilka i regel använder sjövatten.

MVH Stefan 8-)
Ubåtar hade halon (med dispens) på 90-talet. Vet inte om detta ändrats sedan dess. Dispensen fick man bla pga att man inte kan
ventilera ut gaser på ett smidigt sätt. :-) Stora mängder CO2 är inte önskvärt i en ubåt.

Civilt på landbacken har jag sett flera installationer med halon så sent som förra året. Verkar som man får behålla befintliga
system men inte fylla på.


OT: Jag var med när halonsystemet löstes ut i en datorhall en gång (kollega tappade en "ruta" datorgolv på
en rökdetektor=. Det var en ganska högjudd och dramatisk upplevelse vill jag lova. Jag var nära att behöva byta kalsonger efteråt.

/Otto

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 14 april 2006, 13:57

Perman skrev:Här är en PDF som utvärderar brandriskerna på HMS Visby. Kanske inte helt onödigt arbete med tanke på vad som hände den norska minsveparen Orkla (också byggd i glasfiberarmerad plast) för snart fyra år sedan.
Huvudorsaken till att branden på Orkla fick ett sånt olyckligt slut var att släcksystemet var underdimensionerat samt att det säckade ihop efter 30 sekunder. Utrymmet där branden startade (fläktrum) var heller inte brandskyddat. Fartyget som helhet inte målat med brandtålig färg. Inga brandförstyvningar fanns. Det gjordes inte en ordentlig riskkalkyl med hänsyn till kompositmaterial när det designades.
Två minuter efter att branden startade kom bekämpningen igång. Då släcksystemet lade av lyckades man få igång dieselpumpar men då var det försent. Sju minuter efter att brandlarmet gått gavs ordern överge fartyget.

Allt, plus mer därtill finns att läsa i Orklarapporten: (Intressant är att Kockums kompositkunnige Sven-Erik Hellbratt finns med i den tekniska expertgruppen)
http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 27673a.pdf

En fördel med kompositer, jämfört med metall, som det inte talas så mycket om är att det kan isolera/stänga in hetta bättre men utan brandskydd förlorar det sin bärighet vid ca 100 grader Celsius.

Mvh, och glad påsk, Sören

Edit: Orkla och Visby är inte byggda i samma material utan av GRP/FRP (glasfiber) respektive CFRP (kolfiber) men ingetdera är ju speciellt brandtåligt utan ytterligare åtgärder.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5936
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 14 april 2006, 14:13

Jösses! Snacka om snabbt brandförlopp! S.Jonsson, tack för länken, mycket intressant läsning även för en enkel kabeltattare.

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 14 april 2006, 15:42

Jo det gick ruskigt fort, tack och lov så klarade sig alla utan fysiska skador.

Mvh,Sören

Edit: Att det läckte hydralolja bidrog ju också, som det står i undersökningen, till att att det gick som det gick. Man kan spekulera om vad som hänt om ett fartyg byggt i stål råkat ut för samma sak, bortsett från att axelbrottet kanske inte orsakat samma skada i väggen?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 14 april 2006, 20:28

Som ovan antydits är Halon totalförbjudet i civila sammanhang sedan några år tillbaka. Dess värre får man säga därför att det var ett effektivt släckmedel som var enkelt att installera. En CO2 anläggning är mycket mer komplicerad och kostar betydligt mer. Väldigt många Halon-anläggningar har å andra sidan ersatts med Inergen vilket också är komplicerat och kostbart. Men inte på samma nivå som CO2.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 15 april 2006, 14:28

Får jag föreslå att ni läser skyddstjänstkapitlet i örlogsboken, (fanns tidigare att ladda ner)

Förutom fasta installationer av sprinklers (med länspump) finns ju också rökdykare, rörlig släckutrustning(brandmannautr) fasta och rörliga brandspumpar och brandposter mm.

Användarvisningsbild
steben
Medlem
Inlägg: 1605
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:22
Ort: Stockholm

Inlägg av steben » 16 april 2006, 13:22

Psilander skrev:Får jag föreslå att ni läser skyddstjänstkapitlet i örlogsboken, (fanns tidigare att ladda ner)

Förutom fasta installationer av sprinklers (med länspump) finns ju också rökdykare, rörlig släckutrustning(brandmannautr) fasta och rörliga brandspumpar och brandposter mm.

Huu ja... Så är det ju, även inom handelsflottan( min uppgift faktist :? ) Men fasta installationer är ju att föredra före att riskera liv och lemm a`la Rambo :D Men finns inte såna att tillgå så är det ju det sista alternativet, före att överge skeppet då :)/Stefan 8-)

Användarvisningsbild
JHS
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 december 2004, 12:31
Ort: Uppsala

Inlägg av JHS » 21 april 2006, 11:49

Faktum är att Halon inte är kvävande på samma sätt som kolsyra, dock blir det giftigt i högre koncentrationer. Redan några få volymprocent halon i ett utrymme dödar eld, men skonar människor. Principen är genial för halonet, att det förhindrar reaktionen mellan det brännbara ämnet och luftens syre - förgiftar branden kan man säga förenklat. Nackdelen är att det förstör miljön.

En halvny grej i fartygssammanhang är vattendimma-sprinklers ("HiFog") som utnyttjar att vatten utvidgas oerhört när det kokar - 1 liter flytande vatten blir nästan två kubikmeter vattenånga! Om det brinner i ett slutet utrymme, och fartyg är ju byggda med små utrymmen bl.a. för att försvåra brandspridning, sprutar detta in vattenaerosol som förångas och förhoppningsvis kväver elden med en ganska liten mängd vattten. "Vanliga" sprinklers eller vatten sprutat från slang blöter ner och kyler, men väldigt lite av detta vatten förångas. Vid stora bränder ombord blir släckvattenmassorna ett stabilitetsproblem.

Tillägg: vissa haloner (1301) är icke-giftiga, 1211 är tokgiftigt om det reagerar fel, så ni inte sitter lugnt kvar vid Halonlarmet.

Skriv svar