Svenska attackhelikoptrar

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 19 mars 2006, 03:20

Enligt ryktena ska Sverige vara intresserat av 12-20 stycken Apachehelikoptrar. Intressant nog är det Boeing som tillverkar dessa, precis som med C-17 Globemaster III. Skulle inte förvåna mig det minsta om amerikanerna har bedrivit aktiv lobbyverksamhet hos den svenska militären för att rekommendera Försvarsdepartementet att C-17 kan vara en bra affär. Med C-17 kanske en liten "deal" tillsammans med Apache skulle kunna möjliggöras? Från och med 2008 uppstår det dessutom en lucka i försvarsbudgeten då Gripenplanen är avbetalade, och det skulle bli lättare att få en dylik affär godkänd. Till detta kan tilläggas att Boeing slutar tillverka C-17 om två år (Australiens fyra stycken är sista beställningen). Så ja... jag kan tänka mig att det förekommer en intensiv lobbyvkersamhet från amerikansk sida.

Jag tycker ju förvisso fortfarande att A400M/Tiger skulle vara bättre. Att stödja egen vapenindustri hellre än konkurrentens. Men så tänker man nog inte i militära kretsar, där är det nog häftighetsfaktorn av större vikt. :roll:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 mars 2006, 09:43

mustamato skrev:Enligt ryktena ska Sverige vara intresserat av 12-20 stycken Apachehelikoptrar.
Det är nog bara rykten. För ett antal år sedan så spelade man under vissa stabsövningar med ett stridshelikopterkompani som kunde vara utrrustat med t.ex. AH 64. Dessa planer är dock helt lagda på is.
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5938
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2006, 10:19

Enligt ryktena ska Sverige vara intresserat av 12-20 stycken Apachehelikoptrar.
Säg snarare att helikopterflottiljen är intresserade av 12-20 Apachehelikoptrar, och har saliverat över sagda flygfä sedan 1990-nånting när det var en här och visade upp sig i div tester. Jag tror på svenska ahkp när jag ser en kronmärkt dylik utanför fönstret. ;)

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 19 mars 2006, 10:47

MD650 skrev:
mustamato skrev:Enligt ryktena ska Sverige vara intresserat av 12-20 stycken Apachehelikoptrar.
Det är nog bara rykten. För ett antal år sedan så spelade man under vissa stabsövningar med ett stridshelikopterkompani som kunde vara utrrustat med t.ex. AH 64. Dessa planer är dock helt lagda på is.
:)
Rykten är det än så länge, men jag skulle inte avfärda dem. När Apachehelikoptrarna testades i Sverige 1995 var man fortfarande i invasionsförsvaret och tänkte sig ett fyrtiotal Hellfirebestyckade Apache som kunde skjuta ryska stridsvagnar i kras. Jag minns broschyrer på vackra svenska fjäll och med texter som "DETTA ÄR VÄRT ATT FÖRSVARA". I den andan spelade man med stabsövningar med stridshelikopterkompani.

Nu är det ju dock lite skillnad på "ett par år sedan" och hur Försvarsmakten ser ut idag, politikerna har format Försvarsmakten till en minimal internationell trupp som helt enkelt måste ha bra utrustning då det helt plötsligt "är på riktigt". Dessutom öppnar sig inköpsmöjligheter när sista Gripenstridsflygplanen har betalats nästa år. Det rör sig ju om ett tiotal miljarder årligen som har ätits upp av Gripen. Visst är attackhelikoptrar dyra som attan, men de ekonomiska möjligheterna kommer att finnas, till skillnad för ett par år sedan då politikerna skulle ha varit tvungna att ge extra anslag.

...såvida försvarsbudgeten inte sänks med motsvarande summa som Gripen har ätit upp årligen vill säga.

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem
Inlägg: 132
Blev medlem: 14 april 2002, 23:30
Ort: Örebro => Stockholm

Inlägg av MOS 13F » 19 mars 2006, 12:24

Vad har Sverige egentligen för behov av attackhelikoptrar? I förhållande till priset är väl inte AH64 speciellt användbar vid fredsbevarande operationer?

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 19 mars 2006, 12:33

Håller med dig MOS 13F, 10-20 transport helekoptrar skulle säkert vara mer uppskattat i en "fredsbevarande operation" av den typen Sverige brukar delta i.

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem
Inlägg: 1309
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:52
Ort: sthlm

Inlägg av hoffe_salem » 19 mars 2006, 12:41

MOS 13F skrev:Vad har Sverige egentligen för behov av attackhelikoptrar? I förhållande till priset är väl inte AH64 speciellt användbar vid fredsbevarande operationer?

