A26

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 25 november 2006, 11:49

Psilander skrev:Bränsleceller är effektivare, men avsevärt dyrare så vinsten blir minimal i det långa loppet.
Dessutom så är tydligen brandrisken högre med vätgasdrivna bränsleceller, i varje fall om man får tro den här artikeln i nyteknik.se om den nya Ladaubåten:

http://www.nyteknik.se/skrivut.aspx?article=47890

/Per

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 25 november 2006, 12:17

steben skrev:
J.K Nilsson skrev:Artikeln nämnde att Stirling är självskriven i konstruktionen, själv är jag skeptisk till att "låsa" det så tidigt.

J.K Nilsson
För att hosta liv i denna tråd. Finns det några andra fungerande AIP system idag som kan konkurera med stirling?
Det finns även ett tredje AIP system, men jag vet inte om det är har hunnit bli operativt ännu eller inte . Det är det franska MESMA systemet som såldes tillsammans med de tre ubåtarna av typ Agosta 90B och som byggdes för några år sedan åt den pakistanska flottan. Jag har för mig att den tredje enheten, PNS/M Hamza (S139), skulle färdigställas med MESMA, medan de tidigare två enheterna skulle konverteras i efterhand. MESMA systemet bygger på en turbin som drivs av ånga under högt tryck och som kommer från en brännkammare där man förbränner en gasblandning av etanol och LOX.

http://en.wikipedia.org/wiki/Agosta_90B_class_submarine

Från naval-technology's sida om Agosta 90B (http://www.naval-technology.com/project ... ectID=1562):
A diesel-electrical submarine has to surface to periscope depth to recharge the batteries using the diesel engine, leading to increased risk of detection. The MESMA air-independent propulsion system, being fitted to the Agosta 90B submarines for Pakistan, allows the submarine to remain submerged three times longer. The MESMA system consists essentially of a turbine receiving high-pressure steam from a combustion chamber, burning a gaseous mixture of ethanol and liquid oxygen. The Agosta 90B's performance remains the same in all other respects, except that the length increases from 67m to 76m and submerged displacement from 1,760t to 2,050t.

Det finns även lite om MESMA på DCN's hemsida:

http://www.dcn.fr/us/offre/imprimer.php?produit=mesma

Enligt Kockums så är MESMA dock ett betydligt bullrigare system än Stirling och bränsleceller. Kockums' tekniker ska t.o.m. ha "laughed their pants off" när man först hörde om MESMA :D

/Per

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 25 november 2006, 14:21

Reaktorn bullrar pga pumparna till kylvattnet som alltid måste gå, samt det eviga problemet att propellrar kaviterar vid höga varvtal löses delvis med utformning)
Dessutom är priset enormt jämfört med AIP, se dessutom tar det betydligt större plats än vanligt. Kan med GT ge en ubåt några av fördelarna av en atomubåt så vore det bra, framförallt farten ät ju gränssättande för elmotorer och batterikapaciteten, om man kunde avlasta batterierna vid hög fart vore det bra.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 25 november 2006, 14:49

Har man inte löst det problemet med att man låter vattnet fritt flytande i reakton så att man inte behöver ha pumpar eller jag har väll drömt det som vanligt

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 25 november 2006, 17:04

predator skrev:Har man inte löst det problemet med att man låter vattnet fritt flytande i reakton så att man inte behöver ha pumpar eller jag har väll drömt det som vanligt
Då blir det stor volym. Dessutom måste du ha turbiner som går för att generera ström även om båten ligger still. Detta låter också.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 25 november 2006, 17:20

Jo som sakt så låter ju allt som rör sig

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 november 2006, 00:32

Ubåten har ju bara gt till längre förflyttningar, den har fortfarande alla fördelar av en konventionell ubåt vad avser smygmotorer mm.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 26 november 2006, 11:05

Jo det är sant. Vi får väll se vad den går för när den kommer i vattnet

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 26 november 2006, 15:45

Psilander skrev:Reaktorn bullrar pga pumparna till kylvattnet som alltid måste gå, samt det eviga problemet att propellrar kaviterar vid höga varvtal löses delvis med utformning)
Dessutom är priset enormt jämfört med AIP, se dessutom tar det betydligt större plats än vanligt. Kan med GT ge en ubåt några av fördelarna av en atomubåt så vore det bra, framförallt farten ät ju gränssättande för elmotorer och batterikapaciteten, om man kunde avlasta batterierna vid hög fart vore det bra.
Därfär saknar de flesta moderna atomubåtar propeller.

