steben skrev:J.K Nilsson skrev:Artikeln nämnde att Stirling är självskriven i konstruktionen, själv är jag skeptisk till att "låsa" det så tidigt.
J.K Nilsson
För att hosta liv i denna tråd. Finns det några andra fungerande AIP system idag som kan konkurera med stirling?
Det finns även ett tredje AIP system, men jag vet inte om det är har hunnit bli operativt ännu eller inte . Det är det franska MESMA systemet som såldes tillsammans med de tre ubåtarna av typ Agosta 90B och som byggdes för några år sedan åt den pakistanska flottan. Jag har för mig att den tredje enheten,
PNS/M Hamza (S139), skulle färdigställas med MESMA, medan de tidigare två enheterna skulle konverteras i efterhand. MESMA systemet bygger på en turbin som drivs av ånga under högt tryck och som kommer från en brännkammare där man förbränner en gasblandning av etanol och LOX.
http://en.wikipedia.org/wiki/Agosta_90B_class_submarine
Från naval-technology's sida om Agosta 90B (
http://www.naval-technology.com/project ... ectID=1562):
A diesel-electrical submarine has to surface to periscope depth to recharge the batteries using the diesel engine, leading to increased risk of detection. The MESMA air-independent propulsion system, being fitted to the Agosta 90B submarines for Pakistan, allows the submarine to remain submerged three times longer. The MESMA system consists essentially of a turbine receiving high-pressure steam from a combustion chamber, burning a gaseous mixture of ethanol and liquid oxygen. The Agosta 90B's performance remains the same in all other respects, except that the length increases from 67m to 76m and submerged displacement from 1,760t to 2,050t.
Det finns även lite om MESMA på DCN's hemsida:
http://www.dcn.fr/us/offre/imprimer.php?produit=mesma
Enligt Kockums så är MESMA dock ett betydligt bullrigare system än Stirling och bränsleceller. Kockums' tekniker ska t.o.m. ha "laughed their pants off" när man först hörde om MESMA
/Per