Det borde vara för att kunna visa "show of force" eller liknande sen om det hettar till så vill man väl kunna sätta hårt mot hårt ( jag vet inte EUs direktiv till battle gruppena när det gäller skjuta tillbaka m.m. ) och vill man ha mycket bang for thebuck så borde Mi-28N eller nån europeiskt ge rätt mycket hårdvara för riksdalerna men sen får man ju räkna in underhålls kostnader speciellt på Mi-28N för ryssarna har ju en förmåga att bygga väldigt fältmässiga prylar men även grejer som behöver lite mer underhåll än motsvarande system i väst...

/Hoffe

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5938
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2006, 12:42

Ahkp skulle väl främst "behövas" för eskort åt övriga hkp, främst då inon ramen för LBB (Lastbils - förlåt, LuftBuren Bataljon).

I sant Orwelliansk anda heter det numera inte heller attackhkp (iallafall inte när det pratas om svenska dylika) då är termen stridshelikopter.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 19 mars 2006, 13:30

mustamato skrev: Rykten är det än så länge, men jag skulle inte avfärda dem. När Apachehelikoptrarna testades i Sverige 1995 var man fortfarande i invasionsförsvaret och tänkte sig ett fyrtiotal Hellfirebestyckade Apache som kunde skjuta ryska stridsvagnar i kras. Jag minns broschyrer på vackra svenska fjäll och med texter som "DETTA ÄR VÄRT ATT FÖRSVARA". I den andan spelade man med stabsövningar med stridshelikopterkompani.
Källa på det?
40 helikoptrar är drygt 2 bataljoner.....

Vad jag minns var det fråga om 8-12 helikoptrar.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 19 mars 2006, 13:43

MOS 13F skrev:Vad har Sverige egentligen för behov av attackhelikoptrar?
Inget antagligen.
KA skrev:Källa på det?
40 helikoptrar är drygt 2 bataljoner.....

Vad jag minns var det fråga om 8-12 helikoptrar.
Ja och vad jag kan minnas gällde det gamla förslaget initialt två bataljoner. Mi-28 Havoc var för övrigt med i testerna som HkpS/AF1 höll i 1995.
Senast redigerad av 1 mustamato, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 19 mars 2006, 13:49

mustamato skrev:
KA skrev:Källa på det?
40 helikoptrar är drygt 2 bataljoner.....

Vad jag minns var det fråga om 8-12 helikoptrar.
Ja och vad jag kan minnas gällde det gamla förslaget två bataljoner. Mi-28 Havoc var för övrigt med i testerna som HkpS/AF1 höll i 1995.
Det var aldrig tal om så många helikoptrar, eventuellt tidigare på 1990-talet när en del ville ha attackhelikoptrar istället för nya stridsvagnar.
Beslut om Strv 121 och 122 togs 1994, då fanns det inga pengar kvar till 40 AH-64 som skulle kostat mer än 10 Miljarder :roll: .

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 mars 2006, 15:42

Har haft såväl AH 64 och Mi 28 i siktet. :P
Mi 28:an hade nog blivit "kokt i b*js" då avståndet var strax över 200 m.

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 19 mars 2006, 15:44

hoffe_salem skrev: Det borde vara för att kunna visa "show of force" eller liknande sen om det hettar till så vill man väl kunna sätta hårt mot hårt ( jag vet inte EUs direktiv till battle gruppena när det gäller skjuta tillbaka m.m. )
/Hoffe
Det är en anledning god som någon.
Insatsreglerna (ROE) kommer styra vad man får och inte får göra.
:)

S.Jonsson
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: 24 augusti 2005, 09:08
Ort: Stockholm

Inlägg av S.Jonsson » 19 mars 2006, 16:34

Sarvi skrev:Ahkp skulle väl främst "behövas" för eskort åt övriga hkp, främst då inon ramen för LBB
Kanske en okunnig fråga, men på vilket sätt skyddar en "stridshelikopter" luftlandssättningar (t. ex. i skogsterräng). Hkp14 skall väl få dörrskytt som egenskydd. Blir det inte bara ytterligare ett relativt enkelt mål att skjuta ner?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 mars 2006, 16:40

YSNY är ju annars FMs nya stora materiel projekt, efter arméns inköpsrunda (nya ak5D, patrullfordon, CV90 internationell mm), vilket vapenslags pengapott skulle en ny hkp tas från armén/ FV?

Personligen är jag anhängare av den ryska skolan avseende A-hkp dvs tung vapenlast kombinerat med trupp som i Mi24 Hind dessutom bör ett ev hkp inköp balanseras mellan behovet av organsik hkp på fartyg och behovet av understöds hkp för markförband. Jag röstar på Lynx, som vanligt. dvs en hkp möjlig för båda uppdragen

Bild
Mi 24/35 HIND, köp modda enl svensk manér dvs modern cockpit osv, västerländska vapen

Bild
Super lynx i grönt...

Bild
och blått, kanske anpassa för svenksa förhållanden med Rb17 hellfire istället för seaskua samt behålla alternativet för lätt torped.

Skriv svar