Virginia-klassen är exempel på en mycket tyst atomubåt.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 26 november 2006, 15:48

Och hur driver man den då? ror eller?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 26 november 2006, 16:07

Pumpjet funkar ungefär som vattenjet

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 26 november 2006, 16:35

Med modern teknik borde inte en walter turbin kunna fungera (på ett säkert sätt) även om vätehydroxid H202 har ett dåligt rykte.

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

Inlägg av Perman » 13 december 2006, 12:03

Perman skrev:
steben skrev:
J.K Nilsson skrev:Artikeln nämnde att Stirling är självskriven i konstruktionen, själv är jag skeptisk till att "låsa" det så tidigt.

J.K Nilsson
För att hosta liv i denna tråd. Finns det några andra fungerande AIP system idag som kan konkurera med stirling?
Det finns även ett tredje AIP system, men jag vet inte om det är har hunnit bli operativt ännu eller inte . Det är det franska MESMA systemet som såldes tillsammans med de tre ubåtarna av typ Agosta 90B och som byggdes för några år sedan åt den pakistanska flottan. Jag har för mig att den tredje enheten, PNS/M Hamza (S139), skulle färdigställas med MESMA, medan de tidigare två enheterna skulle konverteras i efterhand. MESMA systemet bygger på en turbin som drivs av ånga under högt tryck och som kommer från en brännkammare där man förbränner en gasblandning av etanol och LOX.

http://en.wikipedia.org/wiki/Agosta_90B_class_submarine

Från naval-technology's sida om Agosta 90B (http://www.naval-technology.com/project ... ectID=1562):
A diesel-electrical submarine has to surface to periscope depth to recharge the batteries using the diesel engine, leading to increased risk of detection. The MESMA air-independent propulsion system, being fitted to the Agosta 90B submarines for Pakistan, allows the submarine to remain submerged three times longer. The MESMA system consists essentially of a turbine receiving high-pressure steam from a combustion chamber, burning a gaseous mixture of ethanol and liquid oxygen. The Agosta 90B's performance remains the same in all other respects, except that the length increases from 67m to 76m and submerged displacement from 1,760t to 2,050t.

Det finns även lite om MESMA på DCN's hemsida:

http://www.dcn.fr/us/offre/imprimer.php?produit=mesma

Enligt Kockums så är MESMA dock ett betydligt bullrigare system än Stirling och bränsleceller. Kockums' tekniker ska t.o.m. ha "laughed their pants off" när man först hörde om MESMA :D

/Per
Här är en kommentar om MESMA från en artikel om Air-Independent Propulsion av Edward C. Whitman:

http://www.chinfo.navy.mil/navpalib/cno ... ulsion.htm
The only steam-turbine AIP under active investigation is the French MESMA system (Module d'Energie Sous-Marin Autonome). This is essentially a conventional Rankine-cycle turbo-alternator powered by steam generated from the combustion of ethanol (grain alcohol) and stored oxygen at a pressure of 60 atmospheres. This pressure-firing allows exhaust carbon dioxide to be expelled overboard at any depth without an exhaust compressor.

Basically, the MESMA approach is a derivative of French nuclear-propulsion experience using non-nuclear steam generation. Although MESMA can provide higher output power than the other alternatives, its inherent efficiency is the lowest of the four AIP candidates, and its rate of oxygen consumption is correspondingly higher.
/Per

Användarvisningsbild
Perman
Medlem
Inlägg: 1505
Blev medlem: 9 februari 2005, 23:45
Ort: Sverige

ÖB vill ha Kockums nya tysta u-båt A26

Inlägg av Perman » 1 mars 2007, 19:51

http://www.nyteknik.se/skrivut.aspx?article=49330

Som vanligt när det gäller svenska tidningsartiklar om försvarsmateriel så är även denna artikel behäftad med sakfel:
A26-projektet är ersättning för det spruckna nordiska samarbetsprojektet Viking. Danmark hoppade av och man tvingades göra ett omtag.
Även Norge hoppade som bekannt av och det innan Danmark gjorde det.

Men 2010 måste Marinen ha kommit in med en beställning för att de nuvarande ubåtarna ska kunna ersättas i tid. De räknas som uttjänta 2015-2017.
Inte kan väl samtliga av dagens fem ubåtar räknas som uttjänta redan 2015-1017? I så fall lär vi stå inför ett gigantiskt problem att ersätta dessa inom en sådan snäv tidsperiod.

ÖB vill till exempel utrusta Visbykorvetterna med luftvärnsrobot, Robot 15.
Robot 15 är, som säkert de allra flesta på forumet känner till, en sjömålsrobot och inget annat. :D

Dessutom så nämns i artikeln inte hur många nya ubåtar som planeras, och inte heller hur många eller vilka av dagens ubåtar som ska ersättas 2015-17.


/Per

Skriv